Peugeot 607 to elegancki samochód z ponadczasowym nadwoziem. Duża ilość miejsca, wygoda i nieduże koszty utrzymania to kluczowe zalety.
Francuskie samochody klasy wyższej są dobrą propozycją do zakupu, oferując za nieduże pieniądze świetny wygląd i wygodne wnętrza z dobrym wyposażeniem. Najpopularniejsze były oczywiście we Francji i stamtąd najłatwiej takie auto sprowadzić. Chociaż są mniej popularne niż Audi, BMW czy Mercedes, to nadal godne uwagi. Nie inaczej wygląda to w przypadku Peugeota 607 – niegdyś oficjalnej limuzyny prezydenta Republiki. Dziś, dwanaście lat po zakończeniu produkcji, na zakup dobrze zachowanego egzemplarza wystarczy 10-20 tysięcy złotych.
Po dekadzie obecności rynkowej modelu 605, Francuzi doszli do wniosku że to już czas na odświeżenie oferty w segmencie E. Sprzedaż flagowego modelu z roku na rok spadała, jego wyników nie poprawiało podobieństwo do tańszego i bardzo popularnego 405. W 1999 roku do salonów trafił 607, zupełnie nowa jakość w swojej klasie – choć nie w pełni. Nowy model opracowano w oparciu o sprawdzoną płytę podłogową i układ jezdny poprzednika, co w żadnym razie nie należy uznawać za wadę. Nadwozie zyskało unikatowe, obłe kształty – tym razem flagowego modelu Peugeota nie dało się pomylić z żadnym innym.
Korozja w egzemplarzach bezwypadkowych nie stanowi problemu. Zewnętrznymi wymiarami 607 idealnie wpisał się między modele konkurencji. W kwestii rozwiązania układu napędowego i palety silnikowej postawiono na sprawdzone rozwiązania a trzon oferty stanowiły silniki czterocylindrowe a jednostki widlaste były zwieńczeniem gamy. Ceny używanych 607 są stosunkowo niskie i ten komfortowy samochód można znaleźć w naprawdę dobrej cenie.
Peugeot 607 – Silniki
Peugeot 607 – silniki |
|||||||
jednostka |
2.0 16V |
2.2 16V |
3.0 V6 |
2.0 HDi |
2.2 HDi |
2.2 HDi |
2.7 V6 HDi |
pojemność skokowa |
1997 |
2231 |
2946 |
1997 |
2179 |
2179 |
2720 |
moc/Nm |
136 / 190 |
158 / 217 |
211 / 285 |
109-136 / 200-250 |
133 / 314 |
170 / 370 |
204 / 440 |
spalanie |
7 – 12 |
7.5 – 13 |
9 – 17 |
5 – 8 |
6 – 8 |
5.5 – 9 |
7 – 11 |
Wnętrze wykonano w większości z bardzo dobrych materiałów, tworzywa pozostające w zasięgu ręki są miękkie i przyjemne w dotyku, pozostałe w ramach oszczędności wykonano tańszym – twardszym. Bazowe odmiany otrzymały miękką tapicerkę welurową, pozostałe skórzaną dostępną w kilku – także rzadziej spotykanych – odcieniach. Z pewnością pozytywnie trzeba ocenić trwałość tekstyliów, skórzane pokrycia siedzeń z odpowiednią troską właściciela wytrzymują długie lata. Modne wtedy wstawki z plastikowej imitacji drewna nie wyglądają źle.
Jednak prawdziwym atutem kabiny flagowego Peugeota sprzed lat jest dostępna przestrzeń i wygoda. Na przednim foteli każdy dobierze idealną dla siebie pozycję przed wielogodzinną podróżą. Tylna kanapa pozwala się niemniej odprężyć delektując się sprawnym systemem nagłośnieniowym i skutecznym wyciszeniem. Jednym z dodatków, które po latach oznaczają tylko wysoki koszt ewentualnej wymiany, są adaptacyjne amortyzatory. Sprawne faktycznie odczuwalnie zmieniają charakterystykę pracy zawieszenia – ich defekt ze względów finansowych zazwyczaj kończy się montażem elementów z tańszych wersji.
Długi rozstaw osi w połączeniu z miękkimi nastawami wielowahaczowego zawieszenia pozwala na płynne pokonywanie nierówności – rzecz jasna nie osiągnięto tu efektu znanego z C6, niemniej jednak wynik pracy inżynierów Peugeota zasługuje na uznanie. Dodatkowo w czasie podróży z prędkością autostradową 607 pozostaje wciąż cichy i bezwzględnie stabilny.
Peugeot 607 – dane techniczne
Peugeot 607 – dane techniczne | |
Długość (mm) | 4.902 |
Szerokość (mm) | 1.835 |
Rozstaw osi (mm) | 2.800 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 481 |
Gamę silników benzynowych otwierał tani i prosty 2.0 16V o mocy 136 KM. Jednostka znana z szeregu innych modeli koncernu PSA nie ma większych problemów eksploatacyjnych a razie konieczności wzorowo współpracuje z instalacją gazową i lubi LPG. Akceptowalne na co dzień osiągi zapewnia dopiero również czterocylindrowy silnik 2.2 16V generujący 158 KM, zużywa przy tym tylko nieznacznie więcej niż bazowy wariant. Także dziś propozycją dla wymagających użytkowników, lub raczej koneserów modelu pozostaje flagowa propozycja – 3.0 V6 o mocy 211 KM.
Widlasta, zamontowana poprzecznie jednostka w większości egzemplarzy opuszczała fabrykę w zestawie z automatyczną przekładnią. Bardzo rzadko zdarzają się jednak egzemplarze z przekładnią manualną. Obsługa serwisowa silnika 3.0 V6 nie należy do najtańszych, sama wymiana zestawu paska rozrządu to wydatek przekraczający 1500 złotych, dodatkowo trzeba liczyć się ze zużyciem paliwa przekraczającym 15 litrów w ruchu miejskim.
Duży udział wśród dostępnych na sprzedaż 607 mają znakomite i dobrze oceniane silniki wysokoprężne. Do wyboru mamy czterocylindrowe 2.0 HDi o mocy 109-136 KM, 2.2 HDi 133 KM i wersję podwójnie doładowaną dysponującą mocą 170 KM. Najwyższą kulturę pracy, elastyczność i osiągi przejawia widlasta konstrukcja 2.7 V6 HDi – jest także wyborem wysokiego ryzyka. Otrzymała podwójne doładowanie, co już generuje rachunek na blisko 4000 złotych w przypadku ich regeneracji. Co więcej zdecydowanie zbyt często dochodzi do zatarcia silnika czy obrócenia panewek – specjaliści w znaczącym stopniu winą obarczają interwał wymiany oleju określony na 30 tysięcy kilometrów. W egzemplarzach w których olej zmieniano co najmniej dwukrotnie częściej problem się nie pojawia. 2.7 V6 HDi z mocą 204 KM i momentem obrotowym 440 Nm gwarantuje duży zapas mocy w każdej sytuacji. W jego przypadku poważnym problemem może być jedynie dotychczasowa kultura serwisowa (silnik wymaga naprawdę regularnego i troskliwego serwisu) – o czym przekonamy się dopiero po zakupie i pokonaniu kolejnych kilometrów.
Pomijając wersje z silnikami V6, Peugeot 607 nie generuje wysokich kosztów obsługi serwisowej. Podzespoły mechaniczne są dostępne praktycznie w każdej hurtowni motoryzacyjnej w przystępnych cenach. Zastosowanie silników pochodzących z innych modeli i sprawdzonego układu jezdnego tylko upraszcza czynności serwisowe.
Peugeot 607 wytrzymuje porównanie z niemiecką konkurencją a jego sylwetka jest ponadczasowa i wygląda elegancko nawet dzisiaj. Auto robi spore wrażenie na ulicy i warto je rozważyć, zwłaszcza ze względu na bardzo dobre ceny i niski koszt eksploatacji, pod warunkiem zakupu zadbanego egzemplarza. Auto jest cenione m.in. przez kierowców taksówek do dobrze o nim świadczy.
Najnowsze komentarze