Nasz redakcyjny Citroen Xantia zakończył wizytę w warsztacie, dokąd trafił z powodu wymiany kul. Samochód trafił do nas z uwagi na to, że zainteresowała nas historia tego konkretnego egzemplarza. Jest to najprostsza wersja Xantii z silnikiem benzynowym 1.8 o mocy 90 KM. Auto przeszło komplet niezbędnych wymian eksploatacyjnych a wkrótce planujemy jeszcze wymianę progów i nadkoli, żeby służyło bezawaryjnie kolejne lata.
W tej wersji legendarne już zawieszenie hydropneumatyczne Citroena jest w najprostszym wydaniu (nie ma regulacji twardości, jest tylko regulacja wysokości i stały poziom prześwitu, niezależny od obciążenia), oferując maksymalny jak na ten model komfort jazdy i miękkość, tak kochaną przez miłośników hydropneumatyki. W takich Citroenach nie ma amortyzatorów, są jedynie siłowniki oraz owe sławne zielone kule, w których znajduje się azot oddzielony od płynu hydraulicznego grubą warstwą elastycznego tworzywa. To właśnie owe kule odpowiadają za komfort jazdy.
20 lat eksploatacji ma prawo je zużyć
Po 20 latach eksploatacji mają prawo być zużyte. Można je regenerować, dobijając ciśnienie albo kupić nowe. Kule nie są drogie, w tej chwili cena jednej nowej kuli nie przekracza 150 złotych. My jednak nie zdecydowaliśmy na regenerację, ale żeby przywrócić 100% komfort postanowiliśmy wymienić kule zawieszenia na fabrycznie nowe, firmy IFHS. Z pomocą w doborze przyszedł katalog, który wskazuje jaką kule należy wybrać do danego modelu samochodu.
Wymiana jest prosta
Wymiana polega na zmniejszeniu ciśnienia w układzie do zera, wykręceniu starych i montażu nowych kul. Poza tym system hydrauliczny jest prawie bezobsługowy. Wymiana płynu LHM raz na dwa lata oraz czyszczenie układu to w zasadzie wszystko, co przy nim się robi. Jeśli zachowa się te zasady eksploatacji to będzie on służył prawie wiecznie. Niektóre elementy po wielu latach podlegają wymianie, jak na przykład plastikowe złączki korektorów wysokości. Problemy występują tylko w zaniedbanych autach, w których „zapomina” się o tanich i prostych czynnościach. Wtedy trzeba będzie regenerować np. dystrybutor hamulcowy, co wkrótce opiszemy, albo czyścić korektory wysokości, w których może zbierać się brud z układu.
Jakie efekty po wymianie na nowe? Znikają nierówności, od razu ma się wrażenie, że samochód zdecydowanie bardziej unosi się nad podłożem.
Hydropneumatyka to wynalazek geniusza – każdy, kto lubi komfortowe samochody, którymi się po prostu przyjemnie jeździ, nie odczuwając nierówności, powinien chociaż raz takim autem się przejechać. Docenić pomysły francuskich inżynierów, ich pomysłowość i efekt, jaki udało im się osiągnąć.
Najnowsze komentarze