Używany samochód do miasta w formie crossovera to propozycja dla osób, które szukają nowoczesnego nadwozia, komfortowego zawieszenia i przestronności a jednocześnie dogodnej pozycji za kierownicą. Dzisiaj przyjrzymy się trzem modelom: Citroën C4 Cactus, Peugeot 2008 i Renault Captur.
Czym jest crossover? To samochód, który trochę urósł, w szczególności w górę, dając wyższą pozycję za kierownicą, odrobinę wyższą pozycję za kierownicą i modne nadwozie. Crossovery i SUVy są dzisiaj najpopularniejsze i dobrze wpisują się w motoryzacyjne trendy. Chętnie wybierają je i mężczyźni i kobiety.
Warto też przypomnieć, że definicja auta miejskiego z biegiem czasu ewoluowała, przyjmując znacznie szerszą formę niż kiedyś. Funkcję modelu segmentu B pokroju Peugeota 208, Renault Clio i podobnych równie dobrze spełniają crossovery – technologicznie bazujące na wspomnianych modelach. Obok pożądanej funkcjonalności oferują jednak coś więcej – wyższy prześwit, wyższą pozycję za kierownicą i styl.
A jak to wygląda cenowo? Takie crossovery są naturalnie droższe od typowych aut klasy B. Pierwsze generacja Peugeota 2008, Citroena C4 Cactus i Renault Captur wyceniane są na rynku wtórnym na 35-70 tysięcy złotych.
Używany Peugeot 2008
Peugeot od kilku długich lat aktualizuje paletę modelową, podążając za aktualną modą i potrzebami rynku. Doskonałym przykładem jest 2008, który w ofercie marki zastąpił funkcjonalnego 207 SW. Wariant kombi segmentu B pod koniec produkcji cieszył się zbyt małym zainteresowaniem, aby projekt doczekał się kontynuacji. 2008 pierwszej generacji dostępny był w latach 2013-2019. Obłe nadwozie czerpie najlepsze cechy marki z innych, większych modeli – co istotne, korozja nie jest w jego przypadku problemem dla użytkownika. Ponadczasowa sylwetka spełnia oczekiwania zarówno młodych i aktywnych, jak i starszych kierowców. Wnętrze utrzymane w konwencji znanej z 208 przy pierwszym kontakcie może się spodobać, bo jest inne a przy tym ma wiele zalet.
Mniejsza niż zwykle kierownica i zegary, które obserwujemy ponad nią wymagają chwili przyzwyczajenia, podobnie jak obsługa multimediów i klimatyzacji za pośrednictwem ekranu. Przednie fotele są wystarczająco obszerne i komfortowe, na tylnej kanapie miejsca wystarczy moim zdaniem dla osób do 185 cm wzrostu (wyżsi pasażerowie zgłoszą deficyt przestrzeni nad głową i nogi). Gamę silników benzynowych stanowi szereg konstrukcji. Pozbawiony doładowania 1.6 VTi o mocy 120 KM nie jest polecanym rozwiązaniem.
Bazowy 1.2 PureTech 82 KM poza miastem wystarczy tylko spokojnym kierowcom, zdecydowanie przyjemniejszą jazdę w każdych warunkach gwarantują doładowane warianty o mocy 110 i 130 KM. W przypadku trzycylindrowego 1.2 PureTech mechanicy zwracają uwagę na przedwcześnie zużywający się pasek rozrządu – pracuje w kąpieli olejowej, łuszczy się i w konsekwencji może dojść do zatkania kanałów olejowych.
Dlatego warto skrócić interwał jego wymiany do 60-80 tysięcy kilometrów, zaś wymiany oleju co 10-15 tysięcy kilometrów. Popularną alternatywą są bardzo dobre i oszczędne silniki diesla 1.4 HDi 68 KM, 1.6 BlueHDi 75-120 KM, 1.6 e-HDi 92-115 KM. Korzystają z bezpośredniego wtrysku common rail, turbosprężarki (mocniejsze jednostki otrzymały zmienną geometrię łopat), dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek stałych FAP (serwisowe czyszczenie to koszt 500 złotych). Rutynowa wymiana paska rozrządu zalecana jest co 100 tysięcy kilometrów (około 700 złotych). W codziennej eksploatacji dopracowane diesle zadowalają się 4-6 litrami oleju napędowego.
Z prezentowanej trójki Peugeot 2008 jest autem o najnowocześniejszym wnętrzu a gdy przyzwyczaimy się do niego mniejszej, sportowej kierownicy, ciężko będzie z niej zrezygnować. Bardzo udane i ciekawe auto. Doczekał się zresztą jeszcze lepszego następcy, nowa generacja Peugeot 2008 II robi ogromne wrażenie i dostępna jest zarówno w wersji spalinowej jak i elektrycznej. My porównywaliśmy go m.in. z takim autem jak Toyota CHR i porównanie to wyszło na korzyść Peugeota.
Peugeot 2008 I generacji ma jeszcze jedną zaletę – świetnie wygląda, zwłaszcza w wersji z duża ilością chromu na sobie.
Wybrane ogłoszenia używanych Peugeot 2008 na sprzedaż:
- Peugeot 2008 1
- Peugeot 2008 2
- Peugeot 2008 3
Używany Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus pierwszej generacji z lat 2014-2017 to jeden z najciekawszych modeli w swojej klasie, zostawiający oponentów daleko w tyle pod względem estetyki. Wykracza on nieco poza definicje crossovera, bo wymiarami trafia w zasadzie do klasy kompaktów, mając jednocześnie cechy także tego pierwszego gatunku. Cactus mimo kłującej nazwy oferuje bardzo wysoki komfort jazdy i przyjemne, wygodne wnętrze, z szerokimi miękkimi fotelami. Prawie jak w domu!
Futurystyczny pas przedni to dopiero początek – dużą zaletą są plastikowe poduszki chroniące drzwi przed niesfornymi użytkownikami innych aut. Wnętrze to dalszy ciąg stylistycznych popisów designerów Citroena. Charakterystyczne fotele, piękny i funkcjonalny uchwyt do zamykania drzwi czy cyfrowe wystające zegary są kolejną wizytówką modelu. Wnętrze, w najwyższych wersjach, jest ładnie zdobione. Francuzi mają oko do detali!
Zobacz: Nowy Citroën C4. Ultrakomfortowy kompakt najwygodniejszej generacji.
Jakość zastosowanych materiałów prezentuje typowy dla klasy poziom, plastiki są solidnie spasowane, a co ważniejsze – są odporne na zużycie. Po liftingu w 2017 roku Citroën C4 Cactus stracił swój charakterystyczny atrybut, wtapiając się w tłum szarych konkurentów. Oferowana przestrzeń w zupełności wystarczy dla czterech osób.
Paleta jednostek napędowych została nieznacznie okrojona względem Peugeota 2008, do wyboru pozostały trzycylindrowe benzynowe 1.2 PureTech 82 KM i doładowane warianty 110-130 KM (kupując używany egzemplarz koniecznie wymieńcie pasek i olej, warto sprawdzić stan układu olejowego!).
Z kolei diesel to sprawdzony 1.6 e-HDi 92-100 KM słynący z niskiego zużycia paliwa i wysokiej kultury pracy. Podobnie jak u konkurentów, układ jezdny oparto na kolumnach McPhersona i belce skrętnej. Całość okazuje się trwała i przygotowana na typowo polską jakość dróg. Kupując Cactusa musimy być świadomi pewnych rozwiązań, które w codziennym życiu nie zdają egzaminu. Tylne okna możemy jedynie uchylić, brak też prawego nawiewu na desce rozdzielczej. Ot, oszczędności.
Niektóre egzemplarze miały problem z korozją i warto to dokładnie sprawdzić. Na pewno jest to zdecydowanie najbardziej oryginalne i najwygodniejsze auto w tym zestawieniu, oferujące dużo przyjemności z jazdy rozumianej jako wysoki komfort i wygoda. Będzie się wyróżniać na drodze i na postoju, szczególnie w wesołym kolorze. Panele boczne uchronią nas przed przygodami na parkingach. Przyjemne i tanie w eksploatacji auto, które gorąco polecamy.
Wybrane ogłoszenia używanych Citroënów C4 Cactus na sprzedaż:
- Citroën C4 Cactus 1
- Citroën C4 Cactus 2
- Citroën C4 Cactus 3
- Citroën C4 Cactus 4
Używany Renault Captur I
Kolejnym Miejskim crossoverem z Francji jest Renault Captur pierwszej generacji. Model powstał na płycie podłogowej cenionego Clio IV, z którym dzieli także inne rozwiązania. Wolne od problemu korozji nadwozie przyciąga zróżnicowaną klientelę, ceniącą ogromne możliwości konfiguracji, świetny wygląd i wysoki komfort jazdy.
Wśród używanych egzemplarzy możemy wybierać między rozmaitymi zestawieniami kolorystycznymi nadwozia i wnętrza. Wnętrze z konsolą niemal przeszczepioną z Clio bez większych wyrzeczeń mieści czterech pasażerów z weekendowym bagażem. W większości egzemplarzy centralnym punktem deski rozdzielczej jest dotykowy ekran nawigacji i multimediów Media Nav. W tradycyjnym układzie ulokowano cyfrowy prędkościomierz otoczony czytelnymi analogowymi wskaźnikami.
Tekstylne pokrycia siedzeń i tworzywa nawet w najstarszych egzemplarzach wciąż mogą wyglądać nienaganne, wszystko zależy od dbałości użytkownika. Dostępne wyposażenie obejmuje automatyczną klimatyzację sterowaną ergonomicznym pokrętłem, wspomniane płynnie pracujące multimedia, przyzwoite nagłośnienie, skórzaną tapicerkę i szereg systemów bezpieczeństwa. W gamie silników benzynowych oferowano tylko doładowane konstrukcje.
Bazowy 0.9 TCe 90 KM zapewnia wystarczające osiągi do miejskiej eksploatacji, może być też bardzo oszczędny, jest trwały. Czterocylindrowy 1.2 TCe o mocy 120 KM okazuje się złotym środkiem, bowiem w jego przypadku również poza terenem zabudowanym nie zabraknie nam mocy i momentu obrotowego – tu warto jednak sprawdzić jego stan, bo producent miał z nim trochę kłopotów. W późniejszym okresie produkcji wprowadzono świetną jednostkę 1.3 TCe w wersjach 130 i 160 KM. W silnikach benzynowych różnice w zużyciu paliwa są znaczące – wystarczy zmiana stylu jazdy, by spalanie wzrosło. My mamy taki silnik w redakcyjnym (większym od Captura) Kadjarze, średnie zużycie to 7,6 litra na 100.
Diesle to dopracowywany latami 1.5 dCi 90-110 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem, cieszący właściciela ascetycznym spalaniem i wystarczającą dynamiką. Opcjonalny dwusprzęgłowy automat dobiera przełożenia błyskawicznie, niestety bez wymiany oleju już w okolicach 200 tysięcy kilometrów może zdradzać pierwsze oznaki zużycia. Silnik 1.5 dCi charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem paliwa, osiągnięcie 4,0-4,5 litra na 100 kilometrów nie jest problemem. Mieliśmy właśnie takie auto 5 lat w redakcji i bardzo polecamy.
Renault Captur nawet po wielu latach eksploatacji nadal będzie wygodnym, komfortowym samochodem. Wnętrze zbudowano z dobrych materiałów, crossover daje możliwość wygodnego wsiadania i wysiadania. Wersja 0.9 TCe będzie dobra dla miłośników benzyny, bo 90 KM całkiem dobrze się tu sprawuje, a silnik jest trwały. Dla oszczędnych tylko diesel, 1.5 dCi jest trwały i oszczędny. Uwaga tylko na zajechane egzemplarze z bardzo dużymi egzemplarzami, potrafią być zamęczone (turbina!).
Captury są najpiękniejsze w dwukolorowym malowaniu, polecamy też wersje limitowaną X-Mod a zawsze warto szukać maksymalnie wyposażonych Initiale Paris.
Wybrane ogłoszenia używanych Renault Captur na sprzedaż:
- Renault Captur 1
- Renault Captur 2
- Renault Captur 3