Citroen Xantia 1.8, która jeździ od roku w redakcji i jest traktowana jako auto do jazdy na co dzień, musiała dostać nowe opony. Wybór nie był tak do końca oczywisty, bo propozycji na rynku jest sporo, ale ostatecznie padło na takie same gumy, jakie użytkujemy na naszym Kadjarze, czyli Michelin Crossclimate+. Francuski samochód to i francuskie opony – brzmiał ostateczny argument naczelnego.
Michelin Crossclimate+ to opona całoroczna, która powinna dobrze sprawować się zarówno latem jak i zimą. Biorąc pod uwagę jak wyglądała ostatnia zima, którą niektórzy przejeździli na oponach letnich, może się to wydawać przesadną ostrożności, ale pory roku w Polsce bywają różnie a Crossclimate+ zbiera dobre opinie i mogłem to już potwierdzić, używając je na Kadjarze.
Nowe Michelin Crossclimate+ w rozmiarze 195/65/r15 91H przyjechały z Oponeo.pl. Cena za sztukę na dzień 20.04.2020 wynosiła 257 zł. Najtańsze opony tego typu, Dębica Nawigator, były tańsze o 63 zł na sztuce. W jednym z podwarszawskich warsztatów dokonano ich wymiany a przy okazji oceny stanu felg. Cała operacja zajęła godzinę.
Czy było warto?
Wrażenia po wymianie? Różnica jest kolosalna. Przede wszystkim opony Michelin Crossclimate+ są bardzo ciche. W środku w zasadzie nie słychać szumu, który dobiegałby od strony asfaltu. Nawet przy dużych prędkościach zachowują się wyjątkowo cicho. Potwierdza się też opinia, że te opony są komfortowe, bardziej miękkie od wielu konkurentów – komfort jazdy na nich również jest wyższy. Takie zachowanie może się nie spodobać za to miłośnikom dużych prędkości i sztywnych zawieszeń, ale tacy… nie kupują hydropneumatyka.
Samochód jeździ na codzień, jest intensywnie używany, więc wydatek na nowe opony i przyjemność jazdy na nich można uznać za uzasadnione.
Zestawienie cen opon całorocznych
Dla rozmiaru 195/65/r15 ceny na dzień 20.04.2020 kształtują się następująco:
Opona |
Rok produkcji |
Cena 1 szt. |
Cena kpl. 4 szt. |
Nexen N’Blue 4 Season 91H |
2019 |
194,00 zł |
776,00 zł |
Dębica Nawigator 91T |
2020 |
194,00 zł |
776,00 zł |
Kormoran All Season 95V |
2020 |
200,00 zł |
800,00 zł |
Firestone Multiseason 2 91H |
2019 |
201,00 zł |
804,00 zł |
Fulda Multicontrol 91H |
2019 |
204,00 zł |
816,00 zł |
Nokian WeatherProof 91T |
2019 |
229,00 zł |
916,00 zł |
Pirelli Cinturato All Season Plus 91H |
209 |
231,00 zł |
924,00 zł |
Goodyear Vector 4Seasons G2 91H |
2019 |
255,00 zł |
1.020,00 zł |
Michelin CrossClimate+ 91H |
2019 |
257,00 zł |
1.028,00 zł |
Dalsze plany: nowe sfery i progi do wymiany
Przed Xantią jeszcze wymiana sfer zawieszenia na nowe, bo po 20 latach miały prawo się już zużyć a później samochód pojedzie do Krakowa na prace blacharsko lakiernicze. Zaplanowana jest wymiana progów i weryfikacja stanu nadkoli, być może również z wymianą. Samochód trafi do jednej z ASO Citroena, żeby zobaczyć jak oczami doświadczonych mechaników wygląda jego stan po ponad 20 latach.
Najtańszy hydropneumatyk i youngtimer
Citroen Xantia to dzisiaj jedna z najtańszych propozycji na rynku jeśli chodzi o hydropneumatykę. I to zapewne ostatni moment, żeby kupić takie auto, jeśli ktoś chce oryginalny a przy okazji niezwykle samochód w roli youngtimera. Jeździ ich coraz mniej. Większość części można jeszcze nabyć jako nowe a te, które nie ma już w produkcji pozyskać z używanych.
Xantia jest niezwykle eleganckim i wyjątkowo zgrabnym samochodem, ma klasyczny wygląd lat dziewięćdziesiątych. Jest niedroga w utrzymaniu i może posłużyć jeszcze wiele lat.
Najnowsze komentarze