Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował swoją działalność w roku 2022. Interweniował m.in. w sprawie serwisowania samochodów. Prowadzi również postępowanie dot. potencjalnego zawyżania cen paliw przez koncern Orlen.
Wśród wystąpień miękkich na szczególną uwagę zasługuje interwencja na rynku samochodów osobowych. Prezes UOKiK sprawdził w ramach badania rynku praktyki importerów 14 największych marek. W efekcie naprawy gwarancyjne nie są już uzależniane od serwisowania pojazdów wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi. Swoje praktyki w tym zakresie zmienili importerzy marek: Ford, Nissan, Citroën, DS i Peugeot – informuje urząd.
– Ubiegły rok to czas wytężonej pracy dla konsumentów i uczciwych przedsiębiorców, naznaczony po pandemicznymi trudnościami, ale przede wszystkim wojną w Ukrainie. W 2022 roku wyraźnie dostrzegane były nasze działania w sieci. Rozpoczęliśmy rewolucję w zakresie oznaczania treści komercyjnych w internecie, a także rozpoczęliśmy porządkowanie marketingu treści na portalach informacyjnych. Kwestionowaliśmy praktyki przedsiębiorców e-commerce, którzy niestety coraz częściej wykorzystują wiedzę na temat zachowań konsumenckich do nieuczciwego wpływania na decyzje zakupowe, w tym tzw. dark patterns. W tę tematykę naturalnie wpisują się wydane pod koniec roku dwie ważne decyzje wobec Allegro, które pokazują, że pod jednym dachem myślimy zarówno o ochronie konkurencji, jak i konsumentów. Łącznie wydaliśmy prawie tysiąc decyzji i nałożyliśmy blisko 430 mln zł kar – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK prowadzi też postępowanie w sprawie wysokich cen na stacjach Orlenu. Wielokrotnie pisaliśmy na naszych łamach o możliwym zawyżaniu cen przez koncern. Na skutek zawiadomień klientów UOKiK wszczął działania wyjaśniające. Ekonomiści podkreślają, że zawyżanie cen paliw mogło doprowadzić do wzrostu inflacji w naszym kraju.
Najnowsze komentarze