Citroën Xsara Picasso to rodzinny samochód, który jest bardzo popularny do dzisiaj w Polsce. Wygodne wnętrze, praktyczność i niskie koszty zakupu oraz serwisu sprawiają, że ten używany Citroën bywa chętnie kupowany przez osoby, które dysponują niewielką sumą na zakupy auta. Ma swoje wady, ale oferuje naprawdę dużo.
W czasach swojej świetności Citroën Xsara Picasso wyróżniał się funkcjonalnym wnętrzem i niebanalnym designem – dziś na pierwszy plan wysuwają się jego inne zalety, prosta i trwała mechanika oraz przyzwoita trwałość. Za niespełna 10 tysięcy złotych z łatwością znajdziemy egzemplarz wart zakupu.

Citroën w 1998 roku rozpoczął swoją ponad dwudziestoletnią przygodę z kompaktowymi van-ami wprowadzając do oferty model Xsara Picasso – w odróżnieniu od następnych modeli, tutaj oferowano wyłącznie jedną wersję nadwoziową. Blisko ćwierć wieku temu niemal jednobryłowe, obłe nadwozie szokowało – stając się znakiem rozpoznawczym modelu. Xsarę Picasso oparto oczywiście konstrukcyjnie na popularnej Xsarze, z którą dzieli całą mechanikę. Na szczęście w kwestii aranżacji wnętrza projektanci nie musieli na siłę wpasowywać deski rozdzielczej z dawcy. Nadwozie zostało przyzwoicie zabezpieczone przed korozją, bezwypadkowe egzemplarze są wolne od rdzawego nalotu. Z biegiem czasu jedynie renowacji lub wymiany wymagać mogą zmatowiałe przednie reflektory.
Zobacz: Nowe samochody Citroën

Deskę rozdzielczą wykonano z miękkiego tworzywa, jakością dorównującego modelowi C5 I generacji. Miejsce przed kierownicą zajęła półka na drobiazgi, zestaw cyfrowych zegarów umieszczono na szczycie deski rozdzielczej, co na szczęście w żaden sposób nie pogarsza ergonomii obsługi. Pod warunkiem, że wyświetlacz działa poprawnie wszystkie jego wskazania są doskonale czytelne także w słoneczne dni – w egzemplarzach pozbawionych ogrzewanego miejsca postojowego okazjonalnie dochodzić może do uszkodzenia zegarów – koszt naprawy oscyluje wokół 400-600 złotych.
Zobacz: Citroën Xsara Picasso – skąd ta nazwa?
Pozycja za kierownicą na obszernych, miękkich i niemal płaskich fotelach doskonale oddaje charakter auta – stworzonego do nieśpiesznego przemieszczania się. Fotel umieszczono znacznie wyżej poprawiając przy okazji widoczność. Lewarek zmiany biegów umieszczono tuż pod ręką kierowcy na desce rozdzielczej. Tylna kanapa składa się z trzech niezależnych foteli. Każdy możemy osobno składać dowolnie aranżując przestrzeń. Przestrzeni wystarczy dla trzech dorosłych osób lub fotelików dziecięcych. Bagażnik pochłania rozsądne 500 litrów. Wyposażenie oferowane przez Xsarę Picasso obejmuje pełną elektrykę, automatyczną lub manualną klimatyzację, tempomat, automatyczną czterostopniową przekładnię, podstawowe systemy bezpieczeństwa, fabryczne radio z CD, komputer pokładowy i otwierane okno dachowe.
Citroën Xsara Picasso – podstawowe wymiary
Długość (mm) |
4276 |
Szerokość (mm) |
1751 |
Rozstaw osi (mm) |
2760 |
Pojemność bagażnika dm3) |
500 |
Układ jezdny oparto o możliwie tanich i trwałych rozwiązaniach znanych z innych modeli koncernu PSA. Zastosowano wobec tego kolumny McPhersona i belkę skrętną, całości nadając miękkie nastawy sprzyjające komfortowej i płynnej jeździe. Cały układ dobrze radzi sobie z rozwijającą się siecią polskich dróg – na szczęście ceny części zamiennych nie są wygórowane, do dyspozycji mamy także szereg zamienników w rozmaitych cenach na każdą kieszeń.
Paleta jednostek napędowych jest wystarczająca. Wszystkie silniki benzynowe korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa, bezproblemowego napędu rozrządu korzystającego z paska – wzorowo współpracują z instalacjami gazowymi. Do dyspozycji mamy czterocylindrowe 1.6 91-109 KM, 1.8 115 i 2.0 o mocy 137 KM. Koszt wymiany rozrządu to około 700 złotych, czynność należy powtarzać co około 80-100 tysięcy kilometrów. Okazjonalnie interwencji wymaga zawór recyrkulacji spalin.
Silniki diesla to sprawdzone i doceniane konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem common raill z rodziny HDi. Katalog otwiera 1.6 HDi 92-109 KM zapewniający przyzwoite osiągi, wysoką kulturę pracy, elastyczność i co najistotniejsze ascetyczne spalanie oscylujące w trasie nawet poniżej 5 litrów na sto kilometrów. Oferowano także 90-konną odmianą 2.0 HDi urzekającą trwałością i oszczędnością. W każdym wypadku oferowany opcjonalnie czterobiegowy automat podnosi komfort jazdy w zatłoczonym mieście, poza nim ceną za wygodę jest wybitnie powolna lecz płynna praca przekładni. Wielu użytkowników nie jest zachwycona precyzją pracy standardowych, pięciostopniowych przekładni manualnych.
Citroën Xsara Picasso – silniki
Silniki Citroën Xsara Picasso |
||||||
jednostka |
1.6 8V |
1.6 16V |
1.8 16V |
2.0 16V |
1.6 HDi |
2.0 HDi |
pojemność skokowa |
1587 |
1587 |
1749 |
1997 |
1560 |
1997 |
moc/Nm |
91 / 135 |
109 / 147 |
115 / 160 |
137 / 190 |
92-109 / 215-240 |
90 / 205 |
spalanie |
6.5 – 9 |
6 – 9 |
7 – 11 |
7.5 – 12 |
4.5 – 6 |
5 – 7 |
Citroën Xsara Picasso za sprawą charakterystycznej prezencji zna chyba każdy z nas. Produkcję zakończono dopiero w 2012 roku, przez ostatni okres był oferowany równolegle ze swoim następcą C4 Picasso jako jego tańsza alternatywa. Duża popularność dziś przekłada się na wysoką podaż na rynku wtórnym.
Na koniec warto wspomnieć, że Citroën Xsara Picasso miał też genialną reklamę – z robotem. Przypominamy ją, bo świetnie nawiązuje do nazwy samochodu – Picasso.
Najnowsze komentarze