Anulowanie przez Stellantis planów produkcji elektrycznej wersji ciężarówki Ram doprowadziło do poważnego sporu prawnego między dwoma czołowymi dostawcami części samochodowych. Valeo North America oraz jej europejskie oddziały pozwały firmę American Axle & Manufacturing (AAM), domagając się zwrotu 25 milionów dolarów poniesionych kosztów inwestycyjnych.
Valeo twierdzi, że zainwestowało dziesiątki milionów dolarów w opracowanie silników elektrycznych i falowników przeznaczonych do osi napędowych typu e-beam, które miały trafić do nowej generacji ciężkich pick-upów Ram na rok modelowy 2027. Negocjacje z American Axle rozpoczęły się w 2022 roku, a projekt został ostatecznie zakończony w kwietniu 2024.
„Od momentu rozpoczęcia współpracy aż do jej przerwania Valeo pracowało intensywnie i w ścisłej koordynacji z AAM, aby zrealizować ten ambitny program” — czytamy w pozwie. American Axle odpiera zarzuty i w marcu br. złożyło wniosek o oddalenie pozwu. Prawnicy spółki argumentują, że między firmami nigdy nie doszło do zawarcia wiążącej umowy, co wyklucza możliwość złamania kontraktu.
Spór między Valeo a American Axle to tylko jeden z wielu przykładów napięć w łańcuchu dostaw związanych z gwałtownym spowolnieniem rozwoju elektromobilności. Po latach nacisków na przyspieszenie transformacji w kierunku napędów elektrycznych wielu producentów części — od niewielkich firm rodzinnych po światowych gigantów — zainwestowało ogromne środki w rozwój komponentów do pojazdów elektrycznych. Gdy jednak popyt na EV zaczął nieoczekiwanie słabnąć, część z nich została z kosztami, których nie sposób odzyskać.
Wielu dostawców próbuje teraz dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Przykładowo, w 2024 roku Bosch — największy na świecie producent części samochodowych — pozwał start-up Rivian po zerwaniu przez tego ostatniego kontraktu na dostawy silników elektrycznych. Tamta sprawa zakończyła się ugodą pozasądową.
źródło: Finance Yahoo
Najnowsze komentarze