Używana Laguna I generacji ma dobre opinie. Samochód oferował sporo przestrzeni i wygody. Można go tanio kupić a eksploatacja nie powinna nastręczać większych trudności. Potencjalne awarie są dobrze rozpoznane. Ma jednak sporego wroga.
Rynek wtórny daje nam nieograniczone możliwości wyboru, także jeśli dostępny budżet z pozoru nie pozwala na wiele. Wydając 4-7 tysięcy złotych z powodzeniem kupimy pierwszą generację Renault Laguny – komfortowego przedstawiciela segmentu D. Czy po ponad dwóch dekadach od zakończenia jej produkcji nadal warta jest uwagi wśród używanych samochodów?
Następca modelu 21 wszedł do sprzedaży w 1993 roku jako liftback i kombi (dołączyło do oferty w 1995 roku). Zamiast mnogich kantów i foremnych kształtów do salonów trafiła Laguna z obłą linią nadwozia, ciekawymi przetłoczeniami. Po latach śmiało można powiedzieć, że największą wadą modelu jest przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne – poprawa jakości jaka nastąpiła przy okazji liftingu w tej kwestii niewiele zmieniła. Rdza często atakowała także bezwypadkowe egzemplarze, opierają się jej jedynie corocznie konserwowane i garażowane. Na pocieszenie dodam, rynek części zamiennych jest doskonale zaopatrzony w elementy blacharskie w niskich cenach.
Wnętrze utrzymane jest w podobnej konwencji co karoseria. Zastosowane plastiki są wytrzymałe i w górnych partiach deski rozdzielczej miękkie w dotyku. Analogowy zestaw wskaźników oczywiście to wzór czytelności. Żadnych niespodzianek nie znajdziemy na konsoli centralnej, jedynym urozmaiceniem w topowych wariantach jest archaiczna – osłonięta plastikowym daszkiem – nawigacja i panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Pozostałe pozycje na liście dodatków Laguny I zajmuje skórzana tapicerka, szyberdach, elektrycznie sterowane szyby, automatyczna czterobiegowa przekładnia czy komputer pokładowy z sygnalizacją usterek – po latach jego praca zaburzana bywa przez usterki samego urządzenia.
Pozycja za kierownicą jest optymalna, zajęcie dogodnego miejsca ułatwiają obszerne i miękkie fotele typowe dla lat 90-tych. Na tylnej kanapie znajdziemy przestrzeń typową dla dzisiejszych kompaktów – dwie osoby o wzroście do 180 cm odbędą komfortową podróż. Wadą egzemplarzy ze słabszymi silnikami benzynowymi jest wysoki poziom hałasu przy autostradowych prędkościach – winą jest krótkie zestopniowanie skrzyni biegów i rzecz jasna brak szóstego przełożenia. Przestrzeń bagażowa to przeciętne w klasie 452-520 litrów.
Lata intensywnego użytkowania i obecna nikła wartość nawet zadbanych egzemplarzy sugeruje zawężenie kręgu zainteresowań do nieskomplikowanych wariantów benzynowych. Leciwe diesle 1.9 dTi i 2.2 d / dT nie zachwycają dynamiką czy oszczędnością, zaskoczyć może jedynie długa lista skrajnie zużytych elementów, które kwalifikują się do natychmiastowej wymiany po zakupie. W przypadku czterocylindrowych silników benzynowych wybór opiera się na cenionych: 1.6; 1.8 i 2.0 dysponujących mocą odpowiednio 107, 90-120, 113-139 KM. Producent wyposażył je w wielopunktowy wtrysk paliwa i rozrząd napędzany paskiem. W oczach mechaników są to konstrukcje doskonale odnajdujące się we współpracy z instalacją gazową. Koszty bieżącej obsługi na tle współczesnych jednostek są wręcz symboliczne, wymianę zestawu rozrządu należy przeprowadzać co 80-90 tysięcy kilometrów, co wiąże się z wydatkiem 600 złotych.
Wymianę oleju specjaliści zalecają co 10 tysięcy kilometrów chociażby ze względu na zaawansowany wiek mechaniki. Okazjonalne trudności z zaworem recyrkulacji spalin rozwiązuje jego czyszczenie – z minimalną wiedzą techniczną przeprowadzimy ten zabieg samodzielnie – lub jego wymiana (koszt około 250 złotych). Dostępność części zamiennych nadal jest bardzo dobra, rynek obfituje w elementy nowe jak i używane, co tylko ułatwia utrzymanie Laguny I w pełnej sprawności przy niskich nakładach. Osobnym rozdziałem jest flagowa wersja silnikowa 3.0 V6 o mocy 167-194 KM, której koszty typowej obsługi są znacząco wyższe. Zakup perfekcyjnie zachowanego egzemplarza z powodzeniem można już traktować jako inwestycję, jest to jednak z pewnością propozycja dla entuzjasty modelu.
Z perspektywy dzisiejszego użytkownika ogromną zaletą Laguny I jest prostota układu jezdnego. O kontakt przednich kół z nawierzchnią dbają kolumny McPhersona, z tyłu natomiast spełnia swoje zadanie belka skrętna (cena regeneracji oscyluje wokół 800 złotych). Komfort jazdy i pewność prowadzenia w egzemplarzu regularnie serwisowanym budzi pozytywne odczucia.
Renault Laguna pierwszej generacji systematycznie znika z europejskiego krajobrazu. Podatność na korozję i błyskawiczna utrata wartości przyczynia się do ich szybkiej degradacji. Z drugiej jednak strony, okazyjny zakup dobrze rokującego egzemplarza jest możliwy, chociaż w polskich ogłoszeniach tych aut nie ma zbyt wielu a egzemplarz deklarowany jako bezwypadkowy jest tylko jeden.
Dane techniczne Renault Laguna I:
Wymiary |
liftback |
kombi |
|||
Długość (mm) |
4508 |
4628 |
|||
Szerokość (mm) |
1752 |
1752 |
|||
Rozstaw osi (mm) |
2670 |
2670 |
|||
Pojemność bagażnika (dm3) |
452 |
520 |
|||
Prześwit (mm) |
120 |
120 |
|||
Silnik |
|||||
jednostka |
1.6 16V |
1.8 8V |
1.8 16V |
2.0 8V |
2.0 16V |
pojemność skokowa (cm3) |
1598 |
1783 |
1783 |
1998 |
1948 |
moc/Nm |
107 / 148 |
90 / 144 |
120 / 165 |
113 / 168 |
139 / 182 |
spalanie (l/100) |
6.5 – 11 |
7 – 11 |
7 – 12 |
7.5 – 12 |
7.5 – 12 |
Najnowsze komentarze