W 2009 roku światło dzienne ujrzał najpopularniejszy samochód rumuńskiej Dacii – model Duster. Koncepcja budżetowego SUV-a okazała się strzałem w dziesiątkę, sprzedaż także drugiej generacji notuje imponujące wyniki. Duster I na rynku wtórnym zaskakuje niską utratą wartości, funkcjonalnością i ogólną trwałością całej konstrukcji.
Przed pojawieniem się Dustera osoby szukające taniego SUV-a miały do dyspozycji tylko archaiczną Ładę Nivę. Duster pierwszej generacji podbił serca nie tylko prywatnych kierowców oczekujących taniego i wszechstronnego auta z napędem na cztery koła (opcjonalnie), oraz firm – z Dusterów chętnie korzystają firmy ochroniarskie i budowlane. Estetyczne nadwozie nie ma problemów z korozją, jedynym zastrzeżeniem do nadwozia jest jakość lakieru, łatwo ulega powierzchownym uszkodzeniom. W najtańszych wersjach rażą płowiejące zderzaki i lusterka. Mimo budżetowego charakteru marki, w ofercie dodatków Duster serwował fabryczne stalowe progi, stalową osłonę przedniego zderzaka i obręcze z lekkich stopów.
Zobacz: Dacia Sandero z najmniejszą utratą wartości. Lepsza niż Toyota i Volkswagen!
Samochód przeszedł w 2013 roku facelifting, który odmienił nieco jego wnętrze, poprawiono też wiele bolączek pierwszej wersji. I właśnie te egzemplarze, po FL, warto szukać.
We wnętrzu pierwszej generacji produkowanej w Europie do 2017 roku jest proste i funkcjonalne. Plastiki są twarde ale przyzwoicie spasowane, niekiedy mogą się zdarzyć przypadki niepokojących dźwięków. Pozycja za kierownica jest poprawna, fotele gwarantują podstawową wygodę. Tylna kanapa mieści dwie dorosłe osoby, trójka też się zmieści ale już mniej wygodnie. Miejsca na nogi raczej nie zabraknie, ale nie ma tu dużo przestrzeni.
Zobacz: Sprawdź ofertę na nowe samochody Dacia. Wybierz egzemplarz dostępny od ręki.
Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby, dołączany napęd 4×4, tapicerkę z ekoskóry i znane z innych modeli koncernu Renault multimedia z dotykowym ekranem i nawigacją. Elektronika pokładowa nawet w najstarszych egzemplarzach okazuje się stabilna i bezproblemowa. Jest jej niewiele.
W pierwszym okresie produkcji paleta silnikowa ograniczała się do trwałego benzynowego silnika 1.6 16V o mocy 102-114 KM i cenionego diesla 1.5 dCI 90-107 KM. Wolnossący silnik wyposażony jest w wielopunktowy wtrysk paliwa i pasek rozrządu – doskonale odnajduje się we współpracy z instalacją gazową LPG. Na niektórych rynkach, w tym w Polsce dostępna była wersja z fabryczną instalacją gazową.
Obecny w wielu innych modelach Dacii, Renault, Nissana i Mercedesa diesel dysponuje bezpośrednim wtryskiem common raill, turbosprężarką. Z perspektywy użytkowników zapewnia optymalne parametry do sprawnego poruszania się także z pełnym obciążeniem, przy okazji zużywając 5-6.5 litrów oleju napędowego. W kolejnych latach ofertę uzupełniono doładowaną benzynową jednostką 1.2 TCe o mocy 125 KM. Na ten silnik warto uważać – ma swoje problemu.
Zobacz: Używana Dacia Duster i cztery lata eksploatacji diesla
Charakterystyczna dla Dustera jest sześciostopniowa przekładnia manualna – pierwszy bieg jest bardzo krótki, pełni rolę prymitywnego reduktora. W Codziennym użytkowaniu bez oporów możemy ruszać już z drugiego biegu, unikając nie przyjemnego szarpania na jedynce.
Układ jezdny stworzony został z myślą i eksploatacji w krajach rozwijających się, takich jak Polska, gdzie jakość infrastruktury drogowej wciąż nie jest najlepsza. Duster doskonale sprawdza się w codziennym życiu, nierówności wybiera sprawnie zachowując stabilność. Układ jezdny jest trwały, a co równie istotne ceny części zamiennych są nader atrakcyjne, mówimy tutaj o produktach polecanych producentów w wielu wypadkach trafiających na pierwszy montaż. Większość egzemplarzy dostępnych na portalach aukcyjnych dysponuje tylko napędem na przednie koła. Oferowany dodatkowo napęd 4×4 to prosta i bezawaryjna konstrukcja ze sprzęgłem międzyosiowym które odpowiada za przenoszenie części momentu obrotowego na koła tylnej osi.
Dacia Duster to budżetowy wciąż najtańszy wybór wśród niewielkich SUV-ów. Znalezienie egzemplarza z polskiego salonu z pełną historią serwisową nie należy do problemów, co tylko podnosi atrakcyjność modelu.
Problemem mogą być tylko ceny, które stale rosną…
Dane techniczne Dacia Duster | ||||
Długość (mm) | 4315 | |||
Szerokość (mm) | 1822 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2673 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 408 | |||
Napędy Dacia Duster | ||||
jednostka | 1.6 16V | 1.6 Sce | 1.2 TCE | 1.5 dCI |
pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1197 | 1461 |
moc/Nm | 105 / 148 | 114 / 156 | 125 / 205 | 90-107 / 200-240 |
spalanie (l/100 km) | 7.5 – 10 | 7.5 – 10 | 6.5 – 11 | 4.5 – 6.5 |
Najnowsze komentarze