Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Używany Peugeot Expert I: wszechstronny samochód dostawczy PSA i Fiata

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2022-08-13
w Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
284 12
A A
1

Warto przeczytać!

Citroën C5 X dachował w centrum Paryża? To nie to co myślisz

Nowa Dacia Duster Pickup 2023 4×4. Jak wygląda najnowsza odsłona?

Renault Laguna III i Peugeot 407. Tanie coupé ze świetnym wyglądem

Renault Austral i Dacia Duster w najnowszej odsłonie na Poznań Motor Show. Już w ten weekend

Współpraca koncernu PSA i Fiata przez całe dekady układała się niemal wzorowo obfitując w szereg dopracowanych i co najważniejsze trwałych modeli dostawczych.

Na bazie skrojonych na miarę rodzinnych potrzeb bliźniaczych VAN-ów Peugeota 806, Citroëna Evasion powstała rodzina użytkowych modeli klasy średniej – z Peugeotem Expert i Citroënem Jumpy na czele. Pomimo zaawansowanego wieku wciąż pozostaje propozycją godną zainteresowania – zarówno dla rodzin jak i dla małych firm szukających budżetowego woła roboczego.

Pierwsza generacja Peugeota Experta produkowana była od 1995 do 2006 roku korzystając z płyty podłogowej, architektury nadwozia i układu jezdnego wspomnianych vanów. W cenniku Fiata bliźniaczym modelem był Scudo – różniący się praktycznie jedynie logo i wybranymi silnikami. Model w założeniu miał wypełnić lukę w ofercie pomiędzy niewielkimi kombivanami a pokaźnych gabarytów Boxerem i Jumperem, przy okazji dając możliwość wyboru wersji osobowej.

Estetyka nadwozia zeszła na dalszy plan, Expert otrzymał możliwie prostą formę, pozbawioną zbędnych przetłoczeń i finezyjnych dodatków. Auto użytkowe ma być przede wszystkim trwałe i funkcjonalne. Oferowane były rozmaite konfiguracje nadwozia, przeszklone lub pozbawione okien w części towarowej. Zwieńczeniem oferty była wersja osobowa, której wnętrze wykończono przyzwoitymi materiałami, częściowo maskując roboczy rodowód konstrukcji.

Miejsce pracy kierowcy w każdej wersji gwarantuje wzorową widoczność, nieco wyższą pozycję za kierownicą i ergonomiczne rozlokowanie wszelkich instrumentów. W niektórych egzemplarzach znajdziemy elektrycznie sterowane szyby, fabryczne radio, ABS, obrotomierz, odsuwane boczne drzwi i klimatyzację. W wersji osobowej na tylnej kanapie z łatwością zmieścimy trzy dorosłe osoby. Dostępna była była także odmiana dziesięcioosobowa. Znalezienie bezwypadkowego egzemplarza w przypadku tak leciwej konstrukcji nie jest najprostszym zadaniem, w efekcie musimy liczyć się z wypadkową przeszłością i problemami z korozją. Bogato wyposażone egzemplarze osobowej konfiguracji możemy poznać pomiędzy innymi zderzakach i lusterkach w kolorze nadwozia.

Paleta silników zawierała jedynie dwa warianty benzynowe. Bazowy 1.6 o mocy 79 KM jest zdecydowanie za słaby. Radzi sobie tylko w miejskich rewirach, oczywiście bez dużego obciążenia. Mocniejszy silnik 2.0 16V generuje 136 KM, co jest wystarczającą wartością do sprawnego poruszania się. Jednostki benzynowe korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa – wzorowo współpracują z instalacjami gazowymi – paska rozrządu. Zdecydowanie większy wybór producent dał w kwestii silników wysokoprężnych.

Początkowo oferowano prymitywne i niezniszczalne diesle 1.9 D pozbawiony doładowania o mocy 69 KM i 1.9 TD krzesający 90-92 KM. Wyposażono je w nieskomplikowany i niewrażliwy na jakość tankowanego paliwa układ wtryskowy. Jednostki są wystarczające do codziennej pracy, oszczędne i co najważniejsze bardzo trwałe – wszelkie elementy eksploatacyjne nadal są bezproblemowo dostępne. Ich miejsce 1999 roku zajął czterocylindrowy 2.0 HDi dysponujący mocą 94-109 KM. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku common rail przełożyło się na ogromną poprawę kultury pracy, lepszą reakcję na gaz i liniowe oddawanie mocy. Symbolicznie spadło także zużycie oleju napędowego.

Układ jezdny oparto na kolumnach McPhersona z przodu i belce skrętnej, zestrojono go z myślą o ciężkiej pracy z obciążeniem. Seryjnie Expert i spółka opuszczał linię produkcyjną wyposażony w pięciobiegową przekładnię manualną, rzadko spotykaną opcją jest czterostopniowy hydrokinetyczny automat.

Peugeot Expert i Citroën Jumpy pierwszych generacji dziś nawet w doskonałym stanie nie kosztują więcej niż 10 tysięcy złotych, stały się więc budżetowym wyborem dla wymagających rodzin i niewielkich firm. Prosta budowa, sprawdzone rozwiązania techniczne i dostępność części zamiennych pozwalają na utrzymanie kosztów użytkowania na niskim poziomie.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.3 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenExpertFiatJumpyPeugeotużywane
Udostepnij102Tweet64Udostepnij18
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Testujemy najnowszego pickupa Renault Oroch w Brazylii - przeczytaj teraz!
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more