Używany samochód do miasta musi łączyć cechy auta wygodnego, komfortowego i pojemnego a przy tym nie być zbyt drogi. W czasie, gdy rosną ceny, warto zwrócić uwagę na kilka modeli, które spełniają te założenia a przy tym nie są wymagające dla portfela.
Sięgając pamięcią kilkanaście lat wstecz wielu z nas potrafi wskazać czasy, gdy kwota 30 tysięcy złotych wystarczyła na zakup nowego samochodu segmentu B. Dziś, z podobnym budżetem, musimy korzystać z bogatej oferty rynku wtórnego, wybierając spośród sześcio- czy dziesięcioletnich egzemplarzy. Ogromną popularnością cieszy się pierwsza generacja Peugeota 208, Renault Clio IV, podobnie jak Citroën C3 II, który ma nieco mniejszą ilość dostępnych ofert.
Citroën C3 II
Pierwsza generacja Citroëna C3 wyróżniała się z tłumu obłymi kształtami, nawiązującymi do kultowego modelu 2CV. Od 2009 do 2016 roku dla europejskich klientów produkowane było drugie wcielenie modelu – w Brazylii model pozostał w ofercie aż do 2020 roku. Citroën skupił się na jednej wersji nadwoziowej – pięciodrzwiowym hatchbacku. C3 nadal stara wyróżniać się w klasie estetyką. Jak przystało na koncern PSA, zostało sumiennie zabezpieczony przed korozją. Wnętrze wykonane zostało estetycznie, wręcz ładnie i poprawnie w każdym calu – wykorzystane tworzywa nie są szczytowym osiągnięciem, są jednak dokładnie spasowane i przyjemne w dotyku (może z wyjątkiem dolnej części deski rozdzielczej).
Na przednich fotelach dogodną pozycję zajmą wszyscy kierowcy, na tylnej kanapie dłuższą trasę wytrzymają osoby do 175 cm wzrostu. Oczywiście – lista dodatków przeważnie jest znacznie dłuższa niż u japońskich czy niemieckich rywali, znajdziemy: automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, seryjne nagłośnienie, podstawowe systemy bezpieczeństwa. Początkowo paletę silnikową otwierał dobrze znany benzynowy 1.1 o mocy 60 KM, który sprawdza się wyłącznie w ruchu miejskim – gdzie niedostatki mocy nie będą aż tak odczuwalne.
Zobacz: Skonfiguruj nowego Citroëna C3 lub ultrakomfortowego C4.
W 2013 roku zastąpiony został przez trzycylindrową jednostkę 1.0 generującą 68 KM – subiektywne odczucia z jazdy są znacznie lepsze. Pozostałe pozycje w gamie to dostępne do 2013 roku 1.4 75 KM, 1.4 VTi 95 KM. W ich miejsce wprowadzono trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech 82 KM. Diesle to dopracowane silniki z rodziny HDi wyposażone w bezpośredni wtrysk common raill i turbodoładowanie: 1.4 70 KM i 1.6 HDi 90-110 KM. Słyną z ascetycznego zapotrzebowania na olej napędowy i braku większych problemów technicznych. Musimy być przygotowani na typowe przywary nowoczesnych silników wysokoprężnych, takich jak zużycie turbosprężarki czy wrażliwy na jakość paliwa układ wtryskowy. W przypadku drugiej generacji Citroëna C3 już niespełna 20 tysięcy złotych wystarczy na zakup egzemplarza z pewną historią z polskiej sieci sprzedaży, natomiast 30-35 tysięcy pokryje koszt zakupu C3 z końcowych lat produkcji.
Osoby, które lubią jasne wnętrza, będą zachwycone wersją z panoramiczną szybą Zenith, sięgającą aż nad głowy kierowcy i pasażera z przodu.
Wybrane oferty na zakup używanego Citroëna C3:
- Citroën C3 1
- Citroën C3 2
- Citroën C3 3
Peugeot 208 pierwszej generacji
Drugą, bardzo popularną propozycją koncernu PSA w segmencie B, jest Peugeot 208 pierwszej generacji sprzedawany w latach 2012-2019. W ofercie znalazł się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, rolę praktycznego kombi w ofercie marki przejął 2008. Pomimo technicznego pokrewieństwa z C3, Peugeot 208 prezentuje zgoła odmienny styl. Agresywnie narysowane nadwozie także nie ma problemów z korozją niezależnie od roku produkcji, to nie „japończyk” który rdzewieje od samego początku. Koszty ewentualnych napraw blacharskich z powodzeniem obniżymy korzystając z szerokiej oferty rynku wtórnego – w większości przypadków uda nam się znaleźć poszukiwany element w kolorze. Niektórzy użytkownicy doznają lekkiego szoku przy pierwszym kontakcie z architekturą deski rozdzielczej. Klasyczne analogowe zegary umieszczono na szczycie kokpitu – obserwujemy je ponad filigranową kierownicą.
Z autopsji wiem, że zakłopotanie mija po pierwszych kilometrach jazdy. Fotele nawet bazowych odmian zapewniają więcej niż rywale pod względem komfortu i podparcia ciała w zakrętach – również trwałość tekstyliów i tworzyw jest na wysokim poziomie. Z tyłu, podobnie jak w C3 II, pełną swobodę odnajdą tylko niewysokie osoby. Często spotykany dodatek – dotykowy ekran multimediów w egzemplarzach nie garażowanych w mroźne poranki potrzebuje kilku-kilkunastu minut na rozgrzanie się i poprawne działanie. Do tego czasu potrafi nie reagować na polecenia i zacinać się.
Sprawdź promocje na nowego Peugeota 208 – samochód roku 2020.
Co więcej – Peugeot 208 serwuje nam klimatyzację, panoramiczny szklany dach, skórzaną tapicerkę czy wystarczające nagłośnienie. Do wyboru mamy sprawdzone od kilku lat, znane mechanikom benzynowe silniki 1.0 VTi 68 KM, 1.2 PureTech 82 KM, 1.4 VTi 95 KM i 1.6 VTi 120 KM. Na szczycie gamy plasuje się wciąż modernizowany 1.6 THP o mocy 15-200 KM. Propozycją dla kierowców ceniących elastyczność i niskie zużycie paliwa są diesle 1.4 HDi i 1.6 HDi o mocy odpowiednio 68, 92-115 KM, wprawny kierowca bez większego wysiłku osiągnie wynik wokół 4 litrów na 100 km. Wśród kilkuset dostępnych ofert lwią część stanowią auta importowane. Egzemplarze z polską historią w zależności od roku produkcji i kondycji kosztują od 24 do nawet ponad 40 tysięcy złotych.
Oferty używanych Peugeot 208
- Peugeot 208 1
- Peugeot 208 2
- Peugeot 208 3
- Peugeot 208 4
Renault Clio IV
Równolegle z Peugeotem 208 na europejskie drogi wjechała czwarta odsłona Renault Clio. Niemniej ciekawy design nadal wygląda świeżo i nowocześnie, a problem korozji nie występuje. Wybór wersji nadwoziowych ograniczono do pięciodrzwiowego hatchbacka (dostępnego także w towarowej wersji VAN bez tylnej kanapy) i funkcjonalnego kombi. Każdą z odmian wzbogacono kontrastującymi czarnymi lakierowanymi dodatkami na drzwiach i zderzakach. Wrażenie lekkości nadwozia potęguje schowanie klamki tylnych drzwi na słupek C. Podobnie jak w przypadku 208 – ogromna popularność na rynku wtórnym daje możliwość przebierania w zestawieniach kolorystycznych i silnikowych. Wnętrze również urozmaicono fortepianowymi dodatkami, o które trzeba częściej dbać, bo zbierają kurz i odciski palców.
Jakość zastosowanych tworzyw i ich montaż na tle rywali jest dobra, nawet w najstarszych egzemplarzach tworzywa nie generują niechcianych dźwięków. Za kierownicą Clio IV siedzimy nisko, można by zaryzykować stwierdzenie – najbardziej sportowo z całej trójki. Cyfrowe zegary z analogowym obrotomierzem są czytelne, tak jak obsługa komputera pokładowego i multimediów. Na tylnej kanapie w długą podróż powinny wybierać się osoby o wzroście nie przekraczającym 180 cm, chyba że za kierownicą siedzi filigranowy kierowca. Wyposażenie przeważnie obejmuje klimatyzację, wspomniane multimedia, systemy bezpieczeństwa.
Zobacz ile może kosztować Twoje nowe Renault Clio. Promocje na Renault.pl.
Najniższe koszty serwisowe zapewnia znany kilkudziesięciu lat czterocylindrowy silnik 1.2 75 KM – zapewnia przeciętne osiągi, doskonale jednak współpracuje z instalacją gazową. Dużo sprawniej z Clio radzą sobie doładowane jednostki 0.9 TCe 90 KM (mieliśmy taki w redakcyjnym Sandero Stepway – oszczędny i bezproblemowy!), 1.2 TCe 118 KM. Flagowy wariant R.S., poza zmodernizowanym układem jezdnym hamulcowym i widocznymi estetycznymi dodatkami, wyróżnia się doładowanym silnikiem 1.6 TCe o mocy 200 KM.
Amatorzy silników diesla mają do wyboru wciąż oferowany super oszczędny 1.5 dCi dostępny w wariantach 75 i 90 KM. Niezależnie od wersji zapewnia on wystarczającą dynamikę nawet z pełnym obciążeniem i spalanie nie przekraczające 5 litrów w cyklu mieszanym. Ogromna popularność modelu daje szerokie pole wyboru, założony budżet pozwoli na znalezienie egzemplarza wartego uwagi z lat 2012-2014.
Oferty używanych Renault Clio IV
- Renault Clio 1
- Renault Clio 2
- Renault Clio 3
Najnowsze komentarze