sobota, 21 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Dacia

Używana Dacia Dokker – przede wszystkim prostota i funkcjonalność

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2021-12-07
w Dacia, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
247 3
3
214
UDOSTĘPNIEŃ
713
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?

Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję

Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce

Używana Dacia Dokker to samochód tani, stosunkowo niezawodny, prosty w budowie oraz serwisie oraz, nie ma co ukrywać, budżetowy. Ma wszystkie cechy taniego uniwersalnego auta. Może jeździć na gazie, dostępny jest też bardzo oszczędny diesel dCi.

Nie wszystkie samochody muszą chwytać za serce, przykuwać uwagę przechodniów i samego właściciela. W świecie motoryzacji potrzebne są również proste urządzenia, których jedynym zadaniem jest przemieszczanie osób lub towarów. Doskonale w te potrzeby wpisuje się Dacia Dokker produkowana od 2012 do 2021 r. Dziś na rynku wtórnym cieszy się sporą popularnością.

Zobacz: Nowe samochody Dacia. Sprawdź ceny.

Dacia Dokker, jak każdy model rumuńskiej marki, korzysta ze sprawdzonych elementów pochodzących ze starszej generacji samochodów Renault. Użytkowy kombivan powstał równolegle z bardziej osobowym modelem Lodgy – obydwa modele do słupka B są identyczne, współdzielą także płytę podłogową i paletę jednostek napędowych. Dokker otrzymał jednak wyżej poprowadzoną linię dachu, co w wersji typowo użytkowej (VAN) przekłada się na większe możliwości przewozowe. Co więcej – zastosowano seryjnie przesuwne drzwi po prawej stronie (druga para dostępna była za dopłatą) i dzielone drzwi bagażnika. Wspomniane zmiany dyktował czysto użytkowy charakter modelu. Estetycznie zaprojektowane nadwozie, co bardzo istotne, nie ma problemów z korozją. W bazowych odmianach płowieją jedynie nielakierowane zderzaki i lusterka.

Zobacz: Dacia Duster II TCE 150 KM – jak wypadła w teście?  

We wnętrzu panuje prostota, tworzywa są twarde, ale przyzwoicie zmontowane i dość trwałe. W niektórych egzemplarzach mogą pojawić się piski i skrzypienie, nie jest to jednak regułą. Przednie fotele są przeciętne, w czasie spokojnie pokonywanej trasy spełniają swoje zadanie. Analogowe zegary z prostym komputerem pokładowym są czytelne. Kłopotów nie nastręcza obsługa pozostałych instrumentów. Opcjonalna manualna klimatyzacja, wzorem starszych modeli Renault, sterowana jest pokrętłami – podobnie jak bazowe radio.

Często spotykanym dodatkiem jest centrum multimedialne z kolorowym dotykowym ekranem i nawigacją nazywane MediaNAV. Nawigacja jest nieco uproszczona, ale spełnia swoją funkcję a użytkownicy znaleźli już sposoby na rozbudowę jej funkcjonalności i aktualności map.

Wysocy kierowcy mogą mieć zastrzeżenia odnośnie jego niskiego umiejscowienia na konsoli środkowej – podczas jazdy kierowca musi odrywać wzrok, aby odczytać wskazania nawigacji, bądź zmienić ustawienia radia. Pod kierownicą zainstalowano rzecz jasna nieśmiertelny panel do regulacji głośności i zmiany stacji radiowych.

Wariant użytkowy VAN doskonale sprawdza się w roli pojazdu serwisowego. Wersja osobowa spełni nawet wygórowane wymagania praktyczne czteroosobowej rodziny czy małego przedsiębiorcy. Odsuwane drzwi pozwalają na szybki dostęp do fotelika dziecięcego, nie ma także ryzyka uderzenia drzwiami na parkingu w zaparkowane blisko innych pojazdów. Przestrzeni dla dorosłych nie zabraknie. Bagażnik mieści imponujące 800 litrów. Wózek, rowery, pies – zmieści się tu dużo. Na pochwałę zasługuje też wytrzymałość tapicerki i łatwość jej czyszczenia.

Paleta silnikowa złożona została z prostych i trwałych propozycji, idealnych do roboczej natury Dokkera. Nieskomplikowaniem, wytrzymałością i niskimi kosztami obsługi przekonuje do siebie benzynowy 1.6 MPI o mocy 84 KM – występował on z fabryczną instalacją LPG. Jednostka wymaga jedynie okresowych wymian oleju co 10-15 tysięcy kilometrów, napędu rozrządu (koszt około 700 złotych) co 80-100 tysięcy kilometrów. Okazjonalnie interwencji mechanika może wymagać zawór recyrkulacji spalin i przepustnica – w większości przypadków problem rozwiązuje czyszczenie elementów. Ewentualna wymiana zaworu recyrkulacji spalin pochłonie około 800 złotych, przepustnicy 700 złotych. W ruchu miejskim spalanie oscyluje w granicach 8-9 litrów, poza miastem sprawny kierowca ograniczy zużycie do 7 jednostek na 100 kilometrów.

Znacznie lepsze osiągi gwarantuje małolitrażowa jednostka 1.2 TCe o mocy 115 KM – wyposażona jest w turbosprężarkę, której regeneracja to wydatek 1.500 złotych. Z tymi silnikami Renault miało jednak trochę kłopotów i warto przemyśleć taki zakup.

Za to najnowocześniejszy silnik, dostępny pod koniec okresu produkcji w gamie Dokkera, 1.3 TCe 102-130 KM, zapewnia więcej niż wystarczające parametry. W razie potrzeby pozwala na bezpieczne manewry wyprzedzania, natomiast delikatnie traktowany odwdzięcza się niskim spalaniem. Na chwilę obecną nie pojawiają się doniesienia o typowych bolączkach konstrukcji.

Propozycją dla kierowców liczących na bardzo niskie zużycie paliwa jest wysokoprężny 1.5 dCi. Zależnie od wersji dysponuje mocą 75-95 KM. Producent zastosował bezpośredni wtrysk common rail, turbosprężarkę i niekiedy filtr cząstek stałych. Długie przełożenia manualnej przekładni i przeznaczenia modelu pozwalają na uzyskiwanie rekordowo niskiego spalania. Wyniki poniżej 5 litrów na 100 km nawet obciążonym autem są w zasięgu. Jak przystało na nowoczesny silnik diesla – musimy być przygotowani na reanimację turbosprężarki (1500-1800 złotych) i wtryskiwaczy jeśli zaniedbamy kwestię jakości tankowanego paliwa (regeneracja: 600 złotych za sztukę).

Budżetowa marka koncernu stawia na najtańsze i trwałe rozwiązania, także w układzie jezdnym. Dokker otrzymał sprawdzony zestaw kolumn McPhersona i belki skrętnej. Zawieszenie sprawnie wybiera uszczerbki naszych dróg, wytrzymując przy tym zaskakująco długo.

Zakup używanego kombivana lub jego roboczej wersji powinien być decyzją czysto ekonomiczną, pozbawioną emocji. W chłodnej kalkulacji Dacia Dokker pokonuje klasowych konkurentów doskonałą relacją ceny do oferowanej trwałości i funkcjonalności. Minusem będzie proste wnętrze i mniejsza wygoda z przodu oraz dyskusyjne wyciszenie. Wielu użytkowników polskiego forum Dacia Klub wygłusza Dacie samodzielnie, co znakomicie zwiększa przyjemność z jazdy.

Dacia Dokker to bardzo użyteczny samochód z przyjemnym zawieszeniem. Jeśli budżetowość wnętrza wam nie przeszkadza, to może być to ciekawy wybór.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: DaciaDokkerużywane
Udostepnij86Tweet54Udostepnij15
Poprzedni

Renault weryfikuje plany redukcji zatrudnienia na lata 2022-2024

Następny

Nowe Renault Austral, Arkana, Megane. Jak powstają nazwy samochodów Renault?

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Następny

Nowe Renault Austral, Arkana, Megane. Jak powstają nazwy samochodów Renault?

Stellantis zainwestuje 30 mld euro w oprogramowanie. Trzy nowe platformy oparte na sztucznej inteligencji

Stellantis: nowe partnerstwo pozwoli pokryć 80% zapotrzebowania na półprzewodniki

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Roman - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Roman - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Porto - Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.
  • Krzysztof Gregorczyk - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Klic - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Łopel - Stellantis rozpocznie przebudowę sieci dealerskiej w przyszłym roku. Do 5% prowizji za sprzedaż auta
  • R70 - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • Arek - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję
  • Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym
  • Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce
  • Używany Renault Kangoo I – budżetowy kombivan dla rodziny i do pracy. Duży bagażnik i komfort jazdy
  • Dacia Duster to najtańszy SUV w utrzymaniu według ADAC
  • Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Citroën Xantia 1.8i z niewielkim przebiegiem na sprzedaż na… Florydzie
  • Grupa Renault szkoli polskich strażaków z pomocą nowego Megane E-Tech
  • Renault wzywa do debaty na temat testów bezpieczeństwa: „Chcemy rozsądku, nie kosztów”


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.