Nowy Peugeot 508 chce przywrócić blask klasie rodzinnych sedanów oraz konkurować z modelami premium, zaczynając od Audi A5. Który samochód może wygrać takie porównanie? Czas położyć karty na stół. W szranki stają nowy Peugeot 508 2.0 HDi EAT8 180 KM, a po drugiej stronie Audi A5 Stronic 2.0 TDi 190 KM. Kto wygra? Zobaczmy do jakich wniosków doszli dziennikarze francuskiego dziennika L’auto Journal.
Masz być zazdrosny! To niewątpliwie jeden z głównych celów, którzy stawiali sobie projektanci nowego Peugeot 508. Masz pokochać rodzinne sedany, patrz! A ten segment rynku, bardziej niż jakikolwiek inny, ucierpiał z powodu szturmu SUVów. Przy okazji warto podkreślić, że Peugeot też czerpie z tego profity – ogromny sukces nowego 3008 nie jest przypadkiem. A w jakie marki celuje lew? Jego największym konkurentem zdaje się być Audi. Ambitny cel. A po stronie Audi liczby mówią tyle, że A5 Sportback sprzedaje się lepiej niż A4 sedan. Peugeot może więc rację ze swoim pomysłem na piękny tył swojego samochodu.
Nowy Peugeot 508, ekspert od walki z segmentem premium
No dobrze, ale Audi jest postrzegane na rynku niemal jak pomnik doskonałości. Peugeot musi więc zagrać naprawdę dobrze i to w wielkiej grze. Ale nie bójmy się takich słów: nowy 508 posiada niezbędne zasoby, by stanąć do walki. W specyfikacji jest wszystko co potrzeba: odpowiednia redukcja wibracji silnika. wielowahaczowe zawieszenie, kontrolowano sztywność tego zawieszenia i tak dalej i tak dalej. W praktyce nowy Peugeot 508 jest diabelsko przyjemny w prowadzeniu! Zwinny, precyzyjny, nie pochyla się w zakrętach, połyka duże łuki problemu, wręcz z niepokojącą łatwością. Kierowca nie ma wrażenia prowadzenia dużego sedana, bardziej coś w rodzaju GT Coupe. A właściwie pseudo-coupe. I jedyną rzeczą, którą mogę żałować jest fakt, że do tak szlachetnego nadwozia i doskonałego zawieszenia nie można dzisiaj kupić mocniejszych napędów. Będą ale dopiero w przyszłym roku.
Mniej ekstrawagancki duet z silnikami
Kombinacja 2.0 TDi ze skrzynią S-tronic jest ton powyżej zestawu 2.0 HDi z EAT8. Audi A5 przyspiesza nieco mocniej i sprawia bardziej dynamiczne wrażenie. Różnica polega również na większej reaktywności skrzyni biegów oraz nieco lepszej izolacji akustycznej. Audi ma też nieco więcej możliwości ustawienia trybu jazdy i wyraźnie premiuje ostrzejszą jazdę. Peugeot oferuje tu tylko cztery opcje – Eco, Comfort, Normal i Sport. To jednak może być mało w starciu z lwem, bo ten ma kilka asów ukrytych w rękawie.
Priorytet w nowym Peugeot 508 – zadowolenie kierowcy
Niemniej jednak, nie chcąc zminimalizować słabości 508, musimy podkreślić, że jazda za kierownicą daje taką frajdę, która pozwala nam zapomnieć o liczbach. Względna lekkość 508 – waży niewiele mniej niż A5 – jest bardziej odczuwana dzięki bardziej miękkiemu i płynnemu wspomaganiu kierowania, które jednak nie wpływa na dokładność. Wręcz przeciwnie, lew osiąga doskonały kompromis pomiędzy wygodą, manewrowością i precyzją. Mimo to przeskoczenie Audi A5 pozostaje trudną misją. Nie można jednak pomylić zwinności i entuzjazmu 508 z frywolnością.
Piękny, chociaż mniej luksusowy
Od czasów nowego Peugeot 308, Peugeot skończył z kompleksami. Lew nie gra już skromnie, ale głośno ogłasza swoje ambicje, by odrodzić siłę marki. Dlatego w obliczu A5 najważniejsze pytanie brzmi, czy model 508 oferuje wystarczająco wysoką jakość materiałów, montażu oraz wykończenia. Na pierwszy rzut oka, bez żadnego pobłażania, wygląd jest więcej niż satysfakcjonujący.
Można powiedzieć więcej. Wnętrze nowego Peugeot 508 jest szalenie oryginalne a wręcz urocze. Między innymi dzięki i-cockpitowi oraz małej kierownicy, wykończonej perforowaną skórą. Są też chromowane klawisze, przypominające klawiaturę fortepianu, które idealnie pasują do najwyższego poziomu wyposażenia GT. Jest fantastyczna tapicerka z alcantary, a fotele jako bonus zapewniają doskonałe wsparcie. Część z tych materiałów zamówiono… w Niemczech. Na szczęście projekt jest francuski.
Nowy 508 jest więc jednak tylko krokiem do osiągnięcia doskonałości. Niektóre szczegóły wciąż go zdradzają, jak na przykład twarde tworzywa w dolnych częściach kabiny. Producent poszedł na pewne ustępstwa.
Plusy dodatnie, plusy ujemne
Nowy Peugeot 508 ponosi konsekwencje projektu nadwozia. Bagażnik jest większy niż w Audi A5. Z drugiej strony w 508 pasażerowie mają nieco mniej miejsca niż w Audi. Nie są to duże różnice, ale jednak występują. Tyle, że w Peugeot nie dopłacasz za trzecie miejsce pośrodku. Nowy Peugeot 508 ma autopilota, który działa od 0 do 180 kilometrów. Wiele funkcji ułatwia życie kierowcy. Jednak Audi A5 oferuje tutaj trochę więcej. Peugeot, halo, macie coś do nadrobienia.
Peugeot 508 jest droższy niż poprzednik, ale Audi A5 jest bardzo drogie
Postęp w jakości, wyposażeniu i bezpieczeństwie jest widoczny na pierwszy rzut oka, podobnie jak postęp w cenie… Jednak nawet w jednej z najwyższych wersji jest on też znacznie bardziej dostępny i bardziej hojny w wyposażeniu seryjnym. Co prawda Audi oferuje jeszcze więcej możliwości dostosowywania, komfortowego wyposażenia, udogodnień, bardziej wyrafinowanych i bardziej wydajnych środków wspomagania jazdy, ale jak zaczniesz zaznaczać te wszystkie bajery, to różnica cen staje się zabójcza. Ekstremalnie zabójcza.
Werdykt L’Auto Journal – nowy Peugeot 508 zwycięża nie bez powodu
Tak, 508 nie konkuruje (jeszcze) luksusem czy technologią z Audi A5. Tak, nie jest tak samo przestronny. Tak, jeździ nieco wolniej. Ale jest porównywalny, a zawsze istnieje pewna subiektywność w wyborze samochodu. Model 508 uspokaja cię, a jego jazda daje uśmiech. Obiektywnie zachowuje skromność przy rachunku za zakup.
Nowy Peugeot 508 daje się lubić za atmosferę na pokładzie, zachowanie na drodze, komfort jazdy i dużo lepszy stosunek ceny do jakości. Audi nam się nie podobało z powodu bardzo wysokich cen zakupu samego auta i opcji, fatalnie wygląda konieczność zamawiania kanapy dla trzech osób.
Dane techniczne nowy Peugeot 508 kontra Audi A5
samochód |
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 180 KM EAT8 GT |
Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 ch S-Tronic S line |
moc maksymalna |
180 KM przy 3.750 obr/min |
190 KM przy 3.800 obr/min |
moment obrotowy |
400 Nm przy 2.000 obr/min |
400 Nm przy 1.750 obr/min |
waga |
1.597 kg |
1.633 kg |
przyspieszenie 0-100 |
9,2 s |
8,3 s |
prędkość maksymalna |
235 km/h |
217 km/h |
średnie spalanie |
6,5 litra/100 km |
6,3 litra / 100 km |
A na samym końcu Audi ma jedną poważną wadę, która dyskredytuje go w oczach przynajmniej części nabywców. Dieselgate. Nikt nie lubi oszustów, nikt nie lubi być oszukiwany. A europejscy klienci mają pełne prawo czuć się potraktowani dużo gorzej niż amerykańscy. Biorąc pod uwagę, że prezes Audi siedzi w areszcie, a ledwie kilka tygodni temu ujawniono kolejne modele, które nie spełniają norm emisji spalin i nie powinny jeździć po naszych ulicach, to ryzyko takiego zakupu jest jednak bardzo duże.
Wybór francuskich dziennikarzy do porównania jest o tyle ciekawy, że Audi A5 to jednak samochód znacznie droższy od Peugeot 508. W Polsce ceny kształtują się następująco:
Cennik Peugeot 508 vs Audi A5
Najtańsza wersja z automatem |
nowy Peugeot 508 |
Audi A5 Sportsback |
Silnik |
1.5 blueHDi |
1.4 TFSi |
Paliwo |
diesel |
benzyna |
Moc |
130 KM |
150 KM |
Cena |
139900,00 zł |
162700,00 zł |
Skrzynia |
EAT8 |
S-Tronic |
W przypadku dokładania wyposażenia te różnice stają się jeszcze więcej. Zmieniając silnik i dodając nieco wyposażenia Audi A5 łatwo dochodzi do 300 tysięcy złotych, gdzie najdroższy Peugeot 508 przekracza 200 tysięcy.
źródło: L’Auto Journal France, własne
Najnowsze komentarze