Trudny wybór: Nowy Renault Megane R.S. Trophy czy Alpine A110? Jeździmy!

2 56

Przed nami niezwykle trudna decyzja, który samochód wybrać: Renault Megane R.S. Trophy czy Alpine A110? Stanęliśmy przed tym zadaniem na torze Modlin, gdzie Grupa Renault zorganizowała prezentację obu pojazdów. Warto przypomnieć, że A110 niedawno pojechaliśmy w bardzo długą trasę – a wrażenia opisaliśmy w teście Alpine.

Dzień spędzony na torze wyścigowym można wyobrazić sobie w sposób idealny, a mianowicie pełne słońce i piękne, szybkie samochody, ale marzenia nie zawsze idą w parze z rzeczywistością i z pierwotnych założeń, które zrodziły się w mojej głowie, dopisały jedynie pojazdy. Ociekające kroplami spadającymi z nieba, od samego rana czekały na spragnionych emocji dziennikarzy. Na Torze Modlin Grupa Renault zorganizowała Renault Megane R.S. Trophy & Alpine Days, gdzie pod okiem specjalistów i po niezbyt sprzyjającej, mokrej nawierzchni przemierzaliśmy kręte odcinki pojazdami stworzonymi przez Renault dla czystej przyjemności z jazdy. Do naszej dyspozycji oddano najbardziej sportowe samochody francuskie obecne aktualnie na rynku: Renault Megane RS Trophy, czyli 300-konną odmianę popularnego kompaktu spod znaku rombu oraz jedno z najpiękniejszych i najciekawszych coupe na rynku: Alpine A110. Pojazdy różnią się prawie wszystkim: wielkością, masą, przyspieszeniem. Łączy je czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1.8 litra, choć występująca w różnych specyfikacjach.

Alpine A110 – zwinny niczym baletnica

Alpine A110 ma wszystko czego potrzeba, by samochód zachwycał: ciekawą historię sięgającą roku 1955 ze sportowymi sukcesami na koncie (m.in. dwukrotny zwycięzca Rajdu Monte Carlo w latach 70), piękne nadwozie nawiązujące do protoplasty i wyjątkowy charakter, ponieważ mamy znikome szanse, że spotkamy drugi, podobny egzemplarz na drodze. A110 był już testowany przez naszą redakcję na długiej trasie, teraz przyszedł czas, by postawić model na torze wyścigowym. Była to także okazja do podziwiania modelu we wszystkich istniejących wariantach: Première Edition, Legend oraz Pure, a nawet pięknego klasyka.

Mnie przypadł samochód w wersji wyposażeniowej Pure, którą stworzono dla spotęgowania wyścigowych wrażeń. Mimo iż jazda po torze nie ma zbyt wiele wspólnego z funkcjonalnością, gdy pojawił się problem, gdzie by tu schować aparat, za moimi plecami niespodziewanie wyrósł schowek, do którego zmieściło się zbędne podczas prowadzenia urządzenie. Pozycja w kubełkowym fotelu Sabelt zajęta i pierwsze wskazówki od instruktora siedzącego na prawym fotelu przyjęte: patrz przed siebie, przewiduj i zachowaj płynność ruchów.

W A110 zaskoczyła względna jak na tor wyścigowy cisza wewnątrz pojazdu, a proste wnętrze i brak zbędnych przycisków sprawiały, że nic kierowcy nie rozprasza. Samochód dysponuje mocą 252 KM oraz momentem obrotowym 320 Nm dostępnym od 2.000 obr./min. Aby rozpędzić pojazd od 0 do 100 km/h potrzeba tylko 4,5 sekundy. Do dyspozycji są trzy tryby jazdy: Normal, Sport oraz stworzony specjalnie do jazdy po torze wyścigowym tryb Track.Renault Megane R.S. Trophy czy Alpine A110?

Przedstawiciele marki Alpine niestrudzenie i wręcz do znudzenia podkreślali, że ten samochód jest niezwykle lekki. Masa własna francuskiego coupe wynosi tylko 1.080 kg, aż 96% elementów wykonano w tym samochodzie z aluminium. Ta lekkość dotyczy jednak nie tylko kilogramów. Za kierownicą A110 doświadczymy niezwykłej lekkości, a wręcz gracji prowadzenia, subtelności w manewrowaniu oraz delikatności przy wchodzeniu w zakręty. Samochód prawie wygrywał walkę z mokrą nawierzchnią i pokonywał kolejne okrążenia testowego toru niczym baletnica. Koła pojazdu mimo wszechobecnych kropel wody przyklejały się do asfaltu i tylko bardziej agresywna jazda od czasu do czasu była poskramiana systemami bezpieczeństwa.

Renault Megane RS Trophy – stworzony do pokonywania zakrętów

Renault Megane RS Trophy jest większy, cięższy, ale także bardziej funkcjonalny niż coupe Alpine. Pojazdem można poszaleć na torze wyścigowym, a dzięki przestronnemu wnętrzu, RS Trophy sprawdzi się jako praktyczny kompakt z całkiem pojemnym bagażnikiem. Historia modelu nie sięga aż tak daleko wstecz jak coupe, ponieważ pierwszy model ze znaczkiem Trophy pojawił się w roku 2005, ale Megane RS Trophy również może pochwalić się osiągnięciami, do których należą rekordy słynnej „pętli” toru Nurburgring.Renault Megane R.S. Trophy

Megane RS Trophy jest mocniejsze od Alpine o 48 KM, posiada wyższy o 100 Nm maksymalny moment obrotowy, a napęd jest przekazywany na koła przednie. Na prostej, Renault Megane RS Trophy potrafi rozpędzić się do pierwszej setki w czasie 5,7 sekundy, ale pojazd zdecydowanie najlepiej czuje się w ostrych zakrętach. Mokra nawierzchnia niestety skuteczniej niż w przypadku Alpine wpływała na utratę przyczepności, ale jazda Megane RS Trophy i tak dostarczyła mnóstwo przyjemności. Inżynierowie Renault wyposażyli pojazd w szereg technologii, które pozwalają na szybsze i zwinniejsze pokonywanie zakrętów. Jednym z nich jest system czterech kół skrętnych 4CONTROL, który znajdziemy także w innych modelach marki m.in. Talismanie. System intensywnie pracował podczas jazd po torze Modlin poprawiając precyzję skrętu i stabilność toru jazdy. Samochód wyposażono także samoblokującym mechanizmem różnicowym Torsen oraz sztywniejsze zawieszenie Cup.Renault Megane R.S. Trophy

Który model wybrać?

Serce podpowiada Alpine A110, rozum Renault Megane RS Tropny. Alpine A110 urzeka prowadzeniem oraz subtelnym charakterem prowadzenia. Renault Megane RS Trophy pokazuje maksimum, które można wycisnąć z praktycznego kompaktu. Kryteriów wyboru jest wiele i jeśli przyjemność jazdy będzie najważniejszym z nich, to A110 zajmie w porównaniu miejsce pierwsze. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę aspekty praktyczne, zwycięży Renault Megane RS Trophy.

Dane techniczne: Alpine A110 i Renault Megane RS Trophy

Alpine A110Renault Megane RS Trophy
Długość4.180 mm4.372 mm
Szerokość1.798 mm1.874 mm
Wysokość1.252 mm1.445 mm
Rozstaw osi2.420 mm2.669 mm
Masa własna1.080 kg1.419 kg
Pojemność bagażnika100 l550 l
Pojemność skokowa1.798 cm31.798 cm3
Moc silnika252 KM przy 6000 obr/min300 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy320 Nm420 Nm (dla skrzyni EDC)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h4,5 sekundy5,7 sekundy
Prędkość maksymalna250 km/h255 km/h (EDC)
Średnie spalanie6,2 l/100 km8,2 l/100 km
Cena238.600 zł – Pure
261.100 zł – Legende
142.900 zł – skrzynia manualna
149.900 zł – EDC

 

Małgorzata Kozikowska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
1 Wątki komentarzy
1 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
2 Autorzy komentarzy
HaggardHaggard Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Haggard
Gość
Haggard

O, 550 l w Megane RS. Prawie jak w Insignii B w wersji kombi. Wow!

Haggard
Gość
Haggard

Mowa oczywiście o bagażniku.