Używana Renault Laguna trzeciej generacji to przykład skoku jakościowego w wielu aspektach. Na własnej skórze przekonuje się o tym Pan Jerzy, który przed laty użytkował pierwszą jak i drugą odsłonę modelu. Teraz ma najnowszą i ostatnią odsłonę Laguny i jest z niej niezwykle zadowolony. Podobnie jak wielu innych użytkowników, którzy chwalą niskie koszty eksploatacji, wygodę i niezawodność tego samochodu.
Pan Jerzy przygodę z francuską motoryzacją zaczął w latach 90-tych od kilkuletniego Peugeota 405 z pełnym wyposażeniem, który po kilku Polonezach, Wartburgach i Fiatach 125p był przeskokiem do innego świata. W kolejnych latach w garażu pojawił się Peugeot 406 i dwie pierwsze generacje Laguny. Laguna I spisywała się wyśmienicie pod względem mechanicznym – trawiła ją jednak korozja pomimo cyklicznie powtarzanej antykorozji i niskiego realnego przebiegu. W przypadku Laguny II którą także napędzał zbyt słaby benzynowy silnik 1.6, ponownie problemów natury mechanicznej nie było, w tym przypadku niekiedy dawała o sobie znać elektronika.
Zobacz: Renault Laguna II 1.6 – opinia użytkownika
Laguna III dostępna była od 2007 do 2015 roku. W cenniku znalazł się liftback, kombi oraz stylowe coupe. Ciekawie narysowane nadwozie ponownie pod względem ochrony antykorozyjnej może uchodzić za klasowy wzorzec – na żadnym elemencie karoserii i podwozia nie ma najmniejszych śladów rdzy. Funkcjonalne kombi mieści 508 litrów bagaży, co jest jednym z najsłabszych wyników w segmencie D. Opisywany benzynowy silnik 2.0 wbrew pozorom nie ma nic wspólnego z konstrukcją o tej samej pojemności która oferowana była chociażby w Lagunie II czy Scenicu. Tutaj mamy do czynienia z wolnossącą jednostką autorstwa inżynierów Nissana, wyposażona jest w wielopunktowy wtrysk paliwa i łańcuch rozrządu. Wydawać by się mogło, że jest niemal stworzona do montażu instalacji gazowej – o problemach z tym związanych w dalszej części.
Po pożegnaniu z Laguną II, Pan Jerzy zaczął poszukiwania następcy który godnie ją zastąpi. Fascynacja francuską motoryzacją a także ich atrakcyjne ceny na rynku wtórnym zadecydowały o zawężeniu kręgu poszukiwań do Peugeota 407 i Renault Laguny III. 407 jednak odpadł, m.in. ze względu na dłuższy przedni zwis, utrudniający wjazd do przydomowego garażu, nie bez znaczenia pozostało też nieco ciaśniejsze z tyłu wnętrze w stosunku do ostatniego wcielenia Laguny.
Zobacz: Renault Laguna III z cyfrową deską rozdzielczą!
Po trzech miesiącach bez owocnych poszukiwań, inspekcji ośmiu importowanych egzemplarzy w mocno dyskusyjnym stanie trafiła się w pod łódzkim komisie Laguna III z benzynowym wolnossącym silnikiem 2.0. Kupiona w polskim salonie w 2008 roku do dnia zakupu przez Pana Jerzego pokonała ledwie 164 tysiące kilometrów, co istotniejsze w rękach jednej właścicielki. Cechą tego egzemplarza jest bardzo ubogie wyposażenie. Skromna lista dodatków obejmuje elektrycznie sterowane szyby, podstawowe radio z CD, komputer pokładowy, manualną klimatyzację. Zabrakło nawet tempomatu czy obręczy z lekkich stopów i sterowania radiem z kierownicy. Przyznam szczerze, że dotychczas nie spotkałem tak ubogo wyposażonego auta klasy średniej. Z drugiej jednak strony, dla Pana Jerzego najważniejszy był stan techniczny i niski, prawdziwy przebieg. Ubogie wyposażenie dodatkowo pozwoliło uzyskać przyzwoity rabat przy zakupie.
Po zakupie rutynowo wymieniono filtry, olej oraz zweryfikowano kondycję układu jezdnego, hamulcowego i klimatyzacji – faktycznie, stan auta nie budził niepokojących obaw. Pilnej wymiany wymagały jedynie opony, Pan Jerzy zdecydował się na opony wielosezonowe Kumho. Jak na razie sprawują się poprawnie, także w zimowych warunkach. Oczywiście są dużo głośniejsze niż markowe europejskie opony. W codziennym życiu Laguna III jak dotąd spełnia wszystkie pokładane w niej oczekiwania. W ruchu miejskim błyskawicznie osiąga temperaturę roboczą, natomiast precyzyjna sześciobiegowa przekładnia ułatwia wykorzystanie potencjału jednostki. Po opuszczeniu miasta Laguna chwali się stabilnością i sprawnym wybieraniem nierówności – nie bez znaczenia pozostają bazowe – szesnastocalowe felgi. Przy prędkościach autostradowych daje o sobie znać uciążliwy szum nowych opon. Typowo miejska eksploatacja wiąże się ze spalaniem 10-11 litrów, natomiast w trasie przy oszczędnej jeździe Pan Jerzy osiąga 7.7-8 litrów na 100 kilometrów.
Zobacz: Renault Laguna Concorde V6
Początkowo Pan Jerzy planował montaż instalacji gazowej, aby zredukować koszty eksploatacji. Po obszernych wyjaśnieniach mechanika specjalizującego się w autach francuskich zrezygnował z tego pomysłu. Silnik 2.0 16V pomimo obecności wielopunktowego wtrysku paliwa nie jest najlepiej przystosowany do eksploatacji na alternatywnym paliwie. Nie posiada w hydraulicznej kompresji luzu zaworowego – rutynowa regulacja, która przewidywana jest na 200-220 tysięcy kilometrów w opisywanym przypadku, kosztuje około 1200 złotych. W egzemplarzach wyposażonych w instalację LPG regulację należy przeprowadzać co 30-40 tysięcy kilometrów. Przy okazji drugiej wymiany oleju zapadła decyzja o wymianie zestawu rozrządu. Łańcuch nosił już znamiona zużycia, dlatego profilaktycznie zmieniono cały napęd. Niemiłym zaskoczeniom okazała się cena zestawu – zamiennik renomowanej firmy kosztował 1400 złotych, natomiast koszt robocizny to 500 złotych. Istotnie, po przeprowadzeniu wymiany silnik zaczął pracować odczuwalnie ciszej.
Po wymianie rozrządu, który nadszarpnął budżet właściciela eksploatacja przebiega bezproblemowo. Elektronika pokładowa funkcjonuje w pełni stabilnie – także karta po corocznej wymianie baterii działa zgodnie z założeniami producenta. Na ten moment Pan Jerzy czeka na ewentualny spadek cen Renault Talismana i powoli szuka nowego właściciela dla Laguny wśród rodziny i znajomych.
Renault Laguna III – dane techniczne
Renault Laguna 2.0 benzyna – dane techniczne | |
Długość (mm) | 4.695 |
Szerokość (mm) | 1.811 |
Rozstaw osi (mm) | 2.756 |
Pojemność bagażnika (l) | 450 |
Prześwit (mm) | 120 |
Napęd: | |
jednostka | 2.0 16V |
pojemność skokowa | 1.997 |
moc/Nm | 140 / 195 |
spalanie | 7.5 – 11 |
Uwaga: zdjęcia nie przedstawiają opisywanego egzemplarza
Najnowsze komentarze