Przed tygodniem, w ostatnim dniu stycznia, w Kałudze podpisano umowę o współpracy strategicznej „PSMA Rus” i Przedsiębiorstwem Naukowo-Produkcyjnym „Polyplastic”. Na mocy tego porozumienia spora część importowanych dotychczas elementów z tworzyw sztucznych potrzebnych przy produkcji aut w zakładzie Grupy PSA w Kałudze w Rosji będzie produkowanych na miejscu. Lokalizacja produkcji pozwoli obniżyć koszty i jest dowodem na zaangażowanie francuskiego koncernu na rosyjskim rynku.
My w Polsce mamy do Rosjan sporą awersję. Nie wszyscy, nie. Ale politycy na pewno. Niestety taki stan rzeczy znacząco utrudnia współpracę. Skoro jednak mamy kapitalizm, to powinniśmy się skupić przede wszystkim na gospodarce, a nie rozdrapywać rany, nierzadko sprzed dziesięcioleci. Co było, to było, pamiętać trzeba, ale żeby przeszłość tak mocno determinowała teraźniejszość? Nie, mi się to nie podoba. Francuzi z Rosjanami też mieli w historii na pieńku, ale dziś współpracują. I choć czasem zdarzają się spięcia, to jednak – jak widać – biznes da się prowadzić. Dowodem jest owa lokalizacja produkcji.
Zakład w Kałudze produkuje Citroëna C4 sedan oraz Peugeota 408. Pisaliśmy dziś nawet, że ten drugi okazał się najtańszym modelem w swojej klasie w naprawach. Zdjęcia Citroëna C4 sedan prezentujemy poniżej. W ubiegłym roku auto przeszło restyling i wygląda dziś naprawdę atrakcyjnie.
Lokalizacja produkcji, której dotyczy podpisana przed tygodniem umowa, zakłada produkcję w Rosji aż do 80% wszystkich elementów z piętnastu różnych tworzyw sztucznych wykorzystywanych przy produkcji obu modeli Grupy PSA. Będą to elementy podzespołów w komorze silnika, wnętrza (panele drzwiowe, deska rozdzielcza) oraz zewnętrzne (zderzaki, nadkola). Umowa przewiduje także współpracę w zakresie rozwoju nowych typów tworzyw sztucznych do zastosowań przemysłowych.
Przedsiębiorstwo Naukowo-Produkcyjne „Polyplastic” już od ubiegłego roku produkuje niektóre elementy z tworzyw sztucznych wykorzystywane w produkcji Citroëna C4 sedan oraz Peugeota 408. Podpisana przed tygodniem umowa pozwala na wdrożenie do produkcji znacznie większej ich liczby.
Dyrektor Generalny PSMA Rus (czyli spółki zależnej od Grupy PSA) powiedział po podpisaniu umowy: „Lokalizacja produkcji ma znaczenie strategiczne. Pozwala na wszechstronny rozwój i miejscową produkcję, dzięki czemu nasze produkty stają się bardziej konkurencyjne i lepiej postrzegane na lokalnym rynku. Dzisiejsza umowa, to pierwszy krok. Przed nami na pewno lokalizacja produkcji także innych podzespołów. Naszym celem jest lokalizacja całego łańcucha produkcyjnego. Umowa z Przedsiębiorstwem Naukowo-Produkcyjnym »Polyplastic« potwierdza postępy w realizacji naszych założeń”.
Z kolei Andreij Mienszow, partner zarządzający w Przedsiębiorstwie Naukowo-Produkcyjnym „Polyplastic” mówi: „Jestem pewien, że zastąpienie naszymi produktami importowanych podzespołów Citroëna i Peugeota pozwoli nam dowieść wysokiej jakości i skutkuje nawiązaniem kolejnych globalne sojuszy przemysłowych i technologicznych. I będziemy odgrywać rolę silnego, skutecznego partnera, a j nie jedynie niewiele znaczącego podwykonawcy”.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze