czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Wcale nie ma nadmiaru samochodów! Niezwykłe statystyki dotyczące aut z 1930 roku

Na drogach miejsc nie zabraknie

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-10-11
w Historia
Czas czytania 5 minut
102 7
3
93
UDOSTĘPNIEŃ
311
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

Legendarny Citroen DS na opakowaniu czekolady Wedla z PRL

Tajemnica polskiego samochodu: Kto twierdzi, że Polska to kraj próżniaków, nieuków i niedopędków politycznych, niechaj jedzie i zwiedzi fabrykę Ursusa!

Ze statystyk wynika, że liczba samochodów kursujących na całej kuli ziemskiej powiększyła się ubiegłych dwunastu miesięcy o przeszło trzy miljony, sięgając olbrzymiej cyfry 35 miljonów wozów. Cyfra ta przywodzi nam na pamięć ulice miast zakorkowane falangami pojazdów oraz szosy, na których nie można się swobodnie poruszać skutkiem nadmiernego ruchu i mimowoli wywołuje refleksję, czy też tein szalony rozrost komunikacji samochodowej nie zbliża się ku końcowi, czy nie stanie się wkrótce zaciasno w miastachi na drogach.

Ten niezmiernie interesujący problem stał się również tematem specjalnej statystyki, która bardzo racjonalnie ujęła ilość samochodów mogących kursować w danym kraju, jako funkcję długości dróg szosowych przez kraj ten posiadanych, wyliczając liczbę wozów, przypadających w każdem państwie na jeden kilometr szosy. Otóż ze statystyki powyższej, zestawionej niedawno przez firmę Dunlop, wynikają rzeczy wprost rewelacyjne, obalające raz na zawsze twierdzenia zawodowych pesymistów o rzekomym nadmiarze samochodów na świecie i mogących stąd wyniknąć kryzysach w przemyśle automobilowym.

Najbardziej sensacyjnym punktem statystyki ogłoszonej przez firmę Dunlop, jest niewątpliwie fakt, że krajem posiadającym największe natężenie ruchu samochodowego nie są bynajmniej, jakby się zdawało, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Oddawna już przywykliśmy do bezapelacyjnej przewagi Stanów Zjednoczonych pod względem rozrostu automobilizmu, to też z trudem przyjdzie nam uwierzyć, że jeden z krajów europejskich może zajmować czołowe miejsce w jakiejkolwiek statystyce samochodowej. A jednak jest faktem, że Belgja posiada największą ilość samochodów w stosunku do długości dróg.

Ktokolwiek przejechał samochodem przez Belgję przyznać musi, że niema tam wcale nadmiernej gęstości ruchu automobilowego. Na szosach jest pusto, bez mała tak samo, jak w Polsce, a w miastach cyrkulacja samochodów nie napotyka na żadne poważniejsze trudności. Łatwo stąd wysnuć wniosek, że w Belgji niema nadmiaru samochodów, a więc tembardziej go być nie może w innych krajach, gdzie jeszcze mniej się znajduje samochodów w stosunku do długości dróg.

Przejdźmy jednak do cyfr. Belgja posiada obecnie około 140.000 samochodów, cyrkulujących na sieci drogowej o ogólnej długości około 10.000 klm. Daje to, jak nietrudno obliczyć, czternaście samochodów na kilometr, czyli 71 metrów odstępu między poszczególnymi automobilami. Jednak nie zdarza się, aby wszystkie istniejące w jakimś kraju samochody jednocześnie znajdowały się na drogach, to też ruch samochodów na szosach belgijskich tem bardziej nie może napotkać na żadne poważniejsze utrudnienia.

Mając już proporcję pomiędzy długością dróg i ilością samochodów dla kraju najbardziej pod tym względem uprzywilejowanego, zobaczymy teraz co się dzieje w innych krajach, a przedewszystkiem w osławionych Stanach Zjednoczonych. Szczęśliwa Ameryka według ostatniej statystyki rozporządza przytłaczającą liczbą 20.564.059 samochodów, podczas gdy długość dróg w Stanach wynosi 4.821.736 klm. Czyni to tylko 5,5 samochodów ma kilometr, z czego łatwo obliczyć, że dla osiągnięcia takiej gęstości ruchu jaka istnieje w Belgji, to znaczy 14 samochodów na kilometr, musiałyby Stany powiększyć swój tabor samochodowy jeszcze o blisko 41 miljonów pojazdów. Niemałe to pole popisu dla Forda, General Motors, Chryslera i innych ruchliwych fabryk amerykańskich.

Wielka Brytanja posiada 1.370.711 samochodów przy długości dróg 287.788 klm., tak iż dla zrównoważenia z Belgją potrzeba jej jeszcze 2.670.428 wozów. Jeszcze więcej samochodów mogą przyjąć drogi francuskie, gdyż Francja ruin obecnie 1.265.841 samochodów na 628.000 klm. dróg, a więc na kilometr wypadają tam akurat dwa wozy. Dla osiągnięcia takiej samej gęstości ruchu jak w Belgji, Francja zwiększyć musi swój tabor o 7.536.000 samochodów.

Według tej samej statystyki inne kraje, w których liczba samochodów jest daleko mniejsza aniżeli w państwach pod tym względem przodujących, dla zrównoważenia z Belgią musiałyby powiększyć swój tabor samochodywy o następujące ilości wozów:

  • Austria 7.500.000
  • Kanada 8.500.000
  • Niemcy 4.000.000
  • Indje 4.500.000
  • Italja 2.500.000
  • Japonja 1.500.000
  • Polska 1.500.000
  • Portugalja 2.500.000
  • Rumunja 1.200.000
  • Afryka. Pol. 1.400.000
  • Hiszpanja 1.000.000
  • Szwecja 850.000
  • Rosja Sow. 9.500.000

Z tej niezwykle interesującej statystyki wynika przedewsyzstkiem, że liczba samochodów, kursujących obecnie na świecie, jest stosunkowo bardzo niewielka i może być jeszcze wielokrotnie powiększona bez wywołania żadnych specjalnych utrudnień czy komplikacyj w ruchu automobilowym na drogach. Utrudnienia dla ruchu kołowego, wywołane nadmiernem skupieniem samochodów, o których ostatnio tak często się słyszy, są jedynie bolączką wielkich miast, z czem zresztą nowoczesna urbanistyka napewno zdoła sobie poradzić. Natomiast ruch samochodowy na szosach jest na całym świecie jeszcze bardzo nieznaczny i nic nie stoi na przeszkodzie znacznemu jego powiększeniu.

Trzeba przytem zwrócić uwagę, że omawiana przez nas statystyka nie bierze wcale w rachubę szerokości dróg, które wszak w olbrzymiej większości nadają się do swobodnego ruchu dwukierunkowego. a więc praktycznie są w stanie pomieścić dwukrotnie większą liczbę samochodów, niż to przewiduje statystyka. Dalej w miarę wzrostu ilości samochodów oraz rozwoju turystyki automobilowej, we wszystkich krajach świata powstają coraz to nowe drogi, przeważnie specjalnie przystosowalne do wymagań ruchu samochodowego, co jeszcze bardziej oddala od nas chwilę, w której nic będzie już na szosach miejsca dla nowych samochodów.

A zatem fabryki automobilowe mogą się dalej świetnie rozwijać i spokojnie wypuszczać na rynki świata miljonowe falangi coraz to lepszych i coraz to bardziej przystępnych samochodów. Na drogach miejsca nie zabraknie!

tekst pochodzi z magazynu Auto, 1930 kwiecień R.9 Nr 4, pisownia oryginalna

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.7 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: historia
Udostepnij37Tweet23Udostepnij7
Poprzedni

Jakie opony całoroczne kupić do SUV-a? Rozpoczynamy test Michelin Crossclimate 2 na DS 7 Crossback

Następny

Dacia: nieważne, czy auto kosztuje 15.000, czy 150.000 euro. Sposób projektowania jest taki sam

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Dacia: nieważne, czy auto kosztuje 15.000, czy 150.000 euro. Sposób projektowania jest taki sam

Nowy Opel Astra już w Polsce! Jesteśmy na premierze kompaktowego modelu

Automatyczna aktualizacja w samochodach Renault: FOTA

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Jakub - Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Edgar - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Irbis78 - Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • khoral - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Witek - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Bart - DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Chip - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • Jak wygląda struktura dostawców przy produkcji samochodu elektrycznego?
  • Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.