środa, 17 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën 2CV był produkowany przez 42 lata. Dzisiaj jest symbolem niespiesznego trybu życia

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-07-28
w Citroen, Historia
Czas czytania 8 minut
236 13
2
213
UDOSTĘPNIEŃ
711
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Wczoraj pisaliśmy o tym, że 27. lipca 1990 roku w fabryce w Mangualde w Portugalii z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni egzemplarz Citroëna 2CV w specjalnej wersji Charleston. Oryginalny i mały samochód, symbol radości życia i wolności, Citroën 2CV do dziś cieszy się ogromną popularnością, do tego stopnia, że ​​zbierają go tysiące entuzjastów i czynią z niego symbol swojego stylu życia.

27. lipca 1990 r. z linii montażowej w Mangualde w Portugalii zjechał ostatni Citroën 2CV. Wydarzenie, które zakończyło produkcję udanego modelu, zaprezentowanego na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1948 roku, ale którego geneza rozpoczęła się ponad 10 lat wcześniej.

Prezentowany po raz pierwszy 2CV imponował oryginalnym designem, wszechstronnością i ekstremalną oszczędnością. Wyróżniał się również bardzo zaawansowanymi wówczas innowacjami technologicznymi, w tym napędem na przednią oś, miękkim zawieszeniem i chłodzonym powietrzem dwucylindrowym silnikiem. Szybko stał się popularnym i bardzo poszukiwanym samochodem, był integralną częścią ówczesnego społeczeństwa, a dziś jest ikoną historii motoryzacji.

Citroën 2CV został specjalnie zaprojektowany dla mas w czasach, gdy samochód był jeszcze przedmiotem luksusowym. Był to pojazd ekonomiczny, o innowacyjnych funkcjach, który musiał odpowiadać na potrzeby ówczesnych klientów. 2CV podbił masy, a w 1990 r. łączna liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła 5,1 mln pojazdów (w tym wersje pochodne).

Geneza: od prototypu TPV „Toute Petite Voiture” do Citroëna 2CV

Już w połowie lat 30. Citroën zaczął pracować nad projektem samochodu ekonomicznego, przyszłego Citroëna 2CV. Miał to być mały samochód, zdolny do poruszania się wszędzie i przewożenia wszystkiego, ekonomiczny w zakupie i eksploatacji. Oto wymagania przekazane przez ówczesnego dyrektora generalnego marki inżynierowi André Lefèbvre’owi, ówczesnemu głównemu projektantowi Citroëna: „Zaprojektuj w swoim dziale samochód, który może przewozić dwóch rolników, pięćdziesiąt kilogramów ziemniaków lub beczkę wina z maksymalną prędkością sześćdziesiąt kilometrów na godzinę przy zużyciu trzech litrów na sto kilometrów”.

„Toute Petite Voiture” („bardzo mały samochód”) ze względu na swoje cechy auta bardzo wszechstronnego, ekonomicznego w zużyciu i o niskich kosztach miał być samochodem dla każdego, zarówno w mieście, jak i na wsi. Projekt był gotowy w 1939 roku i miał być zaprezentowany jeszcze w tym samym roku na paryskim salonie samochodowym, ale z powodu wybuchu wojny, targi się nie odbyły. 250 już zbudowanych prototypów zostało w dużej mierze rozebranych i tylko kilka egzemplarzy zostało dobrze ukrytych.

Po wojnie Citroën wznowił prace nad projektem i powierzył Flaminio Bertoniemu ostateczny projekt stylistyczny Citroëna 2CV, który okazał się całkowicie zmienionym modelem w porównaniu z TPV, który został zaprezentowany 7. października 1948 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu.

Citroën 2CV oferował przestrzeń, był bezpretensjonalny, przyjazny i oszczędny i szybko zdobył uznanie klientów, stając się wyrazem nowej filozofii transportu indywidualnego oraz symbolem wolności i radości życia.

Ze względu na brak surowców po wojnie, Citroën był początkowo w stanie zagwarantować ograniczoną produkcję. Zaowocowało to listami oczekujących, sięgającymi nawet sześciu lat! Cena zakupu Citroëna 2CV była bardzo niska, podobnie jak koszty utrzymania ze względu na prostą technologię. W efekcie auto było bardzo ekonomiczne pod względem zużycia i wymagało minimalnej obsługi serwisowej.

Czterodrzwiowe stalowe nadwozie Citroëna 2CV nie zostało zaprojektowane jako samonośne i, jak większość dodatków, zostało przykręcone do podwozia. Zamiast stałego stalowego dachu pojazdu, samochód został wyposażony w wodoodporny zwijany dach bawełniany, aby pojazd był lżejszy i nawet wtedy poprawiał samopoczucie na pokładzie! Zachowanie jezdne Citroëna 2CV charakteryzowało się dość dobrą mobilnością nawet poza asfaltowymi drogami i znacznym nachyleniem bocznym podczas pokonywania zakrętów. Dzięki lekkiemu nadwoziu, nisko zawieszonemu silnikowi typu bokser i zbiornikowi, środek ciężkości był korzystny, więc przewrócenie 2CV-ki było prawie niemożliwe. Początkowo wszystkie pojazdy były w pełni wyposażone w hamulce bębnowe. Przednie hamulce tarczowe były montowane dopiero od 1981 roku.

Silniki

Nowy, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy silnik typu bokser o początkowej pojemności skokowej 375 cm³ rozwijał 6,6 kW (9 KM) i po raz pierwszy był standardowo wyposażony w czterobiegową skrzynię biegów. Z czasem wprowadzano liczne modyfikacje. Silnik o pojemności 602 cm³ zastosowany w Citroënie 2CV6 z 1970 roku miał początkowo moc 21 kW (28 KM). We wszystkich pojazdach możliwe było uruchomienie silnika za pomocą korby służącej też do zmiany kół samochodu.

Pierwsza wersja Citroëna 2CV o mocy 9 KM osiągała prędkość maksymalną około 70 km/h. Nowsze modele o mocy 29 KM osiągały prędkość maksymalną 113 km/h. 2CV jest jednym z nielicznych pojazdów, których podstawowa moc silnika wzrosła ponad trzykrotnie na etapie rozwoju!

2CV Fourgonnette

Wiosną 1951 roku wprowadzono wersję „Fourgonnette”, zbudowaną na bazie nadwozia berline, ale która począwszy od środkowego słupka oferowała przestronną przestrzeń ładunkową o regularnych kształtach. Auto zapewniało dużą łatwość załadunku przez dwoje drzwi osadzonych na bocznych zawiasach z tyłu. Wersja Fourgonnette 2CV była często używana w służbie publicznej, na przykład przez francuską służbę drogową lub jako pojazd pocztowy w Belgii.

Serie specjalne

Począwszy od 1976 roku, opracowano liczne serie specjalne, zaczynając od SPOT, zbudowanego na bazie 2CV Club, z nadwoziem w kolorze Orange Teneré. SPOT był napędzany silnikiem o pojemności 435 cm³ oraz – tylko dla Szwajcarii – 602 cm³. Wszystkie zostały sprzedane tak szybko, że kilka lat później pomyślano o nowej serii specjalnej.

W 1981 roku przybył Charleston (który miał nazywać się Tréfle, podobnie jak mały 5-konny Citroën z lat 20.), będący hołdem dla „szalonych lat”, w stylu retro, żółto-czarnym lub bordowo-czarnym (oraz wyrafinowana wersja w dwóch odcieniach szarości), w 1983 r. France3 (we Włoszech nosiła nazwę Transat), następnie w 1985 r. Dolly, w 1986 r. trójkolorowa Cocoricò, a nawet w wersji wyposażonej w minibar, opracowanej we współpracy ze znaną firmą produkującą wodę mineralną: 2CV Special Perrier (1988).

Ale ze wszystkich, największy sukces odniósł z pewnością Charleston, który utrzymał sprzedaż 2CV do tego stopnia, że ​​przedłużył jego żywotność do 1990 roku, kiedy to nowe europejskie przepisy wpłynęły na zakończenie produkcji Citroëna 2CV.

Citroën 2CV jest symbolem od kilku pokoleń

Citroën 2CV natychmiast stał się bestsellerem. Po tym, jak ostatni egzemplarz wyjechał z fabryki Citroëna w Mangualde (Portugalia) 27. lipca 1990 r., mały 2CV przekształcił się w kultowy pojazd. Dziś, jak żaden inny model, jest synonimem wolności, francuskiego uroku, nonkonformizmu i przygody. Nawet dzisiaj tysiące fanów zbierają go i czynią z niego symbol swojego stylu życia.

We Włoszech, jak i w winnych krajach, są tysiące kolekcjonerów i miłośników tego modelu, skupionych w lokalnych klubach i społecznościach internetowych, oprócz dwóch oficjalnych klubów poświęconych temu samochodowi: „International Club Citroën and Derivate Italia Association” z Beinette oraz „Club Italy Twin Citroën” z Lodi.

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën Italia

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 2CVCitroenhistoriaużywanezabytkowe
Udostepnij85Tweet53Udostepnij15
Poprzedni

Używany Peugeot 406 – ulubieniec taksówkarzy na którym wciąż można polegać. Opinie, awarie, jazda

Następny

Czy Stellantis pożegna Chiny? Zaskakujące słowa Carlosa Tavaresa

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Czy Stellantis pożegna Chiny? Zaskakujące słowa Carlosa Tavaresa

Nowy Peugeot e-208

Nowy Peugeot e-208 z zasięgiem 400 km. Większa autonomia, uboższe wyposażenie

Nowe Renault Megane E-Tech Electric: dwa patenty na ograniczenie masy

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Giileniek - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Aaaaaa - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Tomek - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Anonimowo - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Anonimowo - Przegląd rynku: używane oszczędne auto do długich podróży do 30 tysięcy złotych. Laguna, Scenic, 308
  • Roman - Ile realnie spala hybrydowy DS 9 E-Tense 225 KM?
  • Mateusz - Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Radek - Przegląd rynku: używane oszczędne auto do długich podróży do 30 tysięcy złotych. Laguna, Scenic, 308
  • Saks - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Citroën DS – najbardziej komfortowy samochód świata. „Jedziesz po szutrowej drodze i tego nie czujesz”
  • Nowy Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130: „dają radę te 3 cylindry”
  • Nowa Dacia Jogger odebrana. Pierwsze wrażenia i pierwsza awaria
  • Nowy DS 7 – polski cennik luksusowego SUV-a z Francji
  • (Nie) zdążyć przed szlabanem. Uwaga na przejazdach!
  • Poczuj się jak profesjonalny kolarz z akcesoriami AG2R Citroën Team
  • Diesel czy benzyna? Ten ranking używanych samochodów nie pozostawia wątpliwości
  • Nowe Renault Mégane E-tech i Michelin na Olsztyn Green Festiwal. Ale się działo!
  • Przegląd rynku: używane oszczędne auto do długich podróży do 30 tysięcy złotych. Laguna, Scenic, 308
  • Twój samochód, to Opel? Poszukaj w nim rekinów!


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.