Używana Dacia Duster, Dacia Sandero i Dacia Logan to trzy modele, które są najchętniej wybierane przez polskich klientów. Wśród nich jeden zdecydowanie się wyróżnia pod względem popularności.
Dacia stała się w Polsce popularna w momencie wprowadzenia modelu Duster. Stopniowo klienci przekonywali się do tych prostych, niezawodnych i tanich samochodów, bazujących na sprawdzonych, chociaż starszych już rozwiązaniach technicznych. Dzisiaj Dacia jest synonimem solidnej marki budżetowej, którą wybierają osoby rozsądnie gospodarujące swoim budżetem. Dacia była też pomyślana jako alternatywa dla kilkuletnich samochodów używanych – idealne auto dla osób, które chcą mieć nowe auto i kilkuletnią gwarancję. Dacia oferuje również wersje z fabrycznym LPG, co znakomicie obniża koszty używania samochodu.
Wzrost popularności nowych samochodów Dacii spowodował też zmiany na rynku wtórnym. Pojawia tu się coraz więcej ofert, zarówno krajowych, chętnie kupowanych ze względu na to, że pochodzą od pierwszego właściciela, jak i sprowadzanych z Zachodu, z często ciekawszym wyposażeniem. Który używany model Dacii jest więc najpopularniejszy w naszym kraju? Jakich ofert jest najmniej a jakich najwięcej?
Zaskoczenia chyba nie będzie
Dacia Logan – 3 miejsce
Dacia Logan pojawiła się na rynku w 2004 roku. Od czego czasu model przeszedł wiele zmian. Z prostego, wręcz prymitywnego auta z jednym silnikiem w ofercie powoli przekształcał się w pełnoprawnego budżetowego sedana z dużym bagażnikiem i niezłym komfortem zawieszenia. Testowaliśmy kilka wersji Logana, od tej najprostszej 1.5 dCi z 2007 roku, z pierwszą generacją wnętrza, po bardziej współczesne modele z silnikiem 1.2 TCE. Logan w pierwszej wersji miał jeszcze niezwykle interesującą odmianę MCV, w niewielkim w sumie kombi udało się Dacii zmieścić siedem pełnowymiarowych miejsc. Kilkanaście lat temu pojechaliśmy takim Loganem z silnikiem 1.6 w długą trasę po Europie.
Na rynku wtórnym w Polsce nie jest jednak zbyt popularny. Sytuację może zmienić dopiero wejście do sprzedaży niedawno zaprezentowanej nowej generacji Logana, która pod wieloma względami stara się dorównać znacznie droższej konkurencji.
Dacia Sandero – 2 miejsce
Tani, budżetowy miejski hatchback, zadebiutował w marce Dacia w 2008 r. Pierwsza generacja była produkowana do 2012 r. Potem wprowadzono odświeżony model, z wygodniejszym wnętrzem i nieco lepszym wyposażeniem. Takim pierwszym Sandero z silnikiem 1.6 MPI również pojechaliśmy w podróż dookoła Europy. W Polsce model ten jest znacznie częściej spotykany niż Logan a ofert na rynku wtórnym można znaleźć prawie 2,5 raza więcej. Wydaje się jednak, że dopiero nowa generacja Dacii Sandero, która właśnie wchodzi do produkcji, znacząco zwiększy popularność auta, bo będzie mogła skutecznie konkurować wyposażeniem i komfortem z droższymi markami.
Dacia Duster – 1 miejsce
Król jest tylko jeden. Dacia Duster to ewenement na polskim rynku. Samochód nie tylko trzyma swoją wartość na rynku wtórnym i jest chętnie kupowany, ale ofert z nim można spotkać zdecydowanie najwięcej. A dokładnie ponad pięć razy więcej, niż np. Logana i blisko trzy razy więcej niż Sandero. Dacia Duster zadebiutowała w roku 2010. Początkowo nie była aż tak popularna, ale po wprowadzeniu II generacji w 2018 roku regularnie okupuje szczyty list sprzedaży do klientów indywidualnych. Duster stał się samochodem dla Kowalskiego. O sukcesie zdecydowała modna sylwetka, duży bagażnik, wysoki prześwit, dostępność wersji 4×4 oraz niska cena. Wśród samochodów używanych dominuje rocznik 2011 – to z niego pochodzi najwięcej ofert. Jest to pierwszy pełen rok produkcji Dustera. Facelifting tego modelu przewidywany jest na rok 2021, prawdopodobnie auto otrzyma nowsze wnętrze, możliwość używania smartfona z aplikacją Dacia jako ekranu oraz lepsze materiały wykończeniowe. Zmieni się też wybór napędów.
Zobacz: używana Dacia Duster 1.5 dCi po pięciu latach
Mówimy o marce budżetowej, jednak wykonała ona ogromny postęp w ciągu ostatnich 16 lat. Wielokrotnie testowaliśmy samochody Dacia w różnych warunkach, niekiedy po kilka tysięcy kilometrów w ciągu paru dni. Nie ma tu luksusu, wysokiej jakości tworzyw i wyszukanego designu, ale nie zmienia to faktu, że taka alternatywa na rynku jest potrzebna, zwłaszcza w dobie ogromnych podwyżek cen nowych samochodów.
Najnowsze komentarze