Zakończył się rozgrywany wokół Jyväskylä 57. Rajd Finlandii, będący wznowieniem rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata po ośmiotygodniowej przerwie. Sébastien Loeb i Daniel Elena, jadący Citroënem C4 WRC, w dziewiątej rundzie sezonu stanęli na trzecim stopniu podium.
„Rajd Finlandii co roku okazuje się niezwykle trudnym zadaniem” – wyjaśnia Guy Fréquelin. – „Przede wszystkim jesteśmy tam gośćmi, a nasi najważniejsi rywale są na własnym terenie. Trenują na tych drogach, od kiedy osiągnęli wiek pozwalający usiąść za kierownicą… a często jeszcze dłużej! Nakładają się tu na siebie dwa atuty: znajomość konkretnych odcinków rajdu oraz to szczególne wyczucie specyfiki terenu, którego nabywa się latami, w miarę przejeżdżanych kilometrów. Finlandia to najszybszy rajd w całym sezonie, a jego odcinki specjalne są pełne pułapek… Wszystko to sprawia, że jest dla nas trudną przeszkodą, której w tym roku nie byliśmy w stanie w pełni pokonać”.
Zadanie stojące przed zespołem Citroën Sport i jego załogami było w bieżącym roku tym trudniejsze, że trasa 57. edycji rajdu została mocno zmieniona w stosunku do lat poprzednich, co jeszcze zwiększyło znaczenie czynników, o których wspomniał szef zespołu. Guy Fréquelin dodaje: „Aby odnieść tutaj sukces, trzeba przede wszystkim opanować do perfekcji wszystkie elementy składające się na charakter tego rajdu. Najmniejszy błąd techniczny lub chwila zawahania co do możliwości samochodu dają w efekcie rosnącą stratę, co było widać na przykładzie Sébastiena w dwóch pierwszych etapach”. Trudności te sprawiły, że trzykrotnemu Mistrzowi Świata, pomimo wielkich starań, nie udało się powstrzymać obu liderów przed ucieczką.
„Nie chodzi o to, że się nie staraliśmy” – komentuje Loeb. „Przez cały piątek i do soboty rano atakowałem, jednak konkurenci powiększali przewagę. O ile pierwszego dnia czułem się raczej pewnie prowadząc Citroëna C4 WRC, później coś się zmieniło. Być może wynikało to z faktu, że pilnowałem się przed popełnieniem błędu, przez co nie jechałem swobodnie. W czasie tego weekendu przekonaliśmy się razem z naszą ekipą techniczną, jak trudno jest zastosować w realiach Finlandii spostrzeżenia z testów. Trenowanie jazdy tam i z powrotem na jednym odcinku to coś innego niż uczucie odkrywania ciągłości trasy podczas prawdziwego rajdu. Z punktu widzenia pozycji w Klasyfikacji Kierowców to trzecie miejsce nie jest tym, o czym marzyłem. Będę się starał odwrócić kartę w nadchodzących rajdach asfaltowych”.
„Aż do OS 15 rajd rozwijał się dla nas dokładnie według zakładanego planu” – relacjonuje Dani Sordo.- „Jadąc bez zbytniego ryzyka, ale cały czas w szybkim tempie, wzbogacałem moje doświadczenie jazdy samochodem WRC po fińskich trasach. Brakuje mi jeszcze regularności, ale robię postępy. Stopniowo coraz lepiej wczuwałem się w prowadzenie C4 i uważam to za dobrą zapowiedź przed kolejnymi rajdami na nawierzchniach szutrowych”.
„Dani nie zasłużył na to, by się wycofać; jechał po prostu wzorowo” – ocenia Guy Fréquelin.- „Potrafił znaleźć tempo zapewniające mu pozycję w pierwszej piątce, co w tym rajdzie zawsze jest trudne. Bardzo żałujemy, że musiał zrezygnować i nie miał okazji przejechać wszystkich odcinków specjalnych. Szkoda nam też oddanych punktów w Klasyfikacji Konstruktorów, w której nasza sytuacja się komplikuje. Na szczęście Sébastien i Daniel dzięki swemu trzeciemu miejscu nie tracą szans w punktacji Kierowców. Wynik ten, choć na pewno nie spełnia naszych oczekiwań, pokazuje, że wciąż nie wykorzystujemy w pełni możliwości nowego samochodu, jakim jest Citroën C4. Wiemy, że jest on jeszcze bardziej konkurencyjny niż Xsara WRC; teraz trzeba wykorzystać ten fakt w praktyce. Musimy wyciągnąć wnioski z tego, co nie funkcjonowało należycie i ta lekcja powinna posunąć nas naprzód. Jestem przekonany, że mamy możliwości techniczne i wolę walki. Cały zespół Citroën Sport nastawia się teraz na start w Rajdzie Niemiec. Mamy silną motywację, by odwrócić tendencję”.
Klasyfikacja końcowa 57 Rajdu Finlandii:*
1. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) 2 h 57 min 26,1 s
2. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 24,2 s
3. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) + 1 min 09,9 s
4. C. Atkinson/S. Prévot (Subaru Impreza) + 3 min 02,8 s
5. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 4 min 29,4 s
6. X. Pons/X. Amigo (Subaru Impreza) + 7 min 00,5 s
7. U. Aava/K. Sikk (Mitsubishi Lancer) + 7 min 39,6 s
8. M. Östberg/K. Unnerud (Subaru Impreza) + 9 min 31,9 s
9. G. Wilks/P. Pugh (Ford Focus) + 8 min 39,4 s
10. M. Wilson/M. Orr (Ford Focus) + 11 min 13,4 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Konstruktorów) po rundzie 9/16:*
1. Ford, 132 punkty;
2. Citroën, 92 pkt;
3. Subaru, 48 pkt;
4. Stobart, 45 pkt;
5. OMV Kronos Citroën, 27 pkt;
6. Munchis, 6 pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Kierowców) po rundzie 9/16:*
1. M. Grönholm, 75 punktów;
2. S. Loeb, 62 pkt;
3. M. Hirvonen, 57 pkt;
4. D. Sordo, 28 pkt;
5. P. Solberg, 26 pkt;
6. H. Solberg, 28 pkt;
7. C. Atkinson, 20 pkt;
8. JM. Latvala, 12 pkt;
9. M. Stohl, 9 pkt;
10. D. Carlsson, 9 pkt;
11. T. Gardemeister, 8 pkt;
11. G. Galli, 5 pkt;
12. J. Kopecky, 4 pkt;
13. Pons, 3 pkt;
14. U. Aava, 2 pkt;
15. M. Wilson, 1 pkt;
— J. Hanninen, 1pkt;
— M. Östberg, 1pkt.
* Klasyfikacja ta będzie oficjalna po opublikowaniu oficjalnych wyników przez FIA.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze