Dacia inwestuje w młode kadry. 42 uczniów z IX i X klasy Liceum Konstrukcji Technologicznych i Maszynowych w Mioveni odbyło właśnie pierwsze praktyki w zakładach produkcyjnych Dacii w tym mieście. Ich staż jest częścią partnerstwa, jakie istnieje pomiędzy szkołą i Dacią i pozwala na zarówno teoretyczne, jak i praktyczne przygotowanie do przyszłej pracy w rumuńskiej fabryce.
Praktyki odbywały się w styczniu i w lutym bieżącego roku. Uczniowie brali udział w produkcji w zakładzie przygotowania blach (tzw. matrycownia), w zakładzie mechanicznym oraz przy produkcji podwozi. „Nie każdy ma taką szansę” – mówi Radu Ungureanu, uczeń X klasy, który odbywał staż w matrycowni. Radu już od szóstej klasy wiedział, że chce pracować przy produkcji samochodów, podtrzymując tym samym rodzinną tradycję.
Alin Boţoroagă z IX klasy twierdzi, że ta praca może być fascynująca. „Wiedza teoretyczna zdobyta w szkole na temat tłoczni elementów nadwozia została ugruntowana zajęciami praktycznymi, a parę kwestii błyskawicznie się rozjaśniło, gdy można było to zobaczyć na żywo”.
Z 42 uczniów kształcących się w szkole i odbywających w tym roku staż w Dacii, 12 to dziewczynki. Ana Maria Călugărescu, uczennica klasy IX, odbywała staż w zakładzie mechaniki i podwozi. „Wiele umiejętności zdobywamy w szkole i specjalnie przygotowanych laboratoriach, ale staż w fabryce dał nam okazję doświadczyć, jak to się odbywa w praktyce, w wielkoseryjnej produkcji”.
Eugen Ţirmeş, dyrektor matrycowni w zakładach Dacii, powiedział: „Procesy powstawania nadwozi nie są znane szerokiej publiczności, niewiele osób wie, jak to naprawdę się odbywa. Proces produkcyjny rozpoczyna się od kształtowania elementów samochodu z przygotowanych blach. W przypadku nadwozi odbywa się to na wielkich, ciężkich prasach, a hałas w zakładzie jest naprawdę duży”. To prawda – miałem okazję się o tym przekonać w ubiegłym roku zwiedzając fabrykę w Mioveni.
Wytwarzanie elementów nadwozi, to skomplikowany proces, który wymaga wysoko wykwalifikowanych ludzi. Współpraca szkoły z Dacią okazuje się jednak bardzo owocna. „Pracujemy nad jeszcze ściślejszym powiązaniem programu teoretycznego z doświadczeniem zawodowym. Mam nadzieję, że najlepsi z absolwentów szkoły przyczynią się w przyszłości do sukcesów marki Dacia” – dodał Eugen Ţirmeş.
Elena Florea, nauczycielka w Liceum Konstrukcji Technologicznych i Maszynowych w Mioveni odpowiada za kontakty szkoły z Dacią i uważnie śledzi pracę uczniów, ich wyniki, a wszystko to omawia zarówno z innymi nauczycielami, jak i z ekspertami w dziedzinie produkcji, którzy oceniają praktyczne umiejętności uczniów. „Podczas stażu uczniowie stają się bardziej otwarci, a jednocześnie bardziej zdyscyplinowani. Z pasją podchodzą do nowych zadań, bez trudu dostosowując się do dyscypliny obowiązującej w zakładzie mającej na celu zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa”.
Praktyki mogą się odbywać dzięki podpisanemu w lipcu 2014 porozumieniu, którego sygnatariuszami byli Dacia, Inspektora Szkolnictwa okręgu Argeș oraz władze miasta Mioveni. Zgodzono się wówczas co do celowości ustanowienia i utrzymania edukacji zawodowej w dziedzinie mechaniki, właśnie w ramach nauki w Liceum Konstrukcji Technologicznych i Maszynowych w Mioveni. I widać, że było to słuszne posunięcie.
KG; zdjęcia: Dacia
Najnowsze komentarze