Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia

Warszawska fabryka Citroena. Imponujący rozwój geniusza europejskiej motoryzacji!

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-08-20
w Historia, Citroen
Czas czytania 6 minut
412
A A
2
fabryka-citroena

Dzisiaj mamy dla Was materiał niezwykły. Artykuł, pochodzący z Gazety Handlowej, jedynej polskiej przedwojennej gazety na temat gospodarki. Został opublikowany 30. listopada 1931 roku. Warto go przeczytać w całości, by zobaczyć jak wtedy patrzono na promocję automobilizmu, jak szybki wzrost miał miejsce w fabrykach Citroena oraz jak rozwija się fabryka firmy w Warszawie, która miała wielkie znaczenie i dla popularności aut i dla obronności Polski. Warto też docenić geniusz Citroena, który świetnie sobie radził z rozwojem i robił wszystko, by marka ta znalazła się we wszystkich krajach europejskich.

gazeta handlowa Historia

„Zakłady Andre Citroena w Paryżu powstały w roku 1919. Imponującego rozwoju tego przedsiębiorstwa nie można traktować jedynie z punktu widzenia jednostki. Jest on dowodem zwycięstwa pewnej idei, idei, która przyświecała stale twórcy tych zakładów, Andre Citroenowi. Andre Citroen był pierwszym szermierzem idei popularyzacji automobilizmu w Europie. Jakże różne były warunki i środki, którymi rozporządzali amerykańscy szermierze postępu i Andre Citroen.

Peugeot 408 – reklama

Europa kontra Ameryka

W Ameryce przystąpiono do realizacji tych planów w warunkach doskonałych – w kraju w pełni rozkwitu, o wysokiej stopie życiowej, o zawrotnym tempie życia, o olbrzymim jednolitym wewnętrznym rynku zbytu (120 milionów ludności), jednym słowem w okolicznościach, które wprost stwarzały nieograniczone możliwości sprzedaży.

Andre Citroen, w przeciwieństwie do amerykańskich pionierów, miał do przezwyciężenia wiele trudności. Zaczął on realizować swą ideę zaraz po wojnie, w kraju zubożałym, w ciężkich warunkach finansowych, wśród ogólnej obojętności. Nie należy też zapominać, że naturalny rynek zbytu da produktów Citroen, jakim jest Europa, pocięty był mnóstwem barier celnych, które zacieśniały go i utrudniały rolę popularyzacyjną, jaką zakreślił sobie Andre Citroen.

Rozwój zakładów Citroena

Rozwój Zakładów Citroen, rozpoczęty w tak złych warunkach, idący równolegle z ogólną poprawą stosunków, można śmiało nazwać funkcją odrodzenia powojennej Francji. Biorąc pod uwagę warunki amerykańskie, oraz potrzeby amerykańskiego obywatela, popularny samochód amerykański był w ten sposób skonstruowany i wykończony, że mógł grać jedynie rolę suchej kromki chleba w życiu amerykańskim. 

Warto przeczytać!

andre citroen Historia

André Citroën już mając 17 lat pokazał niezwykłe cechy charakteru. Śmiały, inteligentny i pomysłowy

2025-11-17
citroen ami golf edition Historia

Francuski dealer Citroëna chce stworzyć wyjątkowego AMI „Golf Edition”

2025-11-16

Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 i DS 7 Crossback: wycofanie 2.0 HDi było poważnym błędem Stellantis

2025-11-16

Citroën Xsara HDi kontra Peugeot 306 HDi, Renault Megane dTi oraz Ford Focus Ghia TDi

2025-11-16

Samochód Citroen natomiast służyć musiał innym celom, miał być przysłowiową kurą w garnku francuskiego wieśniaka za czasów Henryka IV. Rok rocznie Zakłady Citroen wypuszczały nowy model, zaopatrywany w najnowsze zdobycze techniczne, o coraz większych rozmiarach, o coraz większym komforcie.

Lepsze samochody, tańsze od poprzedników

W porównaniu z dzisiejszym modelem C6F, pierwszy model A – 1919 rok – wygląda jak poczwarka i wielobarwny motyl. Postęp ten nie został jednak okupiony zwyżką cen, wprost przeciwnie – a wydaje się to paradoksalne – zniżono je przy jednoczesnemu podnoszeniu wartości samochodów. 

citroen c6f Historia

Było to możliwe dzięki doskonaleniu środków produkcji, stosowaniu najnowszych metod, lepszej organizacji praz powiększeniu produkcji:

  • w roku 1919 produkowano 19 pojazdów dziennie
  • w roku 1922 produkowano 110 pojazdów dziennie
  • w roku 1930 produkowano 500 pojazdów dziennie

Imponująco przedstawia się wzrost środków produkcji:

  • w roku 1919 – 4.500 robotników, 3.00 maszyn, 195.000 m2 powierzchni zakładów; 
  • w roku 1930 – 30.000 robotników, 10.000 maszyn, 800.000 m2 powierzchni zakładów; 

Aby uprzystępnić samochody Citroen jak najszerszym masom w innych krajach, aby zapewnić automobiliście maksimum korzyści, Zakłady Andre Citroen zakładają kolejną kilkanaście filii fabrycznych w różnych krajach Europy. A więc w Anglii, Włoszech, Niemczech, Danii, Belgii, Portugalii itd., stosując jak najdalej idące zasady wykorzystania w produkcji materiałów i sił roboczych krajowych. Wystarczy powiedzieć, że w wyżej wymienionych filiach została osiągnięta 70% „krajowość” ogólnej wartości samochodu. Procent ten reprezentuje materiał zużyty do produkcji oraz zapłatę robotnika, inżyniera i urzędnika.

Należy podkreślić, że filie Andre Citroen odegrały wszędzie wybitną rolę w popularyzacji automobilizmu. 

Warszawska fabryka Citroena

Rolę tę odgrywa też najnowsza filia Andre Citroen, filia warszawska, założona w 1929 roku. Ta forma współpracy z polskim rynkiem firmy Andre Citroen, dała naprawdę wspaniałe rezultaty. A więc została stworzona  idealna baza dla popularyzacji automobilizmu w Polsce; samochody Citroen zostały uprzystępnione szerokim sferom, obsługa została postanowiona na najwyższym poziomie.

Rozwój warszawskiej fabryki Citroena jest najlepszym dowodem słuszności tezy Andre Citroen. W ciągu niespełna roku powiększono przeszło trzykrotnie ilość robotników, aby sprostać zapotrzebowaniu. Wartość towarów zakupionych w kraju wzrosła w tym czasie pięciokrotnie. Cyfry te stają się jeszcze bardziej wymowne na tle ogólnego kryzysu. 

Znaczenie warszawskiej fabryki Andre Citroen jest dla motoryzacji a więc dla obrony Kraju olbrzymie. Nie należy też zapominać, że Zakłady Andre Citroen produkują sławne samochody gąsienicowe, Citroen-Kegresse, które pierwsze przebyły Saharę i cały Czarny Ląd. Znajdują one zastosowanie w przemyśle, handlu, rolnictwie i turystyce a pierwszym rzędzie jako siła holownicza i transportowa w armii, dla której stanowią nieoceniony środek walki. 

Erno Turnai, Naczelny Dyrektor Polskiego Towarzystwa Citroen”

citroen 1 Historia

źródło: Gazeta Handlowa, 30 listopada 1931 roku.

 


google news Historia
google preferowane Historia

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

fabryka-citroenacitroen 1 Historiacitroen c6f Historiagazeta handlowa Historia
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenC6Type AhistoriaAndre Citroen
Udostepnij274Tweet90Udostepnij25
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Historia

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3577 udostępnienia
    Udostepnij 1431 Tweet 894
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3632 udostępnienia
    Udostepnij 1453 Tweet 908
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2471 udostępnienia
    Udostepnij 988 Tweet 618
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5296 udostępnienia
    Udostepnij 2118 Tweet 1324

Testy samochodów

02. Renault Kadjar Life TCe 140 Historia
Testy

Test: Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM po blisko 49.000 km. Jak sprawuje się nasz SUV? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-12-18
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe – małe serce wielka dusza 01 Historia
Testy

Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe 90 KM – małe serce, wielka dusza. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-10-08
Peugeot 3008
Testy

Test: Peugeot 3008 1.6 180 KM – moda na SUV-y nie jest wcale taka zła. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-06-01
07. Renault Arkana E Tech Intens 145 – z hybryda na ekspresowkach Historia
Testy

Test: Renault Arkana E-Tech Intens 145 KM. Czy hybryda ma sens na autostradzie? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-02-08
01. Test Nowy Peugeot 2008 na pienińskich drogach Historia
Testy

Test: Peugeot 2008 1.2 110 KM EAT6 – mały crossover na pienińskich drogach. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-08-05

Najnowsze komentarze

  • dCi - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • LoL - Zależy Ci na terminowości dostawy – nie wybieraj GLS
  • LoL - Zależy Ci na terminowości dostawy – nie wybieraj GLS
  • Hmmm - Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!
  • Anonimowo - Śpi w swoim Fiacie 500 w każdy weekend. I mówi, że to najlepsza decyzja w życiu
  • Anonimowo - Spowiedź sprzedawcy marki Fiat: Dałem z siebie wszystko… i nie sprzedałem absolutnie nic
  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu

Zobacz też

Dacia Duster 2025 ma nowy cennik. Popularny SUV drożeje

Renault szkoli polskich strażaków z bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Renault i Nissan nie porozumiały się w zakresie sojuszu. Ambicje Japończyków kontra chłodna kalkulacja Francji

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz