Używany Peugeot 308 z silnikiem HDi o pojemności 1.6 lub 2.0 może być bardzo ciekawą propozycją dla wszystkich tych osób, które szukają samochodu wygodnego, z solidnie wykonanym ładnym wnętrzem a przy tym dobrze wyposażonego. Na rynku można bez problemu znaleźć egzemplarze, które mają między innymi dwustrefową automatyczną klimatyzację czy imponujący szklany dach. Jak więc sprawuje się taki 308 w codziennej eksploatacji?
Jego poprzednika opisał bardzo szczegółowo nasz czytelnik w swoim teście Peugeot 307. Przyglądaliśmy się też Peugeotowi 308 pani Kasi. Teraz czas na nieco inną wersję.
Pan Karol pochodzi z Torunia a studiuje w Trójmieście. Kupił swojego 308 SW z 2011 roku dwa lata temu. Pod maską znajduje się silnik 1.6 HDi o mocy 112 KM z FAP a na liczniku, w momencie zakupu, było 170 tysięcy kilometrów. Wyposażenie obejmowało automatyczną klimatyzację i wspomniany dach. Cena zakupu była bardzo okazyjna, bo auto jeździło w firmie po budowach i miało nieco zniszczone plastiki. Ale młodemu studentowi to nie przeszkadzało. Liczyła się dobra cena i bardzo dobra opinia mechanika, do którego zaprowadził auto przed zakupem.
Wcześniej zasięgnął opinii, rozmawiając z kilkoma użytkownikami auta. Czytał też opinie na stronach klubu Peugeot. Wszyscy zgodnie chwalili trwałość auta. I coś w tej opinii musi być, bo w ogłoszeniach można bez trudu znaleźć trzystaósemki z przebiegiem ponad 400 tysięcy kilometrów.
W ciągu dwóch lat samochód z panem Karolem przejechał niecałe drugie tyle co w poprzedniej firmie i aktualnie ma około 300 tysięcy na liczniku. Auto służy do codziennego poruszania się po Trójmieście – zarówno dojazdów na studia jak i do pracy, w której sobie dorabia, wyjazdów do rodziców, którzy mieszkają 1,5h drogi jazdy autostradą czy wreszcie raz na jakiś czas poza granice kraju ze znajomymi. Samochód serwisowany jest u zaprzyjaźnionego mechanika i jak do tej pory obsługa sprowadza się do wymiany części eksploatacyjnych. Koszty użytkowania, jak na studencką kieszeń, są bardzo niskie. W perspektywie jest jeden większy wydatek – turbina, która będzie niedługo domagać się wymiany. Głównym kosztem jest paliwo.
Podstawowe dane techniczne 308 SW 1.6 HDi
Długość
|
4.500 mm |
Szerokość
|
1.815 mm |
Szerokość z lusterkami bocznymi
|
2.038 mm |
Wysokość
|
1.555 mm |
Rozstaw osi
|
2.708 mm |
Moc maksymalna |
112 KM
|
Maksymalny moment obrotowy |
270 Nm przy 1.750 obr./min. |
Zalety Peugeot 308 1.6 HDi oczami właściciela
Właściciel podkreśla, że w swoim aucie najbardziej ceni wygodę i przestrzeń, wygląd zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny oraz jego przestronność. Szklany dach optycznie powiększa i rozjaśnia wnętrze. Bez problemu można jechać w 4 czy 5 osób, bo auto w wersji SW ma spory rozstaw osi – ponad 2,7 metra. Na szerokość również trudno narzekać na brak miejsca – Najdłuższy wypad do tej pory zrobił ze swoją dziewczyną na narty na południe Europy.
Wady Peugeot 308 1.6 HDi?
Nie ma tego wiele – mógłby być dynamiczniejszy bo pan Karol ma zacięcie sportowe i chciałby czasem poszaleć, a 308 SW się do tego raczej nie nadaje.
Spalanie Peugeot 308 1.6 HDi w praktyce – dane z dystansu 130 tysięcy kilometrów
Peugeot 1.6 HDi pana Karola jest bardzo oszczędny. Pali średnio 5,8 litra ropy na 100 kilometrów w mieście. Kiedy jeździ w trasie, to potrafi zejść do poziomu około 5 litrów. To duża ulga dla studenckiej kieszeni. Silnik 1.6 HDi nie jest mistrzem prędkości czy dynamiki, rozpędza Peugeota do ok 185 km/h.
Czy kupiłby pan dzisiaj 308 ponownie, po tych dwóch latach?
Pan Karol ceni swój samochód. Wygoda i niskie koszty eksploatacji to w jego sytuacji ważne czynniki. Gdyby dzisiaj kupował taki samochód, wybrałby model z automatyczną skrzynią biegów. Manual zdążył go zmęczyć – bo dużo jeździ po mieście. Gdyby miał więcej pieniędzy, kupiłby mocną benzynę.
Ile kosztuje używany Peugeot 308 1.6 HDi z 2011 roku?
rocznik |
przebieg |
cena |
|
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
188.000 |
17.900 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi SW |
2011 |
200.000 |
19.900 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
66.500 |
19.900 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
267.494 |
18.500 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
143.550 |
15.300 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
189.000 |
20.000 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
145.000 |
15.500 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi SW |
2011 |
170.000 |
18.900 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
95.000 |
23.900 zł |
Peuegeot 308 1.6 HDi |
2011 |
233.000 |
18.800 zł |
Wybór używanych Peugeot 308 jest spory, ale wiele z tych aut jest sprowadzonych i ma niezbyt wiarygodne przebiegi. Można jednak znaleźć prawdziwe perełki, od pierwszych właścicieli z udokumentowanym przebiegiem. Tak czy inaczej przed zakupem warto pojechać z samochodem do mechanika i sprawdzić go dokładnie.
A jakie są Wasze doświadczenia z 308 I generacji?
Najnowsze komentarze