Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

W Wolfsburgu wybuchła panika: VW pozazdrościł Renault modelu 5 i szykuje konkurencję

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-04
w Wiadomości, Renault
Czas czytania 3 minut
1.9k
A A
15
renault monte carlo 2025 1 Wiadomości

Kiedy Renault 5 Electric pojawił się na drogach, nikt (oprócz nas oczywiście) nie spodziewał się, że będzie aż tak skuteczny. W czasach, gdy większość elektryków wygląda jak smutne pudełka po butach, Francuzi postanowili przypomnieć wszystkim, że samochód może mieć charakter, uśmiech i duszę. R5 nie udaje, że jest futurystycznym statkiem kosmicznym – po prostu jest ładny, zgrabny i w dodatku tani. 44 tysiące sprzedanych egzemplarzy w niecały rok mówią same za siebie: Europa chce stylu, nie wykresów w PowerPoincie.

Tymczasem w Wolfsburgu wybuchła panika. Inżynierowie Volkswagena najwyraźniej spojrzeli na wyniki sprzedaży i zapytali: „Was ist das?! Renault sprzedaje więcej niż my?” I tak powstał nowy projekt: ID. Polo. Samochód, który z założenia miał być rewolucją, ale jak to zwykle bywa z niemieckimi rewolucjami – wszystko jest idealnie zaplanowane, przeanalizowane, wystandaryzowane i kompletnie pozbawione emocji.
Owszem, ID. Polo będzie większy – 4,05 metra długości, 440 litrów bagażnika, cała armia asystentów, systemów i czujników. Brzmi imponująco, prawda? Aż do momentu, gdy przypomnimy sobie, że mówimy o samochodzie z segmentu B. Francuzi zrobili małe, zwinne, miejskie autko. Niemcy odpowiedzieli… półkompaktowym autobusem z funkcją parkowania lepiej niż człowiek. Polotu to oni nigdy nie mieli. Wystarczy spojrzeć na ich architekturę, ten sam ciężki styl dziedziczą samochody. (* chyba, że projektują je Włosi).

Peugeot 408 – reklama
Renault 5 jest piękny
Renault 5 jest piękny

Volkswagen oczywiście chwali się ładowaniem o mocy do 125 kW. Renault ma „tylko” 100. Ale za to Renault nie potrzebuje trzech ekranów, siedmiu przycisków i dwóch aktualizacji oprogramowania, żeby włączyć klimatyzację. Francuzi zrobili auto, do którego wsiadasz, uśmiechasz się i jedziesz. Niemcy – takie, do którego najpierw trzeba przeczytać PDF-a z instrukcją obsługi, ładowania i aktualizacji. Po niemiecki, jawohl?

Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że Volkswagen od lat próbuje udowodnić, że potrafi być cool. Najpierw było ID.3 – auto, które miało być „nowym Golfem”, a skończyło jako temat do memów. Potem ID. Buzz, który wyglądał świetnie, dopóki nie spojrzało się na cennik. Teraz – ID. Polo. Kolejny model, który ma wszystko: dane, liczby, tabelki, wykresy… tylko jednej rzeczy brakuje. Tego czegoś, co sprawia, że chcesz nim jeździć.

Renault 5 ma duszę
Renault 5 ma duszę

Renault 5 ma w sobie ten luz. Ma w sobie ten paryski urok, to przymrużenie oka, które mówi: „Nie traktuj życia tak poważnie, po prostu jedź, ciesz się chwilą”. A ID. Polo? To raczej: „Zapinaj pasy, system przeprowadzi diagnostykę bezpieczeństwa, proszę nie rozmawiać z kierowcą podczas kalibracji asystenta pasa ruchu”. Po niemiecku. Czytać tonem rozkazującym.

Tak więc nadchodzi elektryczna wojna w segmencie B. Z jednej strony – francuski styl, lekkość i emocje. Z drugiej – niemiecka obsesja porządku i milimetrowych różnic w dopasowaniu paneli. Volkswagen pewnie sprzeda swoje ID. Polo – bo ma marketing, fabryki, pieniądze, ale duszy Renault 5 nie podrobi, choćby próbował jeszcze tysiąc razy.

Renault 5 zaczyna się w Polsce od 120.900 zł (skonfiguruj teraz). Volkswagen ID 2 Polo będzie… zapewne droższy. Sporo.

A my cieszymy się, że w Niemczech myślą nad konkurencją dla Renault 5. To dobry objaw, bo konkurencja to postęp, zmuszanie do myślenia i rozwoju. Wszystko z korzyścią dla nas, klientów!


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.4 12 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

renault master Wiadomości

Nowy Renault Master ponownie bezkonkurencyjny – „Best Large Van 2026” według Parkers

2025-11-10
renault twingo 1 Wiadomości

250 dziennikarzy z całej Europy obejrzało nowe Renault Twingo. Zielona ikona wraca na scenę!

2025-11-10

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 45-46/2025. Renault Captur bardzo ceniony przez właścicieli!

2025-11-10

Zaskakujące wyznanie w autobiografii nieżyjącego już szefa Renault

2025-11-09
Tagi: Renault
Udostepnij675Tweet422Udostepnij118
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15052 udostępnienia
    Udostepnij 6021 Tweet 3763
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2346 udostępnienia
    Udostepnij 938 Tweet 587
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6427 udostępnienia
    Udostepnij 2571 Tweet 1607
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4437 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1109

Testy samochodów

renault espace iconic 2023 test 200km 18 scaled Wiadomości
Testy

Test: Renault Espace VI Full Hybrid 200 KM. Ile pali ten 7-osobowy praktyczny SUV dla rodziny?

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-11-09
peugeot 308 blueHDi ile pali 2023 6 scaled Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW BlueHDi 130 KM – piękne oszczędne kombi w dieslu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2023-01-06
Renault Captur E Tech Hybrid 2024 029 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Renault Captur Full Hybrid 145 po pierwszej jeździe. Ładny, oszczędny i ma znakomite multimedia

autor Małgorzata Kozikowska
2024-06-17
01. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości
DS - testy i opinie

Test: DS 3 1.2 PureTech 110 KM – styl, elegancja i wysoka jakość. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-11-12
renault clio 2022 3 scaled Wiadomości
Renault - testy i opinie

Test: Ile gazu pali Renault Clio 1.0 TCe 100 KM z fabryczną instalacją LPG w autostradzie i w mieście? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2022-03-11

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Pierwszy sezon 308 Racing Cup spełnia obietnice!

Używany Citroen C5 Aircross z dieslem. Ile kosztuje na rynku wtórnym?

Michał Kościuszko i Renault Clio S1600 w Portugalii

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
15
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz