Peugeot 1007 to nieduży ale bardzo wygodny do miasta samochód, który z powodzeniem zmieści się tam, gdzie jest mało miejsca. Jego główną, wyróżniającą go cechą, są przesuwane drzwi automatyczne, napędzane elektrycznie.
Francuscy producenci od dekad słynęli z odważnych i nietuzinkowych projektów genialnych w swojej prostocie. Niektóre z nich okazały się budzić mniejsze zainteresowanie niż oczekiwano i nie miały – a szkoda – następcy. Taki los spotkał między innymi innowacyjnego Peugeota 1007, który do dziś budzi zainteresowanie na drogach a co więcej, w codziennej eksploatacji sprawuje się nad wyraz dobrze.
Kariera rynkowa Peugeota 1007 była dość krótka, model sprzedawany był bowiem od 2004 do 2010 roku – przez cały czas ciesząc się jednak zainteresowaniem klientów. Tylko w 2005 sprzedano 40 tysięcy sztuk! Rok później podobnie. Dopiero od 2007 r. sprzedaż zaczęła mocno spadać. Łącznie wyprodukowano 115 tysięcy Peugeotów 1007.
Sercem modelu 1007 było estetycznie zaprojektowane jednobryłowe nadwozie, skrojone dla czterech osób. W miejsce klasycznych drzwi twórcy zastosowali rozwiązanie doskonale znane z rodzinnych VAN’ów – przesuwane drzwi. Para dużych, elektrycznie odsuwanych drzwi daje swobodny dostęp do przednich i tylnych siedzeń także na zatłoczonym parkingu. Natomiast wysoko poprowadzona linia dachu przekłada się wprost na pokaźną ilość miejsca nad głowami pasażerów. Jak przystało na auto segmentu A, bagażnik jest średniej wielkości i mieści jedynie 246 litrów.
Po zajęciu miejsca kierowcy w pierwszej chwili zwrócimy uwagę na dobrą widoczność we wszystkich kierunkach i wysoką pozycję za kierownicą. Obsługa przyrządów pokładowych jest intuicyjna i nie nastręcza problemów. Jakość zastosowanych materiałów odpowiada innym miejskim modelom koncernu PSA z tamtych lat, tworzywa są w większości twarde lecz dokładnie spasowane. Również tekstylna tapicerka okazuje się trwała, po wypraniu kolorowych wstawek zyskuje dawny blask. Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje elektrycznie sterowane drzwi, szyby, lusterka, manualną lub automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, radio z CD i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Po latach w niektórych egzemplarzach interwencji wymaga mechanizm elektrycznego otwierania drzwi, jego regeneracja to wydatek kilkuset złotych.
Paleta silników Peugeota 1007 spełni oczekiwania każdego kierowcy. Do dyspozycji pozostają wolnossące i bezproblemowe silniki benzynowe 1.4 75-88 KM i 1.6 16V generujący 110 KM. Wyposażono je w wielopunktowy wtrysk paliwa, co pozwala na wzorową współpracę z instalacją gazową. Producent zastosował w ich przypadku tani w obsłudze napęd rozrządu z paskiem – koszt wymiany to około 600 złotych. Słabsza jednostka sprawuje się najlepiej w ruchu miejskim, w trasie ujawniają się wyraźne niedobory mocy i momentu obrotowego. Mocniejszemu nie brakuje wigoru także z czterema osobami na pokładzie. Zużycie paliwa w ruchu miejski oscyluje wokół 7.5-10 litrów benzyny.
Wśród używanych znajdziemy również diesle 1.4 HDI 68 KM i 1.6 HDI 109 KM. To doskonale znane z innych modeli koncernu PSA silniki wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa common raill i turbosprężarkę. W każdym przypadku zużycie oleju napędowego w mieście nie przekracza 6.5 litra oleju napędowego, natomiast w trasie z łatwością ograniczymy ten wynik do wartości nawet poniżej 4.5 litra na sto kilometrów. Wielką zaletą słabszego diesla jest brak dwumasowego koła zamachowego, filtra cząstek stałych i obecność prostszej turbosprężarki bez zmiennej geometrii łopat – koszt jej regeneracji to około 1500 złotych (w przypadku mocniejszego diesla koszt rośnie do 1800-2000 złotych). Użytkownicy zwracają uwagę na dobrze dobraną długość przełożeń przekładni i przyzwoitą precyzją pracy.
Układ jezdny Peugeota 1007 korzysta ze sprawdzonych wzorców. O trakcję przedniej osi dbają kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano kompaktowych rozmiarów belkę skrętną. Zawieszenie w udany sposób łączy wystarczającą stabilność z płynnym wybieraniem niedoskonałości miejskich ulic i torowisk. Mechanicy zgodnie sugerują, aby z dużą ostrożnością podchodzić do wersji wyposażonych w automatyczną przekładnię 2-Tronic, nawet w pełni sprawna rozczarowuje brakiem płynności zmiany biegów.
W porównaniu do chociażby modelu 207, 1007 nie cieszy się i dziś dużym zainteresowaniem. Obecnie na sprzedaż dostępnych jedynie kilkadziesiąt egzemplarzy, ceny rozpoczynają się od 7 tysięcy złotych, kończąc nawet na 18 tysiącach za najbogatsze odmiany z ostatniego roku produkcji. Pokrewieństwo z innymi modelami koncernu gwarantuje niskie koszty obsługi mechanicznej i dostęp do części zamiennych.
Peuget 1007 dane techniczne
Peuget 1007 dane techniczne |
|||||
Długość (mm) |
3731 |
||||
Szerokość (mm) |
1826 |
||||
Rozstaw osi (mm) |
2315 |
||||
Pojemność bagażnika (dm3) |
246 |
||||
Silniki Peugeot 1007 |
|||||
jednostka |
1.4 8V |
1.4 16V |
1.6 16V |
1.4 HDI |
1.6 HDI |
pojemność skokowa |
1361 |
1360 |
1587 |
1398 |
1560 |
moc/Nm |
75 / 111 |
88 / 133 |
109 / 147 |
68 / 160 |
109 / 240 Nm |
spalanie |
7 – 9 |
7 – 9.5 |
7.5 – 10 |
4 – 6 |
4 – 6.5 |
Najnowsze komentarze