Renault jest jedną z najchętniej kupowanych marek używanych w Polsce. Bardzo dobry stosunek ceny do wyposażenia, dość niskie koszty eksploatacji a jeśli są jakieś wady to raczej drobne i akceptowalne dla użytkowników. Samochody Renault mają swoje spore grono użytkowników, zadowolonych z wygody, dobrych właściwości jezdnych i dynamiki napędów. Jedna z ciekawszych propozycji w cenie do 25 tysięcy złotych to używane Renault Twingo.
Ostatnimi czasy rynek wtórny przeżywa swoje odrodzenie. Panująca pandemia i problemy z dostępnością półprzewodników do produkcji nowych samochodów napędzają sprzedaż aut używanych. W najmniejszym segmencie niezmiennie od lat wyróżnia się Renault Twingo, od 2014 roku obecna jest z nami już trzecia odsłona stylowego mieszczucha.
Zobacz: Renault Twingo Bizuu – test
Kariera najmniejszego w gamie Renault modelu zaczęła się na początku lat 90-tych. Dwie pierwsze generacje powstały wedle tej samej receptury – jednobryłowe frywolnie zaprojektowane nadwozie skrywające zaskakująco przestronną czteroosobową kabinę i prosta mechanika. Wydawać by się mogło, że i kolejna odsłona będzie kontynuować tradycję. Nic bardziej mylnego. Od 2014 roku w słowackich zakładach w Novym Mescie produkowane jest Twingo III. Co ciekawe, model powstał we współpracy ze Smartem – bliźniaczym modelem jest Smart Forfour. Koncepcja przeszła prawdziwą rewolucję. Zaczynając od nadwozia, tym razem dostajemy znacznie praktyczniejszą pięciodrzwiową karoserię – dostęp na tylną kanapę wciąż mieszczącą na miejskich dystansach dwie osoby jest nieporównywalnie lepszy niż u poprzednika. Kolejną kwestią jest układ napędowy – Twingo III otrzymało napęd na tylne koła, co istotnie wpłynęło na poprawę zwrotności, kluczową cechę auta segmentu A, a także silnik umieszczony tuż nad nią. Wbrew pozorom niewielki bagażnik nadal znajduje się z tyłu, mieści 219 litrów.
Zobacz: Renault Twingo 1994 od pierwszego właściciela. Kupisz?
Kokpit Twingo III to istny popis finezji projektantów. Oczywiście jak w innych konstrukcjach tego segmentu plastiki są twarde i budżetowe, dolna część deski rozdzielczej jest podatna na zarysowania. Całość na szczęście spasowano starannie. Przednie fotele są w zupełności wystarczające do miasta, pozycja za niewielką kierownicą jest ergonomiczna – wybierając się w dalszą trasę warto zaplanować nieco więcej przerw, nie ma się co oszukiwać, Twingo stworzone zostało do innych celów. Lista dostępnego wyposażenia obejmuje między innymi elektrycznie sterowane szyby przednie (tylne są tylko uchylane), klimatyzację, multimedia z nawigacją i dotykowym ekranem, komputer pokładowy, mnóstwo zestawień kolorystycznych wnętrza i nadwozia oraz szereg systemów bezpieczeństwa. W tym miejscu warto wyjaśnić, Twingo III pomimo napędu na tylną oś nie jest nerwowe ani nieprzewidywalne. Kontrola trakcji kontruje wszystkie zalążki poślizgów w zarodku – i nie da się jej wyłączyć. Bezpieczeństwo ponad wszystkim, z tego zresztą Renault słynie.
Zobacz: Nowe samochody Renault – sprawdź ofertę!
Paleta silnikowa Twingo trzeciej generacji składa się z benzynowych silników. Punkt wyjścia stanowi wolnossący 1.0 SCE generujący z trzech cylindrów 70 KM. Producent zastosował wielopunktowy wtrysk paliwa. W przypadku Twingo III montaż instalacji gazowej jest mocno kłopotliwy, trudny dostęp do silnika i brak rozsądnego miejsca na zbiornik LPG przekreśla tą ideę. Alternatywą zapewniającą znacząco lepsze osiągi i elastyczność jest także trzycylindrowy 0.9 TCE o mocy 90-110 KM (mocniejszy wariant to usportowiona wersja GT produkowana w latach 2017-2018).
Mocniejsza jednostka znana między innymi z Clio IV korzysta już z bezpośredniego wtrysku paliwa i turbosprężarki (koszt regeneracji to około 1500 złotych). Delikatne wibracje charakterystyczne dla silników z nieparzystą liczba cylindrów wyczuwalne są tylko na biegu jałowym, w czasie jazdy pozostaje tylko natarczywy – głównie podczas przyśpieszania – dźwięk. Koszty bieżącej obsługi serwisowej z uwagi na umiejscowienie silnika są zauważalnie większe – wymiana osprzętu pochłania więcej czasu. Do wykonania podstawowych czynności konieczne jest zdjęcie izolowanej termicznie podłogi bagażnika. Zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 7-8 litrów, poza miastem 5-6 jednostek.
Jak już wspomnieliśmy, zastosowanie napędu na tylną oś przełożyło się wprost na małą średnicę skrętu, docenimy to w naturalnym – miejskim – środowisku Twingo. O kontakt przednich kół z podłożem odpowiadają kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano prostą belkę. Trwałość elementów metalowo gumowych jest przeciętna, za to ceny zamienników dobrej jakości pozwalają utrzymać koszty bieżących napraw na niskim poziomie.
Renault Twingo III kupimy już za niespełna 20 tysięcy złotych a budżet zwiększony o 25-30% umożliwi zakup egzemplarza z krajową historią, od pierwszego właściciela – co istotne, ze znikomym przebiegiem.
Auto jest zwrotne, dość wygodne, niezawodne i przyjemnie się nim jeździ. Czego chcieć więcej?
Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej.
Renault Twingo – dane techniczne | ||
Długość (mm) | 3595 | |
Szerokość (mm) | 1647 | |
Rozstaw osi (mm) | 2492 | |
Pojemność bagażnika (l) | 219 | |
Silnik | wolnossący | turbo |
jednostka | 1.0 SCE | 0.9 TCE |
pojemność skokowa (cm3) | 999 | 898 |
moc/Nm | 70 / 91 | 90-110 / 135-170 |
spalanie (l/100 km) | 5 – 7.5 | 5 – 9 |
Najnowsze komentarze