Wojciech Kołaczkowski to postać ważna dla historii marki Citroën w Polsce, chociaż bardziej znana z osiągnieć w lotnictwie. W swojej karierze był kierowcą rajdowym, właścicielem firmowego salonu Citroëna w stolicy i pilotem a później dowódcą słynnego myśliwskiego dywizjonu 303.
Wojciech Kołaczkowski urodził się w Moszenkach, w województwie lubelskim, w majątku rodziców Jana i Róży z domu Boduszyńskiej. Miał zostać agronomem i zajmować się rolnictwem, ale od dzieciństwa interesował się lataniem i motoryzacją. Ostatecznie w 1931 wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Ukończył wyższy kurs pilotażu myśliwskiego.
Pasje z dzieciństwa przeważyły. Kołaczkowski jeździł w rajdach samochodowych, m.in. mając 21 lat wystartował w słynnym Rajdzie Monte Carlo czeskim samochodem Zbrojovka, gdzie zdobył nagrodę dla najmłodszego uczestnika. Drugi raz pojechał w tym rajdzie w 1938 roku samochodem Lancia Aprilia, zajmując 54 miejsce. A skąd tu Lancia? Po rozwiązaniu dawnej montowni Citroëna w Warszawie w tych budynkach odbywał się montaż samochodów Lancia, a jednocześnie w dalszym ciągu Citroën prowadził w tym miejscu sprzedaż cześci zmaiennych do swoich aut, co wydaje się rozsądne, bo klienci byli już przyzwyczajeni do lokalizacji.
Wielokrotnie też startował też w Rajdach Polski. I właśnie w tym rajdzie w 1937 roku na samochodzie DKW zdobył nagrodę, którą wręczał mu wiceminister Piasecki.

Sukcesy pomogły mu mocniej wejść w świat motoryzacji. W 1938 roku objął salon Citroëna, który znajdował się przy Ossolińskich 8 w centrum Warszawy. Z tego okresu pochodzi poniższa reklama:
Salon pod adresem Ossolińskich 8 został utrwalony w polskim filmie Dorożkarz. Krótki fragment pokazuje dwie osoby które stoją w środku i patrzą jak kręcony jest film. Jedna z nich jest podobna do Kołaczkowskiego, chociaż oczywiście nie mamy pewności czy to rzeczywiście on.
W roku 1939 jechał w Rajdzie Polski na samochodzie Citroën Traction Avant z numerem bocznym 23. Z tego okresu pochodzą dwie fotografie, tytułowa oraz poniższe zdjęcie w gronie kolegów – rajdowców.

Kołaczkowski opuścił Polskę 19 września 1939 roku. Od marca 1940 roku był dowódcą sześcioosobowej grupy myśliwców szkolących się w Blidzie w Afryce Północnej na przestarzałych samolotach Nieuport Delage NiD 622. Po kapitulacji Francji dostał się do Casablanki, a następnie udał się statkiem przez Gibraltar do Anglii. W grudniu 1940 roku został przydzielony do dywizjonu 303. Rok później otrzymał dowództwo całego dywizjonu. Łącznie wykonał blisko 250 lotów bojowych i skończył wojnę w stopniu majora.
W 1946 wrócił do swojej pasji, samochodów, ale już nie w Polsce. Handlował używanymi autami w Anglii, później w Stanach Zjednoczonych. Od 1948 był przedstawicielem handlowym i kierowcą fabrycznym wielkich firm motoryzacyjnych, takich jak Austin, BMC, Leyland i Jaguar w Nowym Jorku.
Wojciech Kołaczkowski zmarł w wieku 93 lat. Jest pochowany w Warszawie, na cmentarzu wojskowym na Powązkach.
Jego wizerunek znajdował się na stateczniku Miga 29 nr 67 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Niestety w 2017 roku samolot uległ zniszczeniu w wypadku podczas podchodzenia do lądowania.
Najnowsze komentarze