Za dziesięć dni nastąpi Lancia Design Day zapowiedziany przez szefa marki. Nie jest jeszcze wiadome, co Lancia pokaże tego dnia i o czym opowie, ale marka podkręca atmosferę przypominając swoje legendarne modele. Kilka dni temu pokazaliśmy modele Aurelia, Fulvia i Flaminia, dziś prezentujemy modele Beta HPE oraz Gamma Coupe.
Obie dziś przypominane przez nas Lancie noszą nazwy oparte o grecki alfabet. Takich samochodów w historii tej włoskiej marki, dziś współtworzącej koncern Stellantis, było znacznie więcej.
Włoska marka, aktualnie oferująca tylko jeden model na jednym rynku, zapowiada przyszłość, organizując Lancia Design Day 28. listopada 2022 r. Wcześniejsze retrospekcje pokazują, jak kultowe klasyki mogą wpłynąć na projekt nadchodzących modeli Lancii. Podróż prowadzi od Aurelii i Fulvii po Flaminię, a w dzisiejszym materiale od Bety HPE do Gammy Coupé. Sportową stronę reprezentują też cieszące się popularnością w rajdach modele Stratos, 037 rally i Delta. Chociaż te pojazdy są bardzo różne – niektóre zgrabne i eleganckie, inne bezkompromisowe i wydajne – wszystkie mają jedną wspólną cechę: ponadczasowy styl. To właśnie sprawia, że klasyki Lancii są do dziś wyjątkowymi ambasadorami włoskiego designu.
„Wzornictwo i styl tych motoryzacyjnych arcydzieł zainspirowały nas do rozwoju przyszłych modeli Lancii” – mówi Luca Napolitano, dyrektor generalny Lancii. – „Wraz z nową Lancią Ypsilon zaprezentujemy flagowy model przyszłości w 2024 roku, z którym będziemy obecni w największym segmencie pojazdów w Europie. W 2028 roku pojawi się nowa Lancia Delta, która zachwyci miłośników samochodów w całej Europie rzeźbionymi i muskularnymi liniami. Charakteryzujemy Lancię jako „Progressive Classic”. W „Classic” nawiązujemy do wielkiego dziedzictwa Lancii, które szanujemy i pielęgnujemy. Dzięki „Progressive” wyrażamy naszą zdolność do ambitnego podejścia do przyszłości.
Innowacyjność i ponadczasowy design zawsze były wartościami marki Lancia, do których teraz dodajemy zrównoważony rozwój, satysfakcję klienta i odpowiedzialność społeczną. W centrum naszej misji zawsze stawiamy klienta. Takie są założenia dziesięcioletniego planu renesansu Lancii. Dzięki tej strategii Lancia stanie się zaufaną i szanowaną marką w segmencie premium. Podstawowymi elementami planu są trzy nowe modele. Znajdą się w nich elementy stylistyczne typowe dla Lancii: osłona chłodnicy przypominająca kielich, zmysłowe linie z jednej strony i wyraźne geometryczne kształty z drugiej.
Zainspirowany przodem kultowych modeli Lancia Aurelia i Lancia Delta, klasyczny design grilla został na nowo zinterpretowany w nowoczesny sposób. Zachowane są charakterystyczne cechy: poziome wyrównanie z pionową linią, która zwraca uwagę na logo marki. Ponadto trzy nowe modele będą miały zakrzywione linie z boku pojazdu, typowe dla modeli historycznych, takich jak Lancia Aurelia B20. Wreszcie, powraca trzeci element klasycznej stylistyki Lancii: geometryczne kształty, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Przykładem tego z historii są okrągłe tylne światła, które nawiązują do technicznego ducha marki, co widać m.in. na legendarnych modelach Lancia 037 rally i Lancia Stratos. Podobnie jak Lancia Delta, należą one do pojazdów, którymi marka dominuje w rajdach międzynarodowych od ponad 20 lat”.
Innym aspektem projektowania Lancii jest umiejętność czerpania inspiracji z różnych, nawet kontrastujących źródeł, aby stworzyć harmonijną i spójną całość. Na przykład, projektując oryginalne wnętrza Lancii Gamma i Lancii Beta, projektanci czerpali inspirację z przestrzeni życiowej. To samo wyrafinowanie wnętrza można znaleźć również w Lancii Fulvii Coupé, która łączy w sobie elegancję i sportowy charakter.
Lancia Beta HPE – jeden z pierwszych samochodów kombi o zacięciu sportowym
Wraz z prezentacją modelu Beta HPE na Salonie Samochodowym w Genewie w 1975 roku, Lancia była jednym z twórców nowego segmentu pojazdów. HPE to skrót od „High Performance Estate”, co można przetłumaczyć jako „kombi wysokich osiągów”. Lancia Beta HPE była eleganckim i mocnym samochodem, który miał również przestronny bagażnik. Zaprojektowany przez studio projektowe Pininfarina i ostatecznie produkowany w trzech seriach, HPE jest z pewnością najbardziej fascynującym wariantem serii Lancia Beta. Tył kombi jest stosunkowo płaski. Klapa tylna posiada wewnętrzną roletę, która ogranicza promieniowanie słoneczne i zapewnia nieoślepiający widok do tyłu. To innowacyjne rozwiązanie uzupełniają dwa panele na słupku C, które wizualnie łączą się z tylną szybą.
Pasażerowie z tyłu siedzą na wygodnej kanapie, która łączy się z bocznymi powierzchniami dodatkowymi elementami. Tylne zagłówki można schować w oparciu. Przestronne i innowacyjne wnętrze Lancii Beta HPE przywołuje ciepłą i przyjazną atmosferę salonu. Albo sypialnię. Ponieważ w razie potrzeby tylne siedzenia można złożyć, tworząc przestronną powierzchnię do leżenia.
Lancia Gamma Coupé – salon na kołach
Futurystyczna Lancia Gamma Coupé świętowała swoją światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1976 roku. Dzięki klasycznym liniom zewnętrznym i wygodnemu wnętrzu coupe było uważane za salon na kołach. Niepowtarzalny styl i wysoka jakość materiałów wewnętrznych to efekt współpracy Lancii z renomowanymi markami modowymi, w tym Ermenegildo Zegna. Deska rozdzielcza, która była mocno zainspirowana typowym wzornictwem produktów z lat 70., również przyczyniła się do tej reputacji.
Na pierwszy rzut oka Lancia Gamma Coupé wygląda znacznie bardziej elegancko i sportowo niż pięciodrzwiowy sedan z tej serii. Lancia Gamma Coupé była wówczas najnowszą ewolucją dużych modeli Lancii Gran Turismo. Prekursorami były Lancia Aurelia i Lancia Flaminia.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze