Niewątpliwie gwiazdą okładki aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT jest nowy Peugeot 308. Zajmuje dużo miejsca i dominuje na tytułowej stronie pisma, które znowu ukazało się jako numer podwójny. Oprócz 308-ki można dostrzec także tył Renault Scenic’a. A co w środku? Sprawdźmy to razem!
AUTO ŚWIAT nr 39-40 (1312) z 27.IX.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C15, 3 Crossback, 206, 308, 508, Scenic, Movano
I właśnie Peugeot 308 trzeciej już generacji „otwiera” ten numer pisma. AUTO ŚWIAT prezentuje najnowszy francuski kompakt na stronach 4-7 i ocenia go naprawdę dobrze. Co więcej – przywołuje poprzednika i też go chwali, choć w testach różnie to bywało… W kwestii stylistyki najnowszej odmiany piszą zaś wprost: wielu niemieckich rywali (może poza np. spokrewnioną technicznie nową Astrą) może się schować. To prawda – stylistycznie nowa 308, to drapieżne auto i to zdecydowanie może się podobać na tle nijakich kompaktów niemieckich.
AUTO ŚWIAT chwali również przestronność wnętrza nowego Peugeota, znakomity system multimedialny, LED-owe reflektory już w standardzie, w topowych wersjach nawet matrycowe, oraz paletę napędów, w której pozostawiono diesla i umieszczono hybrydę plug-in. Docelowo będzie też wersja całkowicie elektryczna.
Cieszę się też, że niepodpisany Autor wreszcie znalazł taką pozycję za kierownicą, że i siedział dobrze, i widział wszystko. Chwali też wyciszenie samochodu, nieźle ocenia układ kierowniczy, krytykuje precyzję prowadzenia lewarka w manualnych skrzyniach.
Na stronach 20-25 znajdziecie Wielki Test Salonów 2021. AUTO ŚWIAT przygotował go z dwiema wyspecjalizowanymi agencjami. Odwiedzono 285 salonów w całym kraju. Oceniano organizację salonu, obsługę klienta i jazdę testową. Badano 25% wszystkich salonów w przypadku marek popularnych. Maksymalną notę zdobyły trzy salony, w tym dwa należące do Firmy Jaszpol z Łodzi – Dacia i Renault. Jeśli chodzi o marki, to na podium znalazły się kolejno Volkswagen, Škoda i Citroën. Renault sklasyfikowano na czwartej pozycji, Dacię na piątej, a Peugeota na piątej (ale wcześniej były dwa przypadki wyników ex aequo). Opel zajął dziesiąte miejsce.
Samochody marki DS Automobiles stosunkowo rzadko pojawiają się na łamach motogazetek. Tym razem AUTO ŚWIAT robi wyjątek i piórem Redaktora Borkowskiego opisuje DS 3 Crossbacka napędzanego 130-konnym silnikiem PureTech współpracującym z automatyczną przekładnią. Autor chwali ciekawą stylistykę samochodu i bogate wyposażenie, którego niektóre elementy są rzadko spotykane w tej klasie aut. Podoba się projekt wnętrza i użyte do jego wykończenia materiały. Do jakości też nie można mieć zastrzeżeń. Problematyczna może być przestronność z tyłu – kanapa oferuje niezbyt wiele miejsca, ale pamiętajmy, że mowa jest o miejskim SUV-ie o długości niespełna 412 cm. Silnik oferuje niezłą dynamikę, ale Redaktor Borkowski utyskuje na wydawany przez niego dźwięk. Auto potrafi być oszczędne, ale gdy często korzystacie z dynamicznych właściwości, wówczas spalanie zauważalnie rośnie. Ale to też norma w turbodoładowanych benzyniakach. Ostateczna nota przyznana przez AUTO ŚWIAT, to 4 (w szkolnej skali).
Ci z naszych komentujących, którzy utyskują na długie oczekiwanie na nowe samochody francuskie, powinni zajrzeć to tekstu zamieszczonego na stronach 46-50. Zobaczycie, że to globalny problem. Przy okazji – wpadła mi tam w oczy wzmianka o Oplu Movano.
Peugeota 206 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 56,. a 308, 508 i Renault Scenic’a na stronie 57.
Ta sama 508-ka (I generacji) widnieje na nieco innym zdjęciu umieszczonym na stronie 58. Z kolei inna 206-tka pojawia się na fotce na stronie 59.
W dziale Auta używane na stronach 60-67 AUTO ŚWIAT pisze o remontach silników. Opisuje, co się może zdarzyć, na co zwracać uwagę, jak reagować, wreszcie jak naprawiać. W materiale wspomniano różne marki, znalazło się też odniesienie do Grupy PSA oraz wzmianka o Renault Scenic’u.
A skoro już jesteśmy przy minivanie Renault – jest jednym z czterech samochodów porównanych – również w dziale Auta używane – na stronach 68-72. W szranki stanęły samochody z silnikami wysokoprężnymi o mocy z przedziału 105-115 KM. Grand Scenic uplasował się tu idealnie pośrodku. Rywale, to Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer i Volkswagen Touran po II liftingu. Scenic trafił na rynek najwcześniej, ale nie tylko z tego powodu jest najtańszy – ludzie w Polsce często boją się samochodów francuskich. Tymczasem Scenic jest fajnym, użytecznym, wręcz bardzo funkcjonalnym samochodem, który do dziś świetnie wygląda. Acz na pewno warto poszukać egzemplarza droższego – będzie w lepszym stanie, z lepszym wyposażeniem i może nawet nowszy. Lepiej też poszukać mocniejszych jednostek – 1.6 dCi, 1.9 dCi, a najlepiej 2.0 dCi.
Koszty serwisowania nie powinny być wysokie – auto jest znane, popularne, radzi sobie z nim wiele serwisów. Ceny części zamiennych nie przerażają, na rynku jest sporo zamienników, jeśli nie chcecie inwestować w oryginały. Acz ASO Renault potrafią mieć świetne promocje dla nieco starszych modeli aut – warto sprawdzać.
Grand Scenic często będzie autem siedmiomiejscowym. Jest samochodem komfortowym pod wieloma względami, także jeśli chodzi o przestronność. Na rynku wtórnym ma atrakcyjne ceny, ale AUTO ŚWIAT uważa, że wiele egzemplarzy jest wyeksploatowanych. Czyżby? Ostatecznie oceniono Scenic’a na 4, ale to najniższa nota w tym zestawieniu. Touran i C-Max otrzymały po 4+, a Zafira 5-. I prawdę mówiąc kompletnie nie rozumiem wysokiej oceny dla Volkswagena.
Citroëna C15 wspomniano w dziale naszego archiwum (strona 78.).
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze