Używany Citroën C4 Picasso to jeden z tych samochodów, który wciąż cieszy się dużą popularnością na rynku wtórnym. Ma wszystko to, czego szukają rodziny: komfort, przestronne wnętrze, dobre wyposażenie i duży bagażnik. Na tle konkurencji wyróżnia się też stylem i po wielu latach wciąż wygląda nowocześnie.
A francuscy producenci bez dwóch zdań wiedzą jak budować funkcjonalne auta rodzinne. VAN-y Peugeota, Citroëna czy Renault niezmiennie spełniają wysokie wymagania użytkowników, przy okazji ciesząc oko niebanalnym designem. Najlepszym tego przykładem jest Citroën C4 Picasso z benzynowym silnikiem pana Arkadiusza pochodzący z 2007 roku.
Zobacz: Citroën C4 – ultrakomfortowy kompakt w bardzo dobrej cenie. Skonfiguruj swój egzemplarz
W 2006 roku miejsce cenionej i lubianej Xsary Picasso w gamie Citroën zastąpił utrzymany w tej samej konwencji, chociaż znacznie nowocześniejszy, C4 Picasso. Tą odmianę produkowano w hiszpańskich zakładach koncernu do 2013 roku. W ofercie znalazła się także wersja Grand wydłużona o ponad 20 cm, oferowana z trzecim rzędem siedzeń. Jednak to nadwozie krótszej odmiany wydaje się ładniejsze i bardziej proporcjonalne, urzeka swoją formą i ogromną powierzchnią okien, którą doceni zarówno kierowca, jak i pasażerowie w każdym wieku, podziwiający krajobraz.
Citroëna C4 Picasso wyróżnia m.in. przednia szyba zachodząca aż nad głowy kierowcy i pasażera z przodu. Po odsłonięciu rolet wzmaga wrażenie przestronności kabiny, dlatego producent w momencie premiery nazywał samochód Visiovanem i wręczał dziennikarzom okulary. A jeśli chodzi o samą szybę, to profilaktycznie warto za kilkanaście złotych rocznie wykupić ubezpieczenie obejmujące jej ewentualną wymianę, jeśli uderzy w nią jakiś kamień – koszt operacji jest spory, bo przekracza 1.500 złotych.
Zobacz: Citroën C4 Picasso popularny na rynku wtórnym. Sprzedać go bardzo łatwo
Podróżując na tylnych siedzeniach docenimy bogate wyposażenie, w tym często spotykane rolety tylnej i bocznych szyb. Jak przystało na model tworzony od podstaw z myślą o rodzinach, Citroëna C4 Picasso wyposażono w trzy niezależne fotele w drugim rzędzie – każdy z systemem mocowań fotelików ISOFIX. Znajdziemy je także na przednim fotelu pasażera.
Przednie fotele są bardzo dobre do długich podróży. Szeroki zakres regulacji, miękkie ale nie męczące siedzisko i wysoka pozycja za kierownicą sprzyjają relaksacyjnej jeździe. Niezależnie od wzrostu ustawimy dogodną pozycję, niewiele gorsze warunki oferuje tylna kanapa – nawet za wysokim kierowcą przestrzeni na nogi jest pod dostatkiem. Deska rozdzielcza to popis kunsztu francuskiego designu. Centralny cyfrowy wyświetlacz przekazuje wskazania cyfrowych zegarów, komputera pokładowego i radia. Możemy też zmieniać jego kolorystykę. Mimo wieku auta, projekt deski rozdzielczej i kierownica z nieruchomą poduszką powietrzną wciąż robią ogromne wrażenie, pozostając przy tym w pełni funkcjonalnymi i łatwymi w obsłudze.
Zobacz: Awaria wyświetlacza głównego w C4 Picasso?
Egzemplarze wyposażone w automatyczną lub zautomatyzowaną przekładnię pod panelem sterowania radiem i klimatyzacją mają do dyspozycji niewielki chłodzony schowek, idealny na dwie puszki lub niewielkie butelki (sterowanie przekładnią odbywa się za pomocą dźwigni przy kierownicy). Większość egzemplarzy dysponuje dwustrefową klimatyzacją, radiem z CD i MP3, komputerem pokładowym oraz podstawowymi systemami bezpieczeństwa. C4 Picasso jest też mistrzem użyteczności – na samej desce rozdzielczej wygospodarowano aż trzy spore schowki na bardzo przydatne w podróży drobiazgi.
Pan Arkadiusz cztery lata temu szukał kompaktowego VAN-a. Wymogiem koniecznym był prosty benzynowy silnik, który w niedługim czasie po zakupie miał otrzymać instalację gazową. Istotna była również wysoka pozycja za kierownicą oraz bezpieczeństwo. Znaleziony przypadkiem Citroën C4 Picasso 2.0 z 2007 roku pochodził z rynku szwajcarskiego i był w doskonałej kondycji technicznej oraz wizualnej. Wyposażony był w dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 140 KM oraz skrzynię MCP (zautomatyzowany manual).
Po wnikliwej kontroli pan Arek dokonał zakupu – udokumentowany przebieg wynosił 114 tysięcy kilometrów. Przy pierwszej wizycie w serwisie wymieniono wszystkie płyny eksploatacyjne, kompletny napęd rozrządu i klocki razem z tarczami hamulcowymi przedniej osi – rachunek opiewał na 1.600 złotych. Już po miesiącu Citroën C4 Picasso otrzymał instalację gazową z 50-litrowym zbiornikiem umieszczonym w bagażniku, co zmniejszyło jego walory użytkowe. Firma odpowiadająca za montaż instalacji przekonała właściciela do takiej decyzji ze względu na brak kosza na koło zapasowe pod podłogą bagażnika (seryjny zestaw naprawczy), a także obecność opcjonalnego pneumatycznego zawieszenia tylnej osi. Nie była to jednak optymalna lokalizacja, co okazało się rok później, gdy inny serwis instalacji LPG w czasie przeglądu pokazał właścicielowi bliźniaczy egzemplarz z nieco mniejszą butlą, zainstalowaną pod podłogą bagażnika.
Zobacz: Promocje na nowe samochody Citroën
W ruchu miejskim zużycie benzyny wynosiło 10-11 litrów, w trasie spadało do 7-8 litrów. Spalanie gazu wynosiło odpowiednio 10-13 i 9-10 litrów, dając wymierne oszczędności. Pan Arkadiusz przyznaje, że pierwsze tygodnie z Citroënem spędził na przyzwyczajaniu się do obsługi systemów pokładowych i zautomatyzowanej sześciostopniowej przekładni, bo poprzednio użytkował leciwe Volvo. Poza miastem, w czasie spokojnej jazdy, działanie skrzyni było niemal niezauważalne – szybko włączała wysokie przełożenie utrzymując ciszę w kabinie.
Wyprzedzanie w trybie automatycznym zdecydowanie trzeba było planować odrobinę wcześniej, bowiem mocne wciśnięcie pedału gazu przez chwilę nie wywołuje żadnej reakcji. Dopiero po 2-3 sekundach skrzynia gwałtownie redukuje nawet trzy przełożenia. Cała procedura wygląda o wiele płynniej i sprawniej jeśli kierowca manualnie zredukuje bieg łopatkami przy kierownicy – unikniemy w ten sposób frustrującego oczekiwania na reakcję.
Jeśli przekładnia zautomatyzowana nie radzi sobie najlepiej w ruchu miejskim, często gubi się, szarpie, przeciąga przełożenia a w skrajnych przypadkach dławi silni, warto przeprowadzić jej ponowne przyuczenie do sprzęgła. Objawy nasilą się, jeśli sprzęgło jest zużyte. Pan Arkadiusz adaptował skrzynię i po tej operacji jej praca stała się delikatniejsza, zaczęła znacznie mniej szarpać i reagować z mniejszą zwłoką. Usługa kosztowała 500 zł.
Użytkownik duże słowa uznania kieruje w stronę bardzo komfortowego i wytrzymałego układu jezdnego. Przy przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu natomiast prostą belkę skrętną – w przypadku opisywanego egzemplarza z pneumatycznym zawieszeniem. Miękkie nastawy użytkownik docenia w ruchu miejskim i na drogach krajowych, gdzie gładko radzi sobie z ubytkami w jezdni.
Nieco gorzej sytuacja wygląda przy prędkościach autostradowych, wysoka sylwetka boczna Citroëna C4 Picasso jest podatna nawet na małe podmuchy bocznego wiatru, przez co trzeba większą uwagę przykładać do prowadzenia. Wspomniane pneumatyczne zawieszenie tylnej osi tylko raz wymagało interwencji mechanika. Przy przebiegu 153 tysięcy kilometrów miechy rozszczelniły się, wskutek czego tył auta mocno opadł. Cena niewiadomej jakości zamienników wynosiła wówczas 700 złotych, jednakże pan Arkadiusz postanowił skorzystać z usług ASO i oryginalnych podzespołów – cena naprawy wyniosła 1.200 złotych.
Przez cztery lata użytkowania Citroën C4 Picasso ani razu nie zawiódł właściciela pod względem zarówno mechanicznym, jak i podobno wrażliwej elektroniki pokładowej. Wszystkie mechanizmy elektryczne i systemy działały bez zarzutu. Z początkiem 2021 roku C4 Picasso z przebiegiem 188 tysięcy kilometrów znalazł nowego właściciela, zaczynając drugie życie jako łódzka taksówka.
Jedynym słabym punktem egzemplarza zdaniem właściciela była popularna w tym modelu zautomatyzowana przekładnia. Warto więc pamiętać, że w miarę zużywania się sprzęgła trzeba ją adaptować i są to dodatkowe koszty, które należy uwzględnić przy decyzji o zakupie pojazdu.
Podsumowanie? Citroën C4 Picasso to przestronny, wygodny samochód dla całej rodziny. Wolnossąca jednostka o mocy 140 KM dobrze nadaje się do instalacji LPG a koszty użytkowania okazały się nieduże. Auto w całym okresie eksploatacji było niezawodne i sprawiało właścicielowi sporą satysfakcję. Szczególnie istotny okazał się wysoki komfort jazdy i wygodne wnętrze.
Citroën C4 Picasso – podstawowe dane techniczne
Długość |
4.470 mm |
Szerokość |
1.830 mm |
Rozstaw osi |
2.728 mm |
Pojemność bagażnika |
500 l |
Prześwit |
160 mm |
Silnik |
benzynowy |
Ilość zaworów |
16 |
Pojemność skokowa |
1.997 |
Moc/Nm |
140/200 |
Spalanie |
7 – 10 benzyna / 9 – 12 LPG |
Najnowsze komentarze