Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Unia Europejska odejdzie od absurdalnych regulacji motoryzacyjnych. Tanie samochody tuż za rogiem

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-06
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 2 minut
5.2k
A A
38
citroen c3 3 Wiadomości

Europa, zmęczona własnym przerostem ambicji regulacyjnych, zaczyna patrzeć w lusterko wsteczne. Zamiast coraz cięższych, coraz droższych i coraz bardziej skomplikowanych samochodów, pojawia się nowa idea: powrót do prostoty. Projekt europejskiego „E-car” – inspirowany japońskimi mikrosamochodami – może stać się symbolem tego zwrotu.

To nie tylko kwestia inżynierii, ale zmiana układu sił w samej Unii Europejskiej. Przez ostatnie dwie dekady to Niemcy dyktowały ton – promując normy, które faworyzowały duże i ciężkie pojazdy segmentu premium, idealnie wpisujące się w profil BMW, Mercedesa czy Audi. Wsparciem były systemy ocen Euro NCAP, które premiowały masę, liczbę czujników i gęstość elektroniki. W rezultacie rynek nowych aut przesunął się w kierunku luksusu, a najtańsze modele praktycznie zniknęły z oferty.

Peugeot 408 – reklama

Tym razem jednak historia toczy się inaczej. Francuzi i Włosi – mistrzowie w tworzeniu małych, praktycznych samochodów – wracają do głosu. Renault i Citroën postanowiły przypomnieć Europie, że dostępna mobilność to nie wstyd, lecz fundament motoryzacji. Ich wspólna wizja nowego, lekkiego pojazdu miejskiego spotkała się z przyzwoleniem Komisji Europejskiej, która po raz pierwszy od lat przyznała, że przesadziła z rygoryzmem norm.

Zgoda na opracowanie uproszczonego standardu dla mniejszych aut to więcej niż techniczna decyzja – to akt pokory wobec rzeczywistości. Unia uznała, że doprowadziła do sytuacji, w której każdy nowy samochód staje się małym czołgiem, obładowanym elektroniką i zbyt drogim dla przeciętnego obywatela.

Nowy projekt – nazwany roboczo E-Car – zakłada prosty kompromis: mniej przepisów w zamian za mniejszą moc, masę i prędkość. Efekt? Auto za około 10-15 tysięcy euro, czyli wreszcie coś, na co znów będzie stać zwykłego Europejczyka.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

1.3 10 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

DCIM100GOPROG0050391.

Weto prezydenta byłoby ciosem w polską motoryzację

2025-11-08
Dacia Sandero,

Dokąd prowadzi polityka Unii Europejskiej? Dacia płaci karę za zbyt tanie samochody!

2025-11-02

Francja opodatkuje używane samochody za ekologię. Fiskus znalazł nową żyłę złota

2025-10-19

Sejm przyjął nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy i rowerzyści muszą przygotować się na zmiany

2025-10-18
Tagi: przepisy
Udostepnij1862Tweet1164Udostepnij326
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
38 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15053 udostępnienia
    Udostepnij 6021 Tweet 3763
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2346 udostępnienia
    Udostepnij 938 Tweet 587
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6427 udostępnienia
    Udostepnij 2571 Tweet 1607
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4437 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1109

Testy samochodów

Peugeot 3008 Hybrid4
Testy

Test: Peugeot 3008 HYbrid4 300 KM – najmocniejszy SUV. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-10-12
01. Nowy Citroën C3 w wersji Shine Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Shine 1.2 82 KM – miejski samochód dla każdego. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-01-15
Renault Clio lepsze niż Volkswagen Golf. Nowy lider w Europie!
Testy

Test: Renault Clio TCe 130 KM EDC RS Line – hatchback w sportowym stylu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-12-31
nowe renault megane gt sport kombi 1 6 16 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane Grandtour GT Sport 1.6 dCi 160 KM – kombi z pazurem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Małgorzata Kozikowska
2017-08-29
peugeot rifter 108 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130 KM – praktyczny, komfortowy i… oszczędny? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-04-08

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 23/2025. Używany Citroën C5 II – czy warto?

Jeep Compass – już 450.000 egzemplarzy wyprodukowano w Brazylii

Opel Frontera i Alfa Romeo Junior zjadą z taśm fabryki w Algierii już w 2026 r. Stellantis inwestuje w Afryce

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
38
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz