Citroën Xsara Picasso oraz Renault Scenic I to dwa bardzo wygodne i praktyczne samochody rodzinne, które dzisiaj można wciąż kupić. Mimo, że mają sporo lat, oferują zarówno pojemne wnętrze jak i spory komfort jazdy a ich eksploatacja nie będzie przesadnie droga.
Budżet 5-10 tysięcy złotych szczególnie dla osób młodych wydaje się wręcz idealnym do zakupu przyzwoitego laptopa czy dobrze rokującej chińskiej podróbki markowego skutera. Dla nieco starszych jednak jest to zasób gotówki wystarczający na zakup zdatnego do dalszej eksploatacji funkcjonalnego kompaktowego VAN-a koncernu Renault lub PSA sprzed dekad.
Citroën Xsara Picasso
Citroën pod koniec lat 90-tych nie był pierwszą markę w segmencie kompaktowych VAN-ów, swoją propozycję jednak wykonał oczywiście w typowej dla siebie formie. Xsara Picasso produkowana w Europie od 1998 do 2012 roku była inna. Jednobryłowe, obłe do granic absurdu nadwozie dla niektórych było wręcz karykaturalne – w efekcie dziś nadal pamiętamy o tym charakterystycznym aucie dla rodzin. Nadwozie szczególnie w egzemplarzach z końcowych lat produkcji jest sumiennie zabezpieczone przed rdzą, czego nie zawsze można powiedzieć o starszych egzemplarzach – inna sprawa, że znalezienie dziś leciwego samochodu bez wypadkowej historii jest karkołomnym zadaniem dla wytrwałych.
Szukając używanej Xsary Picasso należy profilaktycznie przyjrzeć się progom, nadkolom i całej podłodze gdzie niestety mogą czaić się kosztowne zlecenia dla blacharza. Kabina skrojona została wprost dla pięciu (także dorosłych) osób, każdy podróżny ma osobne pełnoprawne siedzisko i wystarczającą ilość miejsca. Bagażnik mieści słuszne 550 litrów. W zadbanych egzemplarzach dobre wrażenie nadal robią welurowe, miękkie i obszerne fotele dbające o naszą wygodę. Plastiki są za to wybitnie twarde i podatne na zarysowania.
Wśród elementów wyposażenia dodatkowego rodzinny produkt Citroëna serwować może elektrycznie sterowane szyby, pokaźnych rozmiarów otwierane okno dachowe, skórzaną tapicerkę, manualną lub automatyczną klimatyzację, automatyczną przekładnię, komputer pokładowy, podstawowe systemy bezpieczeństwa i fabryczne radio z CD. Nie zabrakło także mocowań fotelików ISOFIX. Bezpiecznym wyborem są silniki benzynowe. Proste konstrukcje z wielopunktowym wtryskiem paliwa i napędem rozrządu realizowanym paskiem, doskonale współpracują z instalacją gazową.
Do wyboru mamy 1.6 8V 91 KM, 1.6 16V 109 KM, 1.8 16V 116 KM i 2.0 16V 136 KM. Gamę silników diesla stanowiły jednostki z rodziny HDI: 1.6 i 2.0 HDI dysponujące mocą odpowiednio 92-109 KM i 90 KM – tutaj jednak kupujący musi być gotowy na pokaźne nakłady finansowe spowodowane skrajnym zużyciem większości wciąż mobilnych egzemplarzy – oczywiście zdarzają się wyjątki.
Cena używanego Picasso zaczyna się od 4.500 zł za egzemplarz bezwypadkowy. Oferty sprzedaży używanych Picasso znajdziesz tutaj.
Renault Scenic I
Równie dużą dostępnością na rynku chwali się pierwsza generacja Renault Scenica, właściwie Megane Scenic. Pierwszy kompaktowy VAN koncernu Renault w Europie produkowany był od 1996 do 2003 roku, doczekał się także szalonej uterenowionej odmiany z napędem na wszystkie koła opracowanym przez austriacką firmę Steyer-Daimler-Puch, dziś obecność napędu 4×4 staje się raczej kosztownym problemem niż atutem i ciekawostką. Scenic pierwszej generacji obok trwałości mechanicznej znanej z Megane I przejął jeszcze jedną cechę – może mieć niekiedy problemy z korozją.
Sytuację poprawiono zauważalnie przy okazji liftingu, wciąż jednak trzeba na zwrócić uwagę. Rdzę karoserii opóźnimy regularnymi zabiegami konserwacyjnymi. Wnętrze pod względem funkcjonalności gra w tej samej lidze co Xsara Picasso, pięć dorosłych osób z łatwością znajdzie wystarczającą przestrzeń dla siebie i 410 litrów bagażu. Jakość zastosowanych tworzyw w kabinie wzorem innych modeli Renault z lat 90-tych jest przeciętna, po latach trzeszczą, są twarde i podatne na zarysowania.
Tapicerka za to dzielnie znosi lata eksploatacji. Na liście dodatków Scenica I zapisała się klimatyzacja – dziś często niesprawna, elektrycznie sterowane szyby, dwa otwierane szyberdachy, skórzana tapicerka, automatyczna przekładnia, fabryczne radio, ABS czy skórzana tapicerka. Wśród silników diesla najmniej problematyczny jest bazowy wolnossący wariant 1.9 d o mocy 65 KM, jest prymitywny, hałaśliwy, okrutnie powolny i tani w utrzymaniu.
Pozostałe diesle kupujmy z rozwagą, doprowadzenie ich do stanu bezpiecznej mobilności może przekroczyć wartość pojazdu. Oferowane diesle to doładowane silniki 1.9 dT 95 KM, 1.9 dTi 80-98 KM i 1.9 dCI 102 KM. Wolnossące silniki benzynowe są archaiczne i bezproblemowe. Do wyboru mamy 1.4 8V 75 KM, 1.4 16V 95 KM, 1.6 8V 75-90 KM, 1.6 16V 110 KM, 1.8 16V 116 KM, 2.0 8V 114 KM i 2.0 16V 139 KM. Ostateczny wybór powinien zależeć od kondycji karoserii a w dalszej kolejności od mechanicznych aspektów.
Auto deklarowane jako bezwypadkowe kupimy już za 3000 zł. Oferty sprzedaży używanych Sceniców znajdziesz tutaj.
Najnowsze komentarze