W pierwszym tegorocznym wydaniu – podwójnym zresztą – tygodnik MOTOR zachęca nas do zakupu już samą okładką – w górnej części zapowiada porównanie trzech francuskich aut kompaktowych dostępnych na rynku wtórnym. To drugie generacje Citroëna C4 i Peugeota 308 oraz trzecia Renault Megane. Ale czy ta zachęta wystarczy, by zakup pisma był uzasadniony?
MOTOR nr 01-02 (3576-3577) z 03.I.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5 Aircross, ë-C4, 7 Crossback, 208, 2008, 308, 3008, e-208, Arkana, Clio, K-ZE, Laguna, Megane, Megane E-Tech Electric, Duster, Sandero, Spring, Astra, Corsa, Grandland, Mokka-e
Na stronach 6-9 MOTOR podsumowuje miniony rok. Wspomina tam o zakończeniu produkcji Opla Astry w gliwickiej fabryce. Wśród najpopularniejszych marek i modeli wymieniono Dacię i Dustera – czwarty najchętniej kupowany nowy samochód w Polsce. Podsumowano sprzedaż marek za jedenaście miesięcy, więc Dacia zajmuje pozycję dziewiątą, ale my już dobrze wiemy, że w wynikach całorocznych była ósma.
Wśród najciekawszych premier ubiegłego roku wymieniono nowego Opla Astrę oraz Renault Megane E-Tech Electric. Znamy już polskie ceny tego ostatniego. Spośród europejskich krajów, w których ogłoszono ceny tego modelu, tylko w Szwajcarii jest nieco taniej. W Szwajcarii mają też ciekawe zachęty do zakupu.
MOTOR przypomina też, że w 2021 roku ostatecznie ruszył koncern Stellantis. Fuzja FCA i PSA była przygotowywana przez wiele miesięcy, ale wreszcie doszła do skutku i powstał duży koncern skupiający kilkanaście marek. Stąd i na naszych łamach pojawiają się publikacje związane z Alfą Romeo, Lancią, czy Fiatem.
Wśród europejskich bestsellerów MOTOR wymienia Dacię Sandero (trzecie miejsce!), Renault Clio (czwarte), Peugeota 2008 (piąte), Peugeota 208 (szóste) i Opla Corsę (ósme). Jak to więc jest, że w Polsce samochody koncernów francuskich sprzedają się tak słabo?
Przypomniano też niezbyt chlubne wyniki testów zderzeniowych Dacii Logan, Sandero i Spring oraz Renault Zoe.
Na stronie 19. znajdziecie test bardzo bogatej wersji Nissana Qashqaia, Auto generalnie zostało pochwalone, MOTOR narzeka tylko na jego cenę.
Dacia Spring wzbudza spore zainteresowanie, choć nie da się też ukryć, że polaryzuje miłośników motoryzacji. Przeciwnicy jęczą, że jest ciasna, plastikowa i słabo wykonana, zwolenników cieszą niskie koszty eksploatacji, zwinność i praktyczność w mieście i atrakcyjna, jak na elektryka, cena. Co zaś o Springu sądzi MOTOR? Na stronie 26. zamieszczono test tego autka. Wynika z niego, że mała Dacia oszczędnie gospodaruje prądem, zapewnia sporą zrywność, łatwo się nią parkuje, zawieszenie skutecznie wybiera nierówności, a kokpit został solidnie zmontowany. Gniazdo ładowania umieszczone pod atrapą chłodnicy ułatwia dostęp do ładowarek, a cena – dostęp do samochodu elektrycznego: Spring jest najtańszym elektrykiem w Polsce. Mimo to MOTOR marudzi właśnie na cenę samochodu. A przecież można jeszcze liczyć na dopłatę z programu „Mój Elektryk”.
Ma też lekko podwyższone zawieszenie i wysokoprofilowe opony, dzięki czemu nie boi się różnych miejskich wyzwań. Wyposażenie też jest całkiem dobre, jak na miejskie autko, zwłaszcza w testowanej wersji Comfort Plus. Pamiętajcie tylko, że jest to samochód czteroosobowy.
W tekście wspomniano też bliźniaczego Renault City K-ZE, który zadebiutował w 2019 roku na targach w Szanghaju i jest oferowany na niektórych rynkach azjatyckich.
Renault Lagunę II generacji zapewne bez trudu dostrzeżecie na zdjęciach ilustrujących artykuł zamieszczony na stronach 38-39.
Z artykułu opublikowanego na stronach 42-45 wynika, iż w Polsce zmienia rocznie właściciela – w sposób legalny – około 2 milionów samochodów (mowa o rynku wtórnym). Jakie auta cieszą się największym zainteresowaniem? MOTOR przedstawił 15 najchętniej kupowanych aut. Na czele znalazł się Opel Astra [acz jeszcze w wersji przed-PSA ;-)]. Ósme miejsce zajmuje I generacja Dacii Duster, dziewiąte Renault Megane III, a drugą dziesiątkę otwiera Renault Clio IV. W stawce jest też Opel Corsa E (też przed-PSA) i pierwsza generacja Nissana Qashqaia.
A jak wygląda sytuacja na rynku wtórnym, jeśli chodzi o francuskie auta kompaktowe? Na stronach 46-51 MOTOR prześwietlił Citroëna C4 II generacji, Peugeota 308 II generacji oraz Renault Megane III. Najtaniej kupicie ten ostatni model, bo po prostu debiutował najwcześniej – w 2008 roku. Najstarsza C4-ka będzie o dwa lata młodsza, a 308-ka II generacji produkowana była w latach 2013-2021, stąd jej relatywnie najwyższe ceny.
MOTOR oceniał kokpit, komfort, koszty, silniki oraz usterkowość. W tej pierwszej kategorii Megane minimalnie odstaje od rywali z PSA, ale jest klasyczne i rzeczowe. Do 308 trzeba się przyzwyczaić, a deska Citroëna okazała się bardzo ergonomiczna. Komfort najlepiej wypadł w Peugeocie, potem sklasyfikowano Citroëna, a na końcu Megankę. Citroëna można kupić w dobrych pieniądzach, bo ludzie z nieznanych mi przyczyn boją się tej marki. A C4 II jest naprawdę wyjątkowo „normalne”.
Silniki w C4 i 308 oceniono dobrze, ale nie idealnie – to efekt jednostek THP. Świetnie wypadły diesle. Megane dobyło w tej kategorii komplet punktów, straciło za to jedno oczko w stosunku do rywali znad Sekwany za usterkowość..
W C4 nie ma szans na odmianę kombi, 308-ka zdobyła tytuł Car of the Year, a Megane „od zawsze” zachwycało poziomem bezpieczeństwa.
Ostateczna nota w przypadku Citroëna i Peugeota, to 40 punktów na 50 możliwych do zdobycia. Renault uzbierało 39 oczek. Które więc wybrać? Co sądzą o tym nasi Czytelnicy? Zapraszamy do komentowania!
Na stronach 58-61 MOTOR zachęca do głosowania w plebiscycie Auto Lider 2022 i prezentuje kandydatów w kilku kategoriach. Wśród nominowanych aut znajdują się m.in. Citroën C5 Aircross, Dacia Duster, DS 7 Crossback E-Tense, Fiat Tipo Cross, Nissan Qashqai, Opel Grandland Hybrid4, Peugeot 3008, Renault Arkana, Citroën ë-C4, Dacia Spring, Nissan Lear, Opel Mokka-e, Peugeot e-208 i Renault Megane E-Tech Electric.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze