Jaki używany samochód miejski kupić? Niewielkie auta do miasta mają sporo zwolenników i są chętnie wybierane jako drugi pojazd w rodzinie, także dla kobiet.
Jeszcze nie tak dawno kwota 25-30 tysięcy złotych wystarczała na zakup fabrycznie nowego auta segmentu A. Segment aut miejskich praktycznie zawsze stawiał na możliwe proste rozwiązania techniczne, pozwalające utrzymać koszty produkcji i eksploatacji na niskim poziomie. Doskonałym przykładem jest Peugeot 108 i jego bliźniak Citroën C1. Odmienną filozofię przy tworzeniu swojej propozycji przyjął koncern Renault – Twingo III zerwało ze sprawdzoną receptą znaną z dwóch poprzednich generacji.
Citroën C1 i Peugeot 108 (Toyota Aygo)
Koncern PSA jest bez wątpienia doświadczonym specjalistą w tworzeniu konstrukcji przeznaczonych do typowo miejskiego użytku. Obok takich przebojów rynkowych jak 205, 206 czy 106 opracowanych własnymi siłami wymienić należy także model 107 ( bądź Citroën C1) – tutaj Francuzi wspólnie z Toyotą stworzyli pamiętne „trojaczki z Kolina”.
Po odhaczeniu kolejnego sukcesu przyszła pora na jego kontynuację. Od 2014 do 2021 roku dostępne były Peugeot 108 i Citroën C1, których produkcję również ulokowano w czeskim Kolinie. W cenniku pojawił się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Wprawne oko od razu dostrzeże wspólną architekturę z poprzednikiem: skupiono się na stronie wizualnej, wprowadzając nowy pas przedni i tylny – aktualny dla ówczesnego designu koncernu.
Wnętrze zapewnia wszystko, czego potrzeba do komfortowego pokonywania miejskich arterii. Na liście opcji znajdziemy klimatyzację, komputer pokładowy, podstawowe systemy bezpieczeństwa, radio i multimedia. Na przednich fotelach miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu awaryjnie usiądą kolejne dwie osoby. Oczywiście zastosowane materiały nie są najwyższej jakości, plastiki w odczuciu bywają twarde, lecz dokładnie spasowane, tekstylia z łatwością utrzymamy w czystości.
Tym razem paletę silnikową ograniczono do dwóch jednostek benzynowych. Znany z poprzednika trzycylindrowy 1.0 generuje wystarczające do miasta 68 KM. Więcej także poza terenem zabudowanym gwarantuje czterocylindrowy 1.2 PureTech o mocy 82 KM. Niezmiennie – ogromną zaletą francuskiego modelu jest prostota, trwałość i niskie ceny części zamiennych. Ceny używanych egzemplarzy utrzymanych w bardzo dobrym stanie zaczynają się od 25 tysięcy złotych.
Wybrane propozycje z rynku wtórnego:
- Używany Peugeot 108 – 1
- Używany Peugeot 108 – 2
- Używany Peugeot 108 – 3
Renault Twingo
Jednakową receptę w segmencie A stosowało także Renault przez pierwsze dwie generacje modelu Twingo. Kariera najmniejszego miejskiego modelu marki rozpoczęła się w 1993 roku. Aż do drugiej generacji (2007-2014) oferta ograniczała się do jednej trzydrzwiowej wersji. Sekretem Twingo I i II była ponadprzeciętna przestrzeń dla czterech dorosłych osób, w drugim rzędzie siedzeń wygodną pozycję znajdą nawet wysokie osoby – co tylko udowadnia kunszt francuskich inżynierów.
Ostatnia generacja Twingo dostępna jest od 2014 roku. W jej przypadku Renault połączyło siły z Daimlerem. Technicznym bliźniakiem produkowanym wspólnie w słowackiej fabryce jest Smart Forfour. W Renault Twingo III jednostkę napędową umieszczono nad tylną osią. Pomimo zastosowaniu tylnego napędu model pozostaje przewidywalny i przystępny w prowadzeniu.
Wszelkie naturalne zachowania charakterystyczne dla aut tylnonapędowych w zarodku tłumi bardzo wrażliwa i skuteczna kontrola trakcji. Po raz pierwszy w przypadku Twingo zastosowano pięciodrzwiowe nadwozie, wciąż oferuje wystarczającą przestrzeń dla czterech osób i skromnego bagażu – od silnika oddziela go termiczna pokrywa.
Ciekawy projekt kokpitu nadal może się podobać, wśród używanych dominują bogato wyposażone egzemplarze z klimatyzacją, łatwymi w obsłudze multimediami, komputerem pokładowym. Do napędu przewidziano wystarczający wolnossący silnik 1.0 SCe 60 KM i doładowany 0.9 TCe 90-110 KM. Ceny egzemplarzy wartych uwagi rozpoczynają się od 20 tysięcy złotych, natomiast przeznaczając na zakup 30-35 tysięcy złotych kupimy z łatwością trzyletnie Twingo z symbolicznym przebiegiem.
Szeroki zakres personalizacji kolorystycznej uczynił z tego modelu ciekawy dodatek do zwłaszcza damskiej garderoby.
Wybrane propozycje z rynku wtórnego:
- Używane Renault Twingo 1
- Używane Renault Twingo 2
- Używane Renault Twingo 3
- Używane Renault Twingo 4
Jakie więc auto używane do miasta kupić? W tym segmencie Twingo wydaje się być ciekawszą propozycją. Oferuje nieco więcej miejsca w środku, świetnie się prowadzi i jest konstrukcją, która daje kierowcy i pasażerom nieco więcej radości niż trojaczki dawnego PSA.
Porównanie wymiarów Peugeot 108 – Renault Twingo
Peugeot 108 |
Renault Twingo |
|
Długość |
3.475 mm |
3.595 mm |
Szerokość |
1.615 mm |
1.647 mm |
Wysokość |
1.460 mm |
1.557 mm |
Rozstawo osi |
2.340 mm |
2.492 mm |
Bagażnik |
227 l |
219 l |
Jak widać Twingo jest nieco większe od trojaczków z Kolina, jedyna – naprawdę niewielka – ich przewaga, to kilka litrów bagażnika więcej.
fot. własne / Peugeot / Auto 55.be
Najnowsze komentarze