Jaki tani a komfortowy i bogato wyposażony samochód kupić? Bardzo dobrym wyborem mogą być Citroën C5, Peugeot 607 i Renault Laguna. Każdy z nich ma swoje plusy.
Rynek motoryzacyjny daje nam ogromne możliwości wyboru, kwestią wyjściową jest tylko dostępny budżet i nasze oczekiwania. Podstawową mobilność zapewni nam już przyzwoity skuter o pojemności 125 ccm azjatyckiej marki – nowy prosto z salonu. Ten sam budżet pozwoli nam już na zakup nastoletniego samochodu który zagwarantuje nie tylko funkcjonalność ale także wybitny komfort jazdy – pod warunkiem że trafimy na uczciwie serwisowany i zadbany egzemplarz.
Peugeot 607 – w stylu limuzyny
Poniżej 20 tysięcy złotych bez większych problemów znajdziemy doskonale zachowanego Peugeota 607 produkowanego w latach 1999-2010. Następca dystyngowanego 605 również cieszył się marginalnym zainteresowaniem na rynku – nieco inaczej wyniki sprzedaży przedstawiały się oczywiście w jego ojczystej Francji. Obła sylwetka wciąż może się podobać, nadwozie dodatkowo zostało efektywnie zabezpieczone przed korozją – co jest niebagatelnym argumentem w przypadku nastoletniego samochodu. Gwoli przypomnienia: 607 osadzony został na płycie podłogowej przejętej z poprzednika, co gwarantuje prawie królewską przestrzeń dla pasażerów pierwszego i drugiego rzędu.
Przednie fotele jak i kanapa są po prostu niebywale wygodne. Dodatkowo kabina jest doskonale wyciszona i przyzwoicie wykończona. Lista dodatków obejmować może elektrycznie sterowane szyby, lusterka, szyberdach, skórzaną tapicerkę, bezużyteczną dziś nawigację, dopracowane nagłośnienie, tempomat, kontrolę trakcji, adaptacyjne zawieszenie – jego koszty serwisowania dziś stanowią istotną część wartości pojazdu – oraz automatyczne przekładnie. Z perspektywy czasu najbezpieczniejszym wyborem wśród dostępnych silników są warianty czterocylindrowe.
Benzynowe 2.0 i 2.2 16V o mocy 136 i 158 KM wzorowo współpracują z instalacją gazową. Wśród diesli warte rozważenia są jednostki 2.0 i 2.2 HDi generujące 109-136 i 133-170 KM – wyposażono jest w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat (2.2 HDi 170 KM korzysta z dwóch turbosprężarek) i bezpośredni wtrysk paliwa common raill. Propozycją dla entuzjastów, dla których ewentualne koszty napraw nie stanowią wyzwania pozostają jednostki widlaste: benzynowy 3.0 V6 o mocy 211 KM i wysokoprężny 2.7 V6 HDi o mocy 204 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Ten ostatni wymaga jednak bardzo troskliwego serwisu i mało który serwis dobrze się na nim zna, poza tym będzie generował spore koszty. Przy odrobinie szczęścia wśród ogłoszeń znajdziemy egzemplarz nawet od pierwszego, polskiego właściciela.
Renault Laguna II FL – może nieco mniej komfortu, ale za to wzorowa dynamika
Doskonałą relację niskie ceny zakupu, bogatego wyposażenia i komfortu jazdy zapewnią nam także modele segmentu D. Wśród nich nie możemy zapomnieć o drugiej generacji Renault Laguny. Średniak Renault produkowany był od 2001 do 2007 roku jako pięciodrzwiowy liftback i kombi – tym razem rdza nie stanowi żadnego problemu, co więcej – Lagunę II po faceliftingu śmiało można stawiać za wzór w tej konkurencji. Pod karoserią dyskusyjnej urody skryto przestronne wnętrze. Przednie fotele są co najmniej wystarczające, zaś z tyłu nawet za wysokim kierowcom miejsca nie zabraknie.
Z perspektywy lat trzeba jednak zaznaczyć, że materiały wykorzystane do wykończenia kabiny nie najlepiej znoszą mijające lata. Plastiki szybko się rysują, zaś tekstylne pokrycia siedzeń przecierają – pojawiają się także niepokojące piski i skrzypienia, choć oczywiście nie we wszystkich egzemplarzach. Laguna II nadrabia początkowe uchybienia bogatym wyposażeniem – z łatwością znajdziemy egzemplarz z automatyczną klimatyzacją, szyberdachem, skórzaną tapicerką, systemami wspierającymi kierowcę i nagłośnieniem. Wbrew krzywdzącym opiniom, Laguna II potrafi zapewnić bezawaryjną eksploatację – trzeba tylko wybrać dobrą wersję. Najbezpieczniejsze są wersje benzynowe 1.6 16V 107-112 KM, 1.8 16V 120 KM, 2.0 16V 135-136 KM i 2.0 Turbo 163-204 KM – każdy z nich wzorcowo odnajduje się we współpracy z instalacją gazową, dodatkowo specjaliści nie zgłaszają w ich przypadku większych trudności serwisowych.
Z naszej strony zdecydowanie polecamy benzynowy silnik 2.0 T jako najlepszy wybór dla osób, które lubią dynamicznie jeździć. Znalezienie takiego egzemplarza w dobrym stanie nie będzie łatwe, jednak przyjemność jazdy jest naprawdę spora. 2.0 turbo znakomicie współpracuje z gazem!
Citroën C5 – król komfortu
Może nie wygląda idealnie, ale za to jak jeździ! Bezdyskusyjnie jednak w kwestii oferowanego komfortu najlepiej prezentuje się pierwsze wcielenie Citroëna C5 produkowanego od 2001 do 2008 roku – w sprzedaży dostępny był liftback i przepastne kombi, zwane skąd inąd wielorybem. Obła sylwetka była co najmniej charakterystyczna w klasie średniej – złośliwi twierdzili, że trafiała głównie w gusta starszej klienteli. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego C5 pierwszej generacji prezentuje tylko dostateczny poziom, kluczowe są warunki w jakich jest przechowywany.
Egzemplarze które były garażowane istotnie nie zmagają się z korozją, egzemplarze spędzające cały swój żywot pod gołym niebem niestety korodują – osobiście miałem styczność z bezwypadkowym C5 z 2004 roku, który całe życie spędził w okolicach Warszawy – jego podwozie było skrzętnie pokryte rdzą. Kabina C5 I serwuje miękkie i przestronne siedziska w każdym rzędzie, dodatkowo możemy liczyć na bogate wyposażenie – które w zadbanych egzemplarzach wciąż pozostaje pełni sprawne i wartościowe. Znajdziemy dwustrefową klimatyzację automatyczną, radio z CD, komputer pokładowy, pełną elektrykę, czasem skórzaną tapicerkę, nawigację, szyberdach i hydrokinetyczny automat.
Wizytówką Citroën C5 pierwszej odsłony jest hydropneumatyczne zawieszenie Hydroactive 3 i 3+. Układ na bieżąco serwisowany latami nie sprawia problemów, zwłaszcza jeśli opiekował się nim warsztat specjalizujący się w tym zagadnieniu. Kierowca ma możliwość zmiany prześwitu, wzorem starszych Citroënów.
Niskie koszty utrzymania i napraw przedstawiają odmiany benzynowe: 1.8 16V 116-125 KM, 2.0 16V 136 KM. W przypadku odmian wysokoprężnych kluczem do spokojnej eksploatacji jest zakup egzemplarza z pewnych rąk. Przebieg ma drugorzędne znaczenie, liczy się regularność serwisowa i stan techniczny egzemplarza – wybierać możemy między 2.0 HDi 90-136 KM, 2.2 HDi 133-170 KM.
W redakcji jakiś czas mieliśmy benzynowe 3.0 V6 – po odświeżeniu wnętrza, wypolerowaniu lakieru i wymianie kluczowych zużywających się elementów jazda nim była prawdziwą przyjemnością.
Najnowsze komentarze