dacia bigster 1 1 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG. Oferuje możliwości rodzinnego SUV-a w cenie samochodu z niższego segmentu.

autor Tomasz Nowicki
2025-05-15
peugeot na czele rynku w portugalii luty 2025 peugeot 308 sw Wiadomości
Wiadomości

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów pokazuje prawdziwy obraz elektromobilności. Jest gorzej, niż nam mówiono

autor Tomasz Nowicki
2025-05-13
Renault Clio
Wiadomości

Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?

autor Gabi Rusek
2025-05-17
opel promocja Wiadomości
Wiadomości

Promocja Vauxhalla w Wielkiej Brytanii: nawet £1,000 zniżki i elektryfikacja na całego

autor Tomasz Nowicki
2025-05-12
peugeot 2008 iii Wiadomości
Wiadomości

Nowy Peugeot 2008 III generacji już w przygotowaniu. Kiedy go zobaczymy w salonach?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
dacia bigster Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster dostępna z silnikiem diesla 1.5 dCi 115 KM, ale nie w Europie

autor Tomasz Nowicki
2025-05-15
Fiat Tipo
Wiadomości

Fiat Tipo z Dieslem powraca do oferty marki w Czechach. Atrakcyjna cena

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-14

Najnowsze komentarze

  • Jan - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroën C5 X7 2.0 HDI 163 KM AM6 – służył wiernie do końca. Wrażenia użytkownika, pinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2021-11-30
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 7 minut
10.5k
A A
32
citroen c5 x7 6 Wiadomości

Używany Citroën C5 X7 z silnikiem diesla to komfortowy rodzinny samochód klasy średniej, niezwykle popularny na rynku wtórnym. Powodów takiego stanu rzeczy można znaleźć kilka. Jest to przede wszystkim komfort zawieszenia hydropneumatycznego (uwaga! nie wszystkie wersje je miały) i wygoda z tym związana, która sprawia że nawet po przejechaniu tysiąca kilometrów człowiek wysiada zrelaksowany. To także ładne wnętrze, które nie zestarzało się zbytnio od momentu premiery oraz rewelacyjne francuskie silniki HDi, oszczędne, trwałe i niedrogie w eksploatacji.

citroen c5 x7 4 scaled Wiadomości
Ładny projekt wnętrza. Niektórzy zamieniają fabryczny ekran na tablet Nexus 7 – wprowadzając nowe funkcje

Zobacz: Ultrakomfortowy Citroën C4. Nowy kompakt w cenie od 75.800 zł.

Jeśli szukamy sprawdzonych informacji o konkretnej wersji auta z rynku wtórnego, nie ma lepszego źródła niż specjalistyczny warsztat i świadomy użytkownik interesującej nas odmiany. Nie ukrywam – mam słabość do Citroëna C5 X7. Mój egzemplarz sprawował się niemal bezproblemowo do ostatniej chwili.

Ostatnia generacja C5 pojawiła się w naszym garażu w 2019 roku. Wybór padł na egzemplarz z 2010 roku z szeroko polecanym dieslem 2.0 HDi 163 KM i skrzynią automatyczną AM6. Co istotne – omawiana sztuka sprzedawana była przez autoryzowany salon z gwarancją. W dniu zakupu przebieg wynosił niespełna 152 tysiące kilometrów. Potwierdzona historia serwisowa i brak wypadkowych przygód rekompensował ubogie wyposażenie – znacznie niższe niż większość ówcześnie i dziś dostępnych w sprzedaży C5. Poza elektrycznie sterowanymi szybami, dwustrefową klimatyzacją, podstawowym radiem, podgrzewanymi przednimi fotelami i automatyczną przekładnią nie było żadnych opcji. Rzecz jasna nie mogło zabraknąć wizytówki francuskich inżynierów – zawieszenia hydropneumatycznego w najnowszej wtedy odsłonię Hydractive. To oznacza komfort, komfort i jeszcze raz komfort, na poziomie nieznanym w żadnym innym samochodzie konkurencyjnej klasy.

citroen c5 x7 3 scaled Wiadomości
Dzięki hydropneumatyce kierowca i pasażerowie zaznają tu najwyższego komfortu

Zobacz: Citroën C5 Aircross – test czytelnika

Wnętrze dokładnie przygotowanego do sprzedaży egzemplarza nie nosiło oznak zużycia, jedynie na karoserii widocznych było kilka nieznacznych uszczerbków. Książka serwisowa razem z fakturami potwierdzały przeprowadzanie wymian oleju co 30 tysięcy kilometrów, rozrządu z pompą wody i kilku drobnych części eksploatacyjnych w układzie jezdnym. Największą niewiadomą pozostawała kondycja automatycznej przekładni, której praca początkowo nie dawała powodów do narzekań – poza okazjonalnym zaznaczeniem zmiany z drugiego na trzeci bieg. Wedle dokumentacji, zgodnie z zaleceniami producenta, w przekładni nie wymieniano oleju, podobnie jak płynu hydraulicznego w układzie zawieszenia (przez cały okres eksploatacji nie pojawiły się nawet drobne zapocenia). Po obowiązkowych oględzinach w niezależnym serwisie specjalizującym się w naprawach samochodów grupy PSA padła decyzja o zakupie.

citroen c5 x7 5 scaled Wiadomości
Rozbudowane sterowanie na kierownicy

W pierwszym tygodniu eksploatacji Citroën C5 otrzymał nowy olej w silniku, świece żarowe, wszystkie filtry, serwis klimatyzacji i profilaktycznie nowy kompletny zestaw rozrządu – koszt operacji nie przekroczył 3.000 złotych razem z dynamiczną wymianą oleju w skrzyni biegów. Taka operacja, chociaż trochę kosztuje, zapewnia święty spokój i brak obaw, że coś się stanie. Początek eksploatacji przypadł na okres zimowy. Zużycie oleju napędowego w łódzkich korkach oscylowało wokół 9,5-10 litrów, regularne wypady do Szczecina kończyły się wynikiem 6,5-6,7 litrów na 100 km – warto zaznaczyć, że pierwsza część trasy przypada na niespełna 160 kilometrów z maksymalną dopuszczalną prędkością autostradową, dalsza to już relaksująca jazda krajową „dziesiątką”.

citroen c5 x7 12 Wiadomości
Elegancki, komfortowy, oszczędny samochód rodzinny

Jeżeli szukamy komfortu w klasie średniej – Citroën C5 X7 jest chyba najlepszym wyborem. W porównaniu do poprzedniej generacji – w każdych warunkach daje większą pewność prowadzenia niezależnie od aktualnej prędkości. Warto jednak zwrócić uwagę, że przynajmniej dla niektórych entuzjastów i fanów marki Citroën brak charakterystycznego bujania znanego ze starszych modeli może okazać się jedną z niewielu wad modelu. Wersja kombi to doskonała alternatywa dla vana i SUV-a. Trzy mocowania fotelików ISOFIX i bagażnik (533 litry, średni jak na segment D) są tego potwierdzeniem.

W czasie eksploatacji samochodu pojawiła się, przy przebiegu 165 tysięcy km, usterka. Układ wspomagania kierowniczego okazjonalnie zaczął stawiać większy opór niż zazwyczaj. Na początek kolejnego tygodnia umówiona już była wizyta u specjalisty, do tego czasu manewrowanie na parkingu wymagało użycia większej niż zazwyczaj siły. Początkowe przypuszczenia okazały się prawdziwe – pompa, a dokładnie jedna z dwóch pomp hydraulicznych kończyła swój żywot, podobnie jak maglownica. Dobrej jakości zamiennik pompy nie jest dostępny, pozostała więc fabrycznie nowa część – najtańsza znaleziona oferta to 3.800 złotych.

citroen c5 x7 13 Wiadomości
Sylwetka C5 nie zestarzała się mimo upływu czasu

Próba wymiany na używaną nie przyniosła rezultatu, zatem pompa na dwa dni trafiła do specjalistycznej firmy ze stolicy zajmującej się regeneracją wtryskiwaczy, pomp wysokiego ciśnienia do maszyn, pojazdów specjalistycznych i osobowych. Cena za fachową usługę z dwuletnią gwarancją wykonawcy mile zaskoczyła – jedynie 450 złotych. Regeneracja maglownicy wymagała kolejnych 600 złotych. Przed powrotem do użytkowania przezornie po raz kolejny wymieniono płyn hydrauliczny LDS w układzie zawieszenia i wszystko wróciło do normy.

W okresie letnim miejskie spalanie unormowało się na poziomie 8-9 litrów, podróże do Szczecina natomiast kończyły się wynikiem 6,5 litra. Przed dwa lata eksploatacji najniższe uzyskane spalanie podróżując drogami krajowymi wyniosło 5,9 litra na 100 km, co wypada uznać za przyzwoity rezultat (zważywszy na obecność nieśpiesznie pracującego automatu i znaczną masę auta).

citroen c5 x7 1 scaled Wiadomości
Bagażnik jest średniej wielkości, ale ustawny i pakowny

Po przejechaniu dalszych 25 tysięcy kilometrów każda zmiana z drugiego na trzeci bieg była już odczuwalna – pojawiało się delikatne szarpnięcie – niezależnie od tego czy delikatnie nabieramy prędkości, czy też dynamicznie włączamy się do ruchu. Druga dynamiczna wymiana oleju przyniosła odczuwalną poprawę, jednak problem dalej pozostał.

Przez niespełna dwa lata poza usterką pompy hydraulicznej i maglownicy nie pojawiły się żadne awarie, które wykluczyłyby Citroëna z użytkowania. Na rantach nadkoli zdarty lakier dał miejsce do rozwoju delikatnej korozji – słaba widoczność zniszczonego miejsca pozwoliła na rozwiązanie problemu we własnym zakresie, z użyciem dostępnych środków antykorozyjnych i lakieru.

Oczywiście nie mogło zabraknąć urwanej końcówki bagnetu pomiarowego – plastikowy koniec ze skalą przy jednej z rutynowych kontroli został na dnie.

Citroën C5 w ogólnym rozrachunku – m.in. ze względu na pewne pochodzenie – okazał się trafnym zakupem. Dla dopracowanego zawieszenia Hydractive aktualne obciążenie pojazdu nie miało znaczenia – C5 zachowywał się przewidywalnie, a przede wszystkim deklasował rywali komfortem.

citroen c5 x7 9 Wiadomości
citroen c5 x7 10 Wiadomości
citroen c5 x7 11 Wiadomości

Było tak do dnia kolizji, która zakończyła niestety jego żywot. Wszystkie systemy bezpieczeństwa, na czele z kurtynami, poduszkami bocznymi i napinaczami pasów bezpieczeństwa zadziałały tak jak należy. Auto wspominam z dużą sympatią i jeśli będzie okazja, wrócę do hydropneumatyki z całą pewnością.

Czy jest alternatywa dla Citroëna C5 X7?

Jeśli cenicie komfort, oferowany przez Citroëna C5 X7, to Citroën w swoich nowych modelach m.in. w C4, C5 Aircoss i C5 X oferuje zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Na dzisiaj jest to najbardziej komfortowe zawieszenie, jakie można kupić w tej klasie a w połączeniu z nowej generacji fotelami, zbudowanymi z pianki i różnych poziomach gęstości, jazda jest naprawdę przyjemna.

 

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

citroen c5 x7 1 Wiadomościcitroen c5 x7 4 Wiadomościcitroen c5 x7 3 Wiadomościcitroen c5 x7 5 Wiadomościcitroen c5 x7 6 Wiadomościcitroen c5 x7 8 Wiadomościcitroen c5 x7 7 Wiadomościcitroen c5 x7 9 Wiadomościcitroen c5 x7 10 Wiadomościcitroen c5 x7 11 Wiadomościcitroen c5 x7 12 Wiadomościcitroen c5 x7 13 Wiadomościcitroen c5 x7 2 Wiadomości
3.9 20 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
Xavier Chardon CEO Citroen

Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

2025-05-19

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

2025-05-19

La Croisière Verte: elektryczna podróż przez Afrykę w duchu marki Citroën

2025-05-18
Tagi: CitroenużywaneC5
Udostepnij3698Tweet2311Udostepnij647
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
32 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3125 udostępnienia
    Udostepnij 1250 Tweet 781
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1418 udostępnienia
    Udostepnij 567 Tweet 355
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4477 udostępnienia
    Udostepnij 1791 Tweet 1119
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    622 udostępnienia
    Udostepnij 249 Tweet 156

Testy samochodów

01. Citroen C Elysee More Life Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C-Elysee More Life 1.6 VTi 115 KM – komfortowy samochód z dużym bagażnikiem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-12-22
02. Renault Kadjar Life TCe 140 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM po blisko 49.000 km. Jak sprawuje się nasz SUV? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-12-18
0890 13 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 Exclusive 2.7 HDi 207 KM – najbardziej komfortowy samochód klasy D? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2008-08-31
citroen c4 picasso 2006
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 Picasso 1.6 HDi 110 KM 2006 – rodzinny samochód. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-11-09
08. Dacia Dokker Stepway – solidny kombivan w atrakcyjnej cenie Wiadomości
Testy

Test: Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi 90 KM – tani kombivan. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-07-05

Najnowsze komentarze

  • Jan - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: „WRC Magazyn Rajdowy” nr 2/2012

Renault zastąpi Autolib w Paryżu

Grupa Renault wspomoże rumuńskich studentów

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
32
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz