Peugeot 406 jest samochodem, który zapisał się w historii motoryzacji jako komfortowy, trwały i niezawodny. Zasłużenie. Używana czterystaszóstka to wdzięczne auto, chociaż ma już swoje lata.
Od kilku dekad Peugeot jest istotnym graczem w klasie średniej. Saga która rozpoczęła się na dobre od modelu 405 trwa praktycznie do dziś. W przeciągu lat pod względem trwałości wybitnie wyróżniał się model 406, który przez długi czas spełniał się w roli taksówki w wielu europejskich miastach, zapewniając wysoki komfort klientom i trwałe narzędzie pracy dla kierowcy.
Od 1995 do 2004 roku produkowane były trzy wersje Peugeota 406. Serwowano klasycznego sedana, rok po nim do cennika dołączyło kombi i coupe – zaprojektowane i produkowane przez włoską Pininfarinę. Nowy model zaprojektowano od podstaw, istotnie zwiększając jego rozmiary względem poprzednika. Obłe nadwozie z delikatnymi akcentami szczególnie po liftingu z 1999 roku nadal ma sporą dozę elegancji. Co bardzo istotne w tak starym modelu, 406 został dobrze zabezpieczony przed korozją, ochronę jeszcze poprawiony przy okazji modernizacji. W porównaniu z konkurencyjną Laguną pierwszej generacji – która może rdzewieć w oczach – problem rdzy nie istnieje. W niektórych egzemplarzach jedynie płowieją nielakierowane listwy ochronne i elementy zderzaków.
We wnętrzu zamiast kanciastych form znanych z 405, zawitały łagodne linie, płynne przetłoczenia i zdecydowanie wyższej jakości materiały – jedynie dolna część deski rozdzielczej wykonana została z twardego plastiku. Przednie fotele w każdym wariancie urzekają miękkością i gabarytami, zapewniają wygodę w długich trasach – w 407 zrezygnowano już z tak miękkich siedzisk i welurowej tapicerki – opcjonalne oferowano skórzaną tapicerkę. Z tyłu – z wyjątkiem coupe – wygodną przestrzeń do wielogodzinnych podróży znajdą dwie dorosłe osoby. Bagażnik mieści wystarczające 430-526 litrów. Zdecydowana większość egzemplarzy 406 jest bogato wyposażona, na pokładzie znajdziemy automatyczną lub manualną klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat, radio z CD, prymitywną nawigację, ABS i kontrolę trakcji oraz czterostopniowy automat.
Zobacz: Peugeot 406 V6 207 KM
Peugeot 406 – dane techniczne |
sedan |
kombi |
coupe |
Długość (mm) |
4598 |
4740 |
4615 |
Szerokość (mm) |
1765 |
1760 |
1830 |
Rozstaw osi (mm) |
2700 |
2700 |
2700 |
Pojemność bagażnika (dm3) |
430 |
526 |
390 |
Paletę silników benzynowych otwierają czterocylindrowe 1.6 8V i 1.8 8V i 16V o mocy odpowiednio 88, 90, 110-116 KM. Najmniejszy jest odradzany z uwagi na zbyt niską moc do auta klasy średniej, natomiast 1.8 boryka się z pokaźnym zużyciem oleju silnikowego. Mechanicy polecają zgodnie jednostkę 2.0 16V – montowaną w szeregu innych modeli koncernu. Generuje wystarczającą moc 132-135 KM. Kolejną wartą uwagi czterocylindrową konstrukcją benzynową jest 2.2 16V o mocy 160 KM. Również korzysta z pośredniego wtrysku paliwa i paska rozrządu, zapewniając przy tym więcej niż wystarczające osiągi także z obciążeniem. Pozostałe silniki benzynowe 2.0 Turbo i 3.0 V6 przekonują do siebie elastycznością, dynamiką i kulturą pracy. Ceną za to jest wysokie zużycie paliwa i dużo droższa obsługa serwisowa. Jednostki generują 147 i 190-207 KM.
Zobacz: Peugeot 406 Taxi – replika filmowa jeździ w Polsce
Odradzany tylko benzynowy 2.0 HPI o mocy 140 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa – z nim mogą być problemy.
Peugeot 406 – silniki
Peugeot 406 – silniki |
||||
jednostka |
1.6 8V |
1.8 8V |
1.8 16V |
2.0 16V |
pojemność skokowa |
1580 |
1762 |
1762 |
1998 |
moc/Nm |
88 / 130 |
90 / 147 |
110-116 / 155-160 |
132-135 / 180-190 |
spalanie |
6.5 – 10 |
6.5 – 11 |
7 – 12 |
7.5 – 12 |
Do modernizacji z 1999 roku w gamie wysokoprężnej 406 dostępne były doładowane diesle (z wyjątkiem 1.9 D) z pośrednim wtryskiem paliwa, słynące z akceptowalnej dynamiki, niskiego spalania i ogromnej wytrzymałości. Oferowano 1.9 D 75 KM, 1.9 TD 90-92 KM i 2.1 TD o mocy 109 KM. Ten ostatni wykorzystuje jednak problematyczną pompę wysokiego ciśnienia firmy Lucas która przy dużych przebiegach rozszczelnia się. Po liftingu nastała era diesli z bezpośrednim wtryskiem common raill. Na drogi trafiły jednostki 2.0 HDI 90-110 KM i 2.2 HDI 133 KM wyposażone oczywiście w turbosprężarki, w mocniejszych wersjach także w dwumasowe koła zamachowe. Wszystkie wyposażono w rozrząd napędzany paskiem – koszt wymiany to około 700 złotych. Koszt regeneracji wtryskiwaczy i turbosprężarki wynosi około 600 i 1800 złotych odpowiednio.
Peugeot 406 – silniki cd.
Peugeot 406 – silniki |
||||||||
jednostka |
2.0 Turbo |
2.2 16V |
3.0 V6 24V |
1.9 D |
1.9 TD |
2.1 TD |
2.0 HDI |
2.2 HDI |
pojemność skokowa |
1998 |
2230 |
2946 |
1905 |
1905 |
2088 |
1997 |
2179 |
moc/Nm |
147 / 235 |
160 / 217 |
190-207 / 267-285 |
75 / 135 |
90 / 196 |
109 / 250 |
90-110 / 205-250 |
133 / 314 |
spalanie |
8 – 13 |
7.5 – 13 |
9 – 17 |
5 – 7 |
5 – 8 |
6 – 10 |
4.5 – 7 |
6 – 11 |
Obok trwałych silników benzynowych i wysokoprężnych wielką zaletą 406 jest także układ jezdny. Przy przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona, przy osi tylnej natomiast układ wielowahaczowy – całość zestrojono wyjątkowo komfortowo, choć dynamiczne pokonywanie zakrętów nadal nie stanowi większego wyzwania. Szczególnie taksówkarze z rozrzewnieniem wspominają niebagatelną wytrzymałość zawieszenia i rozsądne ceny elementów eksploatacyjnych.
Zobacz: Nowe samochody Peugeot
Peugeot 406 nieuchronnie przechodzi do roli najtańszego na rynku wyboru. Dziś nawet za 4-6 tysięcy złotych znajdziemy serwisowany na bieżąco egzemplarz, który posłuży kolejne lata bez większych trudności. Warto mieć jednak na uwadze, że wraz z wiekiem wiele elementów będzie po prostu się zużywało i wymagało wymiany lub naprawy.
Na koniec kilka scen z kultowego filmu Taxi:
Najnowsze komentarze