AUTO ŚWIAT podrożał o złotówkę. Drożyzna dotyka także rynek prasowy i nie ma się czemu dziwić. Na szczęście Francuskie.pl wciąż jest darmowym źródłem informacji i to nie tylko o motoryzacji francuskiej, ale też z francuską powiązanej. Kiedy spoglądam na początki naszej działalności, gdy skupialiśmy się tylko na Citroënie, Peugeocie i Renault, i porównuję to z dzisiejszym spektrum informacji dostępnych pod tym samym od lat adresem – nie mogę się nadziwić, jaką ewolucję przeszliśmy wraz ze zmianami we francuskich koncernach motoryzacyjnych.
AUTO ŚWIAT nr 22 (1336) z 6.VI.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 6,65 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Picasso, C4 SpaceTourer, C6, 308, 406, 508, 5008, 607, Captur, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Talisman, Lodgy
Złotówka podwyżki, to sporo. To oznacza wzrost ceny o lekko ponad 25%. Inflacja w Polsce, przynajmniej ta oficjalna, jest niższa, ale ceny materiałów w niektórych branżach rosną o wiele bardziej. Rosną też ceny samochodów. Koszmarnie rosną ceny paliwa, a fachowcy twierdzą, że niemałe podwyżki w tej kwestii jeszcze nas czekają. Co gorsza – te ostatnie podwyżki, to nie jest kwestia wzrostu cen samego surowca, ale pazerności koncernów paliwowych. Orlen też się w ten trend niechlubnie wpisuje. Wkrótce nowy samochód będzie naprawdę niemałym luksusem, ale jeszcze większym luksusem będzie regularne użytkowanie pojazdu…
Wczoraj akurat ceny ropy brent zaczęły delikatnie spadać po weekendowej zwyżce (niezbyt wysokiej), ale aż się boję, co dziś zobaczę na mijanej codziennie stacji narodowego pompiarza.
Ale wróćmy do tygodnika AUTO ŚWIAT. Na okładce pokazano 10 najlepszych minivanów na rodzinne wakacje i w tym gronie znalazły się aż pięć pojazdów nas interesujących: Citroën C4 Picasso, Dacia Lodgy, Peugeot 5008, Renault Grand Scenic i Renault Espace. Fotki są jednak malutkie.
O zmianach na rynku motoryzacyjnym można pisać bez przerwy. To jedyne, co jest pewne w tej branży. AUTO ŚWIAT wspomina o zakończeniu produkcji trzybryłowych aut segmentu D u Volkswagena i Forda – z oferty znikają Passat i Mondeo. Ale prześledzono, jak na przestrzeni ostatniego mniej więcej ćwierćwiecza wyglądał rynek w segmentach D i E w Europie i jakie modele z niego zniknęły. Przypomniano zakończenie produkcji Peugeota 607 w 2010 roku i Citroëna C6 dwa lata później. Przy okazji polecamy Wam wywiad z Tomkiem Nowakiem na temat drugiego z tych aut. W 2015 roku świat pożegnał Renault Latitude. W tekście zaś Redaktor Wojciechowicz wspomina też inne modele Peugeota (406, 508), Renault (Laguna, Talisman) i Citroëna (C5 X, chińska wersja C6).
Na stronie 17. AUTO ŚWIAT wspomina nową wersję – spyder – Maserati MC20 Cielo, o czym wspominamy z uwagi na fakt, iż marka ta wchodzi w skład koncernu Stellantis.
Informacje sprzedażowe za maj i narastająco od początku roku dla 20 najpopularniejszych marek w Polsce zamieszczono na stronach 18-19. Szczegółów szukajcie jednak raczej w naszym materiale. AUTO ŚWIAT za to zaprezentował realne warunki dostępności samochodów dziesięciu marek. Okazuje się, że w praktyce niezbyt długo trzeba czekać na przykład na Peugeota 308, zarówno hatchbacka, jak i SW, a także na Peugeota 508. Na nieduże Renault (Clio, Captur) czeka się kwartał, na większe modele (Megane Grandtour) około pięciu miesięcy
Odniesienie do Renault Kangoo pojawiło się w testowanym na stronie 31. Mercedesie Citanie.
W Top 10 na stronach 48-51 AUTO ŚWIAT prezentuje przestronne minivany dostępne na rynku wtórnym w cenie 30-50 tys. zł. W stawce pojawił się Citroën C4 Picasso (omówiono także wersję Grand), którego pochwalono za wysoki komfort i funkcjonalne wnętrze. Wspomniano też, że auta z ostatnich lat produkcji nazywały się (Grand) C4 SpaceTourer. Najlepiej wybrać taki samochód z którymś z silników wysokoprężnych, benzyniaki bywały problematyczne.
Nowszy samochód w tym budżecie będzie gorzej wyposażony, ale nie mniej funkcjonalny. To Dacia Lodgy, Komfortu zawieszenia też nie zabraknie, Na trasy lepiej wybrać którąś z jednostek o większej pojemności skokowej.
Peugeot 5008 I generacji nie jest często widywany na polskich drogach, przynajmniej w moim regionie. To fajne, przemyślane auto, które też lepiej kupić z dieslem. Samochód ma ciekawą stylistykę, zwłaszcza wnętrza.
Klasa sama w sobie, to niewątpliwie Renault Espace IV. Był dostępny w dwóch długościach nadwozia. Jest przestronny, komfortowy, z reguły świetnie wyposażony. Warto sięgać po silniki 2-litrowe (benzyniaki i diesle).
Trzecia generacja Renault Scenic’a nie była aż tak wspaniała, jak Espace, ale to też dobry samochód i na pewno można go kupić taniej, niż Espace z tego samego rocznika. To też wygodne i funkcjonalne auto – warto się zainteresować!
Peugeot 406 powraca w dziale Z naszego archiwum na stronie 56. Przypomniano tam debiut wersji Coupe, który miał miejsce ćwierć wieku temu. W tym samym dziale przywołano też Megane Eco – to była wersja z uboższym wyposażeniem i 70-konnym silnikiem, ale dzięki temu było tańsze. Zachowano jednak wysoki poziom bezpieczeństwa.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze