Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Używany Peugeot 308 1.6 HDi po przejechaniu 3000 km. Pierwszy serwis po zakupie i pierwsza usterka

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2025-09-28
w Wiadomości, Peugeot
Czas czytania 6 minut
2.7k
A A
5
Peugeot 308 I 1.6 HDi

W połowie czerwca w moje ręce wpadł używany Peugeot 308 I generacji z silnikiem 1.6 HDi. Zakup samochodu z drugiej ręki wiąże się zazwyczaj z koniecznością oddania naszego nabytku do warsztatu na większy lub mniejszy serwis, często na przekór przekonaniom sprzedawcy, że pojazd nie wymaga żadnego wkładu własnego. 308-ka ma już za sobą ponad 3000 km w moich rękach, pierwsze wizyty w warsztacie i pierwszą drobną usterkę.

Przy poszukiwaniu samochodu używanego łatwo natknąć się na sprzedawców, którzy za wszelką cenę próbują nas przekonać, że używany model w ofercie jest gotowy do jazdy i nie wymaga już żadnego wkładu własnego. Stan faktyczny częściowo weryfikuje pierwsza jazda, ale najwięcej dowiemy się w warsztacie i ostatecznie – użytkując auto na co dzień. W ogłoszeniach nie brakuje sloganów, które mają sygnalizować, że wizyta w serwisie, nie będzie konieczna, jednak najczęściej – mimo zapewnień o znakomitej kondycji, trzeba się naszym nowym – używanym samochodem zaopiekować.

Peugeot 408 – reklama

Standardowe czynności serwisowe to wymiana rozrządu, oleju i filtrów, czy sprawdzenie stanu układu hamulcowego, ale po krótkim użytkowaniu może okazać się, że musimy przeprowadzić większe i bardziej kosztowne naprawy.

10-letni hatchback, który lepszy? Używany Peugeot 308 I, czy Citroën C4 II?

Jeszcze przed wakacjami stałam się posiadaczką 5-drzwiowego Peugeot 308 I generacji z 2010 roku, który miał na liczniku ok. 189 tys. km, czyli tuż poniżej magicznej granicy 200 tys. km, po której wedle powszechnie panującej opinii – wszystko się psuje. Wybór padł na skromnie wyposażony egzemplarz napędzany oszczędną i cieszącą się nienaganną opinią jednostką 1.6 HDi o mocy 92 KM. Rozmowa z właścicielem, który chciał opowiedzieć mi o swoim 308 niemal wszystko, zachęciła mnie do wycieczki do Krakowa, by przyjrzeć się hatchbackowi z bliska. Stan pojazdu nie odbiegał za bardzo od deklaracji złożonych przez telefon, dlatego po krótkiej negocjacji ceny podpisaliśmy umowę kupna – sprzedaży.Peugeot 308 1.6 HDi Wiadomości

Używany Peugeot 308 1.6 HDi – pierwszy serwis

Zgodnie z zaleceniem producenta wymiana rozrządu w 1.6 Hdi powinna odbywać się co 10 lat lub 180 tys. km, ale mechanicy zalecają skrócenie interwałów nawet o połowę. Naklejka umieszczona na 308-ce informowała, że ostatni raz wymiana miała miejsce przed 6 laty i ok. 60 tys. km temu, dlatego w imię „świętego spokoju” Peugeot trafił do warsztatu. Przy okazji wymieniony został olej przekładniowy, który z biegiem czasu może tracić swoje właściwości smarne i ulegać zanieczyszczeniu opiłkami metali.

Decyzja o wymianie została podparta przekonaniem, że najprawdopodobniej przez 15 lat i prawie 200 tys. km nikt oleju w 5-biegowej manualnej skrzyni 308 nie wymieniał. W każdym razie właściciele, którzy jeździli pojazdem ostatnie 11 lat nie potrafili przypomnieć sobie takiej czynności. W ramach tej samej wizyty w warsztacie przeprowadzono ozonowanie i serwis klimatyzacji. Po uruchomieniu samochodu z nawiewów dochodził nieprzyjemny zapach, który wprawdzie po pokonaniu kilku kilometrów znikał, ale stał się wystarczającym sygnałem, do tego, by zadbać o komfort jazdy i własne zdrowie. Koszt całego serwisu wyniósł ok. 1900 zł.Uzywany Peugeot 308 1.6 HDi 92 KM 003 Wiadomości

I kolejna wizyta w warsztacie

Podczas pierwszej jazdy Peugeot 308, jeszcze przed zakupem nie dało się zignorować ściągania pojazdu w prawą stronę. Problemy z utrzymaniem toru jazdy mogą wynikać z różnych przyczyn: m.in. niewłaściwego ciśnienia w oponach, nierównomiernego zużycia bieżnika, problemów w układzie kierowniczym lub elementach zawieszenia a ilu specjalistów spytamy, tyle opinii uzyskamy.

Skoro ciśnienie w oponach było prawidłowe, w pierwszej kolejności 308 przeszedł ustawienie zbieżności kół, które kosztowało dodatkowe 150 zł. Wynik wykazał niewielkie rozbieżności ustawienia kątów. Korekcja spowodowała lekką poprawę, jednak ściąganie nie zostało wyeliminowane dlatego w niedalekiej przyszłości 308-kę czeka kolejny serwis. W pamięci wciąż mam podobne problemy z Peugeotem 508 I generacji, z którym batalia o uzyskanie prawidłowego toru jazdy okazała się długa i niestety bardzo kosztowna.Peugeot 308 - czy rower zmieści się do bagażnika?

Kilka drobiazgów i mała usterka

Oprócz większych napraw, Peugeot 308 wymagał drobnych, kosmetycznych poprawek. Pod maską zainstalowany został nowy przewód od dolotu. W dotychczasowym elemencie najprawdopodobniej zasmakowała kuna albo inny gryzoń, co sugerowały widoczne na powierzchni wyszczerbienia.

Inne czynności serwisowe polegały na zamocowaniu pokrywy silnika oraz zbiornika płynu FAP od spodu pojazdu. Zbiornik trzymał się na tzw. włosku, czyli bardzo luźno, co groziło, zaczepieniem przy wjeździe na wyższy krawężnik a lepiej zawczasu uniknąć kosztownego wydatku. W międzyczasie przestały działać spryskiwacze. Swoje życie zakończyła pompka i trzeba było wymienić ją na nową, co kosztowało 170 zł.Uzywany Peugeot 308 1.6 HDi 92 KM 001 Wiadomości

Co by tu jeszcze poprawić?

Od momentu zakupu Peugeot 308 pokonał ponad 3 tys. km i jedzie dalej. Chociaż wyposażenie jest proste ma to, czego potrzeba w trasie: wygodny fotel, radio, klimatyzację i tempomat. W planach mam zamówienie nowego podłokietnika. Podparcie, które znajduje się w 308 nie jest fabryczne, najprawdopodobniej zostało dodane przez poprzednich właścicieli, ale po latach zdarła się powierzchnia skóry ekologicznej, psując estetykę, poza tym, niemiłosiernie skrzypi niemal przy każdym dotknięciu.

Po zakupie uchwytu na smartfon, który nie pasował do nawiewu (mocowanie okazało się zbyt duże i nie mieściło się w kratce nawiewu) ujawniła się ciekawa funkcja samochodu. Miejsce przed ekranem komputera pokładowego możemy wykorzystać jako półeczkę, która doskonale pasuje pod telefon i zaskakująco dobrze trzyma urządzenie nawet w zakrętach. Sprawdza się na tyle dobrze, że zakup innego uchwytu zupełnie wyleciał mi z głowy. Do 308-ki została dokupiona kamerka samochodowa, która czeka montaż. Rozważam również założenie zestawu głośnomówiącego lub ekranu systemu multimedialnego. 

Co mniej pali, diesel czy benzyna? Praktyczny test: używany Peugeot 508 I 2.0 HDi kontra Renault Laguna III 2.0 1V


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Uzywany Peugeot 308 1.6 HDi 92 KM 002 WiadomościUzywany Peugeot 308 1.6 HDi 92 KM 003 WiadomościPeugeot 308 I 1.6 HDiUzywany Peugeot 308 1.6 HDi 92 KM 001 WiadomościPeugeot 308 1.6 HDi Wiadomości
3.4 5 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

peugeot urugwaj panie 2 Wiadomości

Kobiety potrafią – także zmienić koło. Peugeot promuje panie w Urugwaju

2025-11-11
citroen c15 2 Wiadomości

Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!

2025-11-10

Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania

2025-11-10

Peugeot Polygon Concept – samochód przyszłości, który poznasz… w Fortnite! Mamy kod dostępu

2025-11-10
Tagi: Peugeot308używane
Udostepnij987Tweet617Udostepnij173
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15105 udostępnienia
    Udostepnij 6042 Tweet 3776
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2354 udostępnienia
    Udostepnij 942 Tweet 589
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6435 udostępnienia
    Udostepnij 2574 Tweet 1609
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4439 udostępnienia
    Udostepnij 1776 Tweet 1110

Testy samochodów

Dacia Spring II pierwsza jazda. Wiosna przyszla w tym roku jesienia 02 Wiadomości
Testy

Nowa Dacia Spring II: pierwsza jazda. Wiosna przyszła w tym roku jesienią

autor Krzysztof Gregorczyk
2024-10-17
001. DS 5 Be Chic BlueHDi 180 EAT6 Wiadomości
Testy

Test: DS 5 Be Chic 2.0 BlueHDi 180 EAT6

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-10-20
Renault Zoe
Wiadomości

Test: Renault Zoe – przejechaliśmy 1050 km i wydaliśmy 46 zł. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-08-29
01. Test DS 7 Crossback – czy to naprawdę premium Wiadomości
Testy

Test: DS 7 Crossback 1.6 225 KM – czy to naprawdę premium?

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-12-30
Peugeot 508 PSE
Testy

Test: Peugeot 508 SW PSE PHEV 360 KM. Rodzinny samochód sportowy, lepszy niż Alfa Romeo

autor Tomasz Nowicki
2023-12-10

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

DS 9 – luksusowe francuskie spojrzenie na segment premium. Co myślą o nim dziennikarze?

UOKiK: 79 Peugeotów Partner i Rifter do serwisu

Dawno, dawno temu, gdzieś w odległej galaktyce…

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz