Segment rodzinnych vanów w Europie umarł, zabiła go moda na z pewnością lepiej wyglądające SUV-y i corssovery które niestety funkcjonalnością nie są w stanie ich zastąpić. Obecnie jedynie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz w krajach azjatyckich nadal serwowane są rasowe vany, takie jakie pamiętamy i cenimy. Pozostaje nam więc bogactwo rynku wtórnego z całym dobrostanem. Największym przedstawicielem segmentu w nieistniejącym już koncernie PSA był Peugeot 807 / Citroën C8. Dziś wciąż warte uwagi sprzedawane za ułamek wyjściowej ceny.
Citroën C8 i Peugeot 807 były jednym z wielu dopracowanych dzieł współpracy Francuzów z Włochami z koncernu Fiat. Tym razem obok wspomnianych bliźniaków znad Sekwany sprzedawana była także niemal identyczna Lancia Phedra i Fiat Ulysse – różnice sprowadzały się do kosmetyki i niektórych innych silników z autorskiej palety każdego z koncernów. Gross paneli nadwozia czy układu napędowego jest wymienna, co w ogromnym stopniu upraszcza bieżący serwis.
Citroën C8 jako wygodny i niedrogi kamper. Koszt konwersji zamknął się poniżej 10 tysięcy zł
Miejsca wystarczy dla wszystkich
Francusko-włoskie czworaczki produkowane były aż przez dwanaście lat – od 2002 do 2014 roku. W przeciwieństwie do konkurencyjnego Renault Espace, w ofercie dostępny był tylko jeden wariant nadwoziowy z długim rozstawem osi oraz parą przesuwnych drzwi ułatwiających dostęp do drugiego i trzeciego rzędu foteli. Tak, zależnie od wybranej wersji wyposażeniowej Citroën C8 / Peugeot 807 i spółka sprzedawane były z aranżacją wnętrza 2+2+2, 2+3+2.
W odmianie sześcioosobowej do dyspozycji mamy osobne fotele dla każdej osoby, komfort jaki zapewniają z pewnością dorównuje lub przewyższa wiele stawianych za ideał konstrukcji amerykańskich producentów. Fotele, kanapy drugiego i trzeciego rzędu możemy dowolnie wymontowywać dostosowując przestrzeń do swoich potrzeb. Oczywiście, cała operacja wymaga miejsca do ich składowania i odrobiny krzepy. Korzystając tylko z dwóch rzędów foteli dostajemy do użytku gigantyczną wręcz przestrzeń bagażową mieszczącą wózki dziecięce, hulajnogi, rowerki, walizki czy pralkę.
Wyposażenie wnętrza
Estetykę nadwozia zostawmy indywidualnej ocenie, nikt przecież nie oczekuje i nie może oczekiwać wyszukanego designy po iście rodzinnym urządzeniu. Tutaj liczy się funkcjonalność i prostota. Jeśli o prostocie już wspomnieliśmy, model korzysta z architektury nadwozia zastosowanej w roboczym Peugeocie Expert II. Wnętrze pod względem prezencji i użytych materiałów przywodzi na myśl Peugeota 406, deska rozdzielcza jest wykonana z podobnych tworzyw – w widocznych miejscach miękkich, zaś fotele w bazowych wersjach pokryto przyjemnym w dotyku welurem.
Zespół zegarów – opcjonalnie z bezużyteczną dziś nawigacją – zgrupowano na środku konsoli centralnej. Pokaźnych rozmiarów fotele przednie są płaskie, nie zapewniają żadnego podparcia ciała w zakrętach – i bardzo dobrze. C8 / 807 zachęca do spokojnego pokonywania setek kilometrów w ciszy i komforcie. W II i III rzędzie siedzeń umieścimy bez problemów foteliki dziecięce lub dorosłych podróżnych. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi elektrycznie sterowane szyby i lusterka, elektrycznie otwierane i zamykane drzwi przesuwne i pokrywę bagażnika, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele przednie, szyberdach, nagłośnienie sygnowane przez JBL, automatyczną przekładnię i liczne systemy bezpieczeństwa.
Citroën C8 i Peugeot 807 – silniki
W przypadku najstarszych egzemplarzy mechanicy zgodnie zalecają ostrożność w zakupie egzemplarzy wysokoprężnych. Dwudziestoletni diesel z rozbudowanym osprzętem może być gwarancją zbędnego stresu i długiej listy wypadków. Wyborem rozsądku są czterocylindrowe silniki benzynowe 2.0 16V 136-143 KM i 2.2 16V 158 KM, korzystają rzecz jasna z pośredniego wtrysku paliwa i paska rozrządu. Są to jednostki znane z wielu innych modeli koncernu, wzorowo współpracują z instalacją gazową. Ceny części zamiennych są atrakcyjne, znajdziemy produkty z różnej półki cenowej.
W ruchu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 10-14 litrów na sto kilometrów, zaś w trasie zejdziemy nawet poniżej 8 litrów na sto kilometrów. Dziś szczytem ekstrawagancji wydaje się wariant z silnikiem 3.0 V6 legitymujący się mocą 207 KM. Najczęściej łączony był z przekładnią automatyczną tworząc urzekający płynnością zestaw. Koszty obsługi są oczywiście znacznie wyższe, głównie ze względu na drogie części zamienne i fatalny dostęp do osprzętu i samego silnika pod maską.
W takiej konfiguracji nawet z pełną obsadą i pełnym bagażnikiem mocy i momentu obrotowego nigdy nam nie zabraknie. W przypadku egzemplarzy z końca produkcji warto sięgnąć natomiast po diesla 2.0 HDi. Konstrukcja na bieżąco rozwijana od 1999 roku zasługuje na uznanie i wiele ciepłych słów. Pod koniec kariery C8 / 807 dysponowała mocą 136-163 KM. Wyposażona jest w wtrysk bezpośredni common rail autorstwa firmy Bosch lub Siemens, filtr cząstek stałych FAP, dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Pamiętajmy – regeneracja wszystkich wymienionych podzespołów w krótkich odstępach bez trudu przekroczy wartość samochodu. Stąd nacisk na zakup egzemplarza z prawdziwym przebiegiem, który nie padł ofiarą oszczędności poprzednich właścicieli.
Ile kosztuje nowe Renault Espace? Cena w polskim salonie, wersje, wyposażenie
Citroën C8 i Peugeot 807 – problemy, usterki
Niektórzy użytkownicy niezależnie od roku produkcji swoich egzemplarzy narzekają na drobne, lecz irytujące bolączki elektroniki. Swoim życiem zaczynają chwilowo działać panele klimatyzacji czy silniki szyb elektrycznych, po latach opcjonalne sterowanie drzwiami przesuwnymi może wymagać interwencji fachowca. Częstą przypadłością silników benzynowych są trudności z zaworem EGR – w tym przypadku problem najczęściej rozwiązuje jego gruntowne czyszczenie. Pojawiają się także drobne wycieki, choć wszystko zależne jest od dbałości jaką otaczany był konkretny egzemplarz.
Najtańsze, sprawne i warte zakupu egzemplarze kupimy już za mniej niż 10 tysięcy złotych, te perfekcyjne z końca żywota modelu to wydatek około 30 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze