Już niedługo używane samochody, w szczególności starsze, mogą zniknąć całkowicie z naszych ulic. Wbrew pozorom powodem nie będzie jednak ekologia a rosnące koszty związane z serwisem. Dlaczego tak się dzieje?
Używany samochód wymaga bardziej troskliwego serwisu. Więcej elementów eksploatacyjnych ulega zużyciu, pojawiają się też nieplanowane naprawy. Częstsze wizyty w serwisie są normą. Sama wymiana części po zakupie, wliczając w to rozrząd, pompę wody, pasek, olej silnikowy i płyn chłodniczy generują pierwsze koszty i wizyty w serwisie nieautoryzowanym. Można też zaobserwować zjawisko przedłużania czasu eksploatacji używanych aut.
Serwis auta będzie coraz droższy
Rozmawialiśmy z kilkoma właścicielami niezależnych warsztatów, którzy zgodnie podkreślają, że na brak pracy nie mogą narzekać. Wręcz przeciwnie, do bram ich firm ustawia się bardzo długa kolejna chętnych, która nie maleje a wręcz wydłuża się. Zainteresowanie usługami jest tak duże, że w dobrych, sprawdzonych firmach czeka się po kilka tygodni a nawet dłużej. Obawiają się jednak o dalsze funkcjonowanie z powodu rosnących kosztów.
Ile kosztuje naprawa samochodu?
Rosnące koszty pracy, ogrzewania czy prądu oraz koszty części zamiennych powodują, że rosną też koszty napraw. Warsztat musi przecież to wszystko uwzględnić w swoich rachunkach i jazda używanym samochodem staje się przez to droższa. Ale to nie jedyny powód podwyżek i trudności z serwisem.
Brak rąk do pracy
Groźniejszy może okazać się jednak brak chętnych do pracy. Obecnie coraz trudniej jest znaleźć młode osoby, które chciałyby się tego podjąć. Można powiedzieć, że rosnące płace w innych zawodach konkurują o siłę roboczą. Brak chętnych zmusi więc warsztaty do podwyższania wynagrodzeń. Efekt? Ceny za usługi będą dalej rosły.
Jaki samochód – nowy czy używany?
Po wielu latach względnie niskich kosztów w motoryzacji doszliśmy do momentu, gdy koszty zakupu i eksploatacji używanych samochodów bardzo mocno idą do góry. Ta tendencja niestety na razie się utrzymuje.
I może się okazać, podobnie jak w wielu innych krajach, że eksploatacja używanego auta jest nieopłacalna. Pojawia się wtedy pytanie czy lepiej płacić za ciągłe naprawy i wizyty w serwisie czy może lepiej kupić nowy samochód, nawet na raty. Budżetowa Dacia, która oferuje takie modele jak Duster za już kilkaset złotych miesięcznie może okazać się dla części osób rozsądnym wyborem.
Najnowsze komentarze