Rynek wtórny z każdym rokiem zwiększa swoją ofertę, ogranicza nas tylko dostępny budżet, potrzeby lub fantazja. Jeśli szukamy jednak samochodu praktycznego w każdym calu dla licznej rodziny w rozsądnej cenie, to pozostają nam dwie poważne propozycje: Peugeot 807 i Renault Espace czwartej generacji. Każdy z nich produkowany był przez długie dwanaście lat.
Na europejskim rynku to Renault ma największe doświadczenie w produkcji rodzinnych VAN-ów, historia modelu Espace rozpoczęła się już w 1984 roku. Dysponując budżetem 15 tysięcy złotych kupimy dobrze utrzymany egzemplarz czwartej generacji z początkowych lat produkcji –produkowana była od 2002 aż do 2014 roku. Ponownie w cenniku znalazł się wariant standardowy i wydłużony o 20 cm Grand. Nadwozie z przednią częścią nawiązującą kształtem do klina nie ma problemów z korozją, co było bolączką poprzednich odsłon. W przeciwieństwie do konkurencyjnych modeli segmentu, Renault zdecydowało się na tańsze w produkcji klasyczne drzwi prowadzące do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń.
Deska rozdzielcza wykonana została z materiałów dobrej jakości, niemniej jednak po latach mogą pojawić się niepokojące piski w czasie jazdy. Kokpit przykuwa prostotą, płynnym prowadzeniem linii i oczywiście mnóstwem pojemnych schowków. Podobnie jak w równolegle produkowanym Scenicu zastosowano centralnie umieszczone cyfrowe zegary – niektórzy użytkownicy zmuszeni byli do ich regeneracji, koszt około 400 złotych. Pozycja za kierownicą nie zdradza gabarytów auta. W zależności od wariantu, Espace dysponuje 5-7 pełnowymiarowymi miejscami, warto dodać że na każdym z nich wygodnie usiądą dorośli. Lista oferowanego przez lata wyposażenia obejmuje między innymi automatyczną klimatyzację, panoramiczne otwierane okno dachowe, elektrycznie sterowane szyby, skórzaną tapicerkę, pięcio lub sześciobiegowy hydrokinetyczny automat i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Niewielki budżet a także mechanicy sugerują zakup wersji benzynowych, po latach intensywnej eksploatacji są bezpieczniejszym wyborem. Szczególnie polecane są czterocylindrowy 2.0 o mocy 136 KM i jego doładowana wersja 2.0 Turbo wytwarzająca 163-170 KM. Dysponują wielopunktowym wtryskiem paliwa, wzorowo współpracują z instalacjami gazowymi. Ich jedyną przywarą jest zużycie paliwa.
- Używane Renault Grand Espace – 11 700 PLN, 290 000 km, 2004 – otomoto.pl
- Używane Renault Grand Espace – 14 400 PLN, 280 000 km, 2006 – otomoto.pl
Koncern PSA kazał czekać na swojego VAN-a aż dekadę, w 1994 roku pojawił się Peugeot 806 (model opracowano wspólnie z Fiatem), którego w 2002 roku zastąpił nowoczesny 807. Ponownie produkcja odbywała się wspólnie z bliźniaczymi modelami Fiata – kariera rynkowa flagowego VAN-a koncernu dobiegła końca w 2014 roku. Nadwozie zyskało obłe kształty, odpowiadające ówczesnym trendom, zabezpieczenie antykorozyjne jest na wysokim poziomie, w bezwypadkowych egzemplarzach korozja nie stanowi problemu. Francusko-włoski VAN podobnie jak konkurencja zza oceanu otrzymał parę przesuwnych drzwi, dzięki którym dostęp do tylnych siedzeń jest bezproblemowy nawet na wąskich miejscach parkingowych. Jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych w kabinie jest dobra, naście lat eksploatacji pokazało wysoką trwałość tekstylnych pokryć siedzeń, boczków i elementów plastikowych.
Zadbane egzemplarze mimo słusznych przebiegów wciąż wyglądają okazale. 807 zależnie od wersji aranżacji wnętrza mieści od pięciu do ośmiu osób, każdej zapewniając pełnowymiarowe i komfortowe miejsce. Lista dostępnych dodatków to między innymi automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, automatyczne przekładnie automatyczne (cztero lub sześciobiegowe), szyberdach, rozbudowane nagłośnienie i podstawowe systemy wspierające kierowcę. Rozsądne koszty obsługi serwisowej dotyczą zwłaszcza czterocylindrowych silników benzynowych 2.0 136-143 KM i 2.2 158 KM, dysponują wielopunktowym wtryskiem paliwa, rozrządem napędzanym paskiem i hydrauliczną regulacją luzu zaworowego. Podobnie jak konstrukcje Renault wzorowo współpracują z instalacjami gazowymi. Na szczycie gamy stoi flagowy produkt koncernu PSA sprzed lat – 3.0 V6 o mocy 204 KM.Zapewnia wysoką kulturę pracy w każdym zakresie obrotów, elastyczność i duży zapas mocy. Musimy być przygotowani jednak na wysokie koszty obsługi i oczywiście paliwa. Wśród używanych 807 dużą popularnością cieszy się dopracowany diesel 2.0 HDI – w zasięgu założonego budżetu znajdują się wersje o mocy 107, 120 i 136 KM. Do zakupu nastoletniego diesla powinniśmy jednak podchodzić ostrożnie, doprowadzenie osprzętu silnika do pełnej sprawności może kosztować kilka tysięcy złotych, pochłaniając ponad połowę kwoty zakupu.
Oprócz powyższych aut na rynku występowała jeszcze Lancia Ulysse, a w grupie czworaczków były jeszcze Citroen Evasion i Lancia Zeta oraz Citroen C8 i Lancia Phedra.
- Używane Peugeot 807 – 13 900 PLN, 221 100 km, 2006 – otomoto.pl
- Używane Peugeot 807 – 14 900 PLN, 212 587 km, 2008 – otomoto.pl
Najnowsze komentarze