Dacia Logan II to niedrogi samochód, który jest chyba trochę niedoceniony na rynku. Mimo pewnej budżetowości ma jednak sporo zalet, niska cena zakupu, niedroga eksploatacja i utrzymanie.
Wielu kierowców szukając używanego samochodu wyraźnie przecenia swoje zdolności finansowe wybierając auta, które wymagają starannego i dość drogiego serwisu. Czy jest alternatywa? Owszem, Dacia. Model Logan II mimo swojej uproszczonej budowy, twardych tworzyw w środku i poczucia budżetowości gwarantuje jednak spokój portfela bo okazuje się autem trwałym i niezawodnym.
Rozważając zakup jakiegokolwiek modelu rumuńskiej, budżetowej marki wielu z nas powinno uprzednio wyzbyć się uprzedzeń i wygórowanych oczekiwań. Nie uświadczymy tutaj designerskich popisów, przyjemnych w dotyku i dobrej jakości materiałów wykończeniowych, doskonałej precyzji montażu, wysokiego poziomu wyposażenia i wybitnego komfortu jazdy. Produkty Dacii z Loganem drugiej generacji na czele mają przecież realizować tylko podstawową potrzebę – zapewniają mobilność i relatywnie niskie koszty bieżącej obsługi.
W tym celu z sukcesami wykorzystują technologię Renault, przeważnie dopracowaną i starszą – co w żaden sposób im nie umniejsza. Druga odsłona Logana pojawiła się w salonach w 2012 roku, produkowana była przez kolejnych osiem lat jako model o globalnym zasięgu. Model wykorzystujący architekturę Sandero II czy rodzinnego Lodgy zyskał bardziej współczesną estetykę i skuteczniejszą ochronę antykorozyjną – co było bolączką wielu egzemplarzy Logana I. Bazowe wersje wyposażeniowe nadal opuszczały fabrykę z czarnymi – nielakierowanymi – zderzakami i lusterkami. Rok po sedanie w cennikach pojawił się przestronniejszy wariant kombi – MCV – z lubością wykorzystywany m.in. przez taksówkarzy.
Wnętrze poprawne
O wnętrzu możemy powiedzieć tylko tyle że jest zaprojektowane zgodnie z zasadami ergonomii. Wyraźnie poprawiono tą kwestię, także dzięki szerszemu zakresowi regulacji kolumny kierowniczej i fotela – teraz także wysokie osoby dopasują pozycję wręcz idealnie. Fotele nie zapewniają większego podparcia ciała w zakrętach, jednak od Logana II nikt tego przecież nawet nie oczekiwał. Ich wygoda, sprężystość są zupełnie wystarczająca.
Miejsce na foteliki w Dacii Logan
Na tylnej kanapie jest dość dużo miejsca, bez problemu zmieszczą się dwa foteliki dziecięce i troskliwa mama. Zaletą wnętrza Logana II może być łatwość czyszczenia materiałów. Warto zwrócić uwagę na wyposażenie i szukać raczej tych lepiej wyposażonych bo bazowe egzemplarze seryjnie nie miały nawet radia. Opcjonalnie Dacia oferowała elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, tempomat, radio z CD a najlepiej wybrać wersję z systemem Media Nav z nawigacją i dotykowym ekranem, dostępne były także obręcze z lekkich stopów. Jednym z kluczowych parametrów Logana II jest pojemność bagażnika wynosząca w przypadku sedana 510 litrów, dla kombi imponujące 573 litry.
Silniki Logan II – fabryczna instalacja gazowa lub diesel
Katalog benzynowych silników Logana II otwiera doskonale sprawdzony i bezproblemowy 1.2 16V o mocy 75 KM znany z dziesiątek innych modeli francuskiego koncernu. Także tutaj sprawuje się bez zarzutu, nie grzesząc oczywiście dynamiką i elastycznością. Dalej w cenniku plasowały się silniki 1.0 SCe 73 KM, 0.9 TCe 90 KM, 1.0 TCe 100 KM – oferowane także z fabryczną instalacją gazową.
Do dyspozycji był ceniony czterocylindrowy diesel 1.5 dCi o mocy 75, 90 lub 95 KM wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa common rail i turbosprężarkę. Pod względem kosztów obsługi serwisowej bezkonkurencyjny jest najsłabszy benzynowy silnik 1.2 16V – nie cierpi na żadne bolączki, dodatkowo ceny wszelkich elementów eksploatacyjnych są niezwykle tanie. Jednak to Logan II napędzany silnikiem diesla da najwięcej radości z jazdy i ascetyczne zużycie oleju napędowego. Wysoka elastyczność pozwoli na bezpieczne wyprzedzanie autobusów i pojazdów ciężarowych na drogach krajowych także z kompletem pasażerów na pokładzie. W jego przypadku osiągnięcie zużycia na poziomie około 4,5 litra na sto kilometrów nie będzie żadnym wyczynem.
Przyzwoite zawieszenie
Układ jezdny Logana II oparto o najtańsze dostępne w koncernie rozwiązania, które wytrzymują konfrontację z polskimi i rumuńskimi arteriami w niekończącym się remoncie. Przy przedniej osi pracują kolumny McPhersona, z tyłu natomiast kompaktowych gabarytów belka skrętna. Niektóry użytkownicy wytykają Loganowi II głośną pracę zawieszenia i podatność na boczne podmuchy wiatru.
Sprawdzony i niedrogi
Dopracowanie pod względem technicznym Logana II potwierdzają taksówkarze osiągający imponujące przebiegi bez poważnych usterek. Traktując rumuńskiego sedana jedynie jako funkcjonalne urządzenie do przemieszczania się nie rozczarujemy się w żadnym aspekcie.
Awaryjność tego auta jest niska, nie ma zbyt wielu bolączek a nasz portfel polubi koszty eksploatacji.
Najnowsze komentarze