niedziela, 14 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Wojciech Kołaczkowski, właściciel salonu Citroëna w Warszawie to dowódca słynnego Dywizjonu 303!

Ryszard Olszewski autor Ryszard Olszewski
2020-11-18
w Citroen, Historia
Czas czytania 3 minut
723 8
3
626
UDOSTĘPNIEŃ
2.1k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Wojciech Kołaczkowski to postać ważna dla historii marki Citroën w Polsce, chociaż bardziej znana z osiągnieć w lotnictwie. W swojej karierze był kierowcą rajdowym, właścicielem firmowego salonu Citroëna w stolicy i pilotem a później dowódcą słynnego myśliwskiego dywizjonu 303.

Wojciech Kołaczkowski urodził się w Moszenkach, w województwie lubelskim, w majątku rodziców Jana i Róży z domu Boduszyńskiej. Miał zostać agronomem i zajmować się rolnictwem, ale od dzieciństwa interesował się lataniem i motoryzacją. Ostatecznie w 1931 wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Ukończył wyższy kurs pilotażu myśliwskiego.

Pasje z dzieciństwa przeważyły. Kołaczkowski jeździł w rajdach samochodowych, m.in. mając 21 lat wystartował w słynnym Rajdzie Monte Carlo czeskim samochodem Zbrojovka, gdzie zdobył nagrodę dla najmłodszego uczestnika. Drugi raz pojechał w tym rajdzie w 1938 roku samochodem Lancia Aprilia, zajmując 54 miejsce. A skąd tu Lancia? Po rozwiązaniu dawnej montowni Citroëna w Warszawie w tych budynkach odbywał się montaż samochodów Lancia, a jednocześnie w dalszym ciągu Citroën prowadził w tym miejscu sprzedaż cześci zmaiennych do swoich aut, co wydaje się rozsądne, bo klienci byli już przyzwyczajeni do lokalizacji.

Wielokrotnie też startował też w Rajdach Polski. I właśnie w tym rajdzie w 1937 roku na samochodzie DKW zdobył nagrodę, którą wręczał mu wiceminister Piasecki.

1937: Wojciech Kołaczkowski odbiera nagrodę z rąk prezesa Automobilklubu Polski wiceministra komunikacji Juliana Piaseckiego (z lewej).

Sukcesy pomogły mu mocniej wejść w świat motoryzacji. W 1938 roku objął salon Citroëna, który znajdował się przy Ossolińskich 8 w centrum Warszawy. Z tego okresu pochodzi poniższa reklama:

Salon pod adresem Ossolińskich 8 został utrwalony w polskim filmie Dorożkarz. Krótki fragment pokazuje dwie osoby które stoją w środku i patrzą jak kręcony jest film. Jedna z nich jest podobna do Kołaczkowskiego, chociaż oczywiście nie mamy pewności czy to rzeczywiście on.

W roku 1939 jechał w Rajdzie Polski na samochodzie Citroën Traction Avant z numerem bocznym 23. Z tego okresu pochodzą dwie fotografie, tytułowa oraz poniższe zdjęcie w gronie kolegów – rajdowców.

Uczestnicy rajdu Polski 1939. Widoczni od lewej: Jerzy Strenger, Franciszek Grętkiewicz, Wojciech Kołaczkowski i Jan Ripper.

Kołaczkowski opuścił Polskę 19 września 1939 roku. Od marca 1940 roku był dowódcą sześcioosobowej grupy myśliwców szkolących się w Blidzie w Afryce Północnej na przestarzałych samolotach Nieuport Delage NiD 622. Po kapitulacji Francji dostał się do Casablanki, a następnie udał się statkiem przez Gibraltar do Anglii. W grudniu 1940 roku został przydzielony do dywizjonu 303. Rok później otrzymał dowództwo całego dywizjonu. Łącznie wykonał blisko 250 lotów bojowych i skończył wojnę w stopniu majora.

W 1946 wrócił do swojej pasji, samochodów, ale już nie w Polsce. Handlował używanymi autami w Anglii, później w Stanach Zjednoczonych. Od 1948 był przedstawicielem handlowym i kierowcą fabrycznym wielkich firm motoryzacyjnych, takich jak Austin, BMC, Leyland i Jaguar w Nowym Jorku.

Wojciech Kołaczkowski zmarł w wieku 93 lat. Jest pochowany w Warszawie, na cmentarzu wojskowym na Powązkach.

Jego wizerunek znajdował się na stateczniku Miga 29 nr 67 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Niestety w 2017 roku samolot uległ zniszczeniu w wypadku podczas podchodzenia do lądowania.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.3 6 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroenhistoria
Udostepnij250Tweet157Udostepnij44
Poprzedni

Nowy Citroën C5 – wyciekły kolejne zdjęcia

Następny

Ekspert Renault z wykładami o elektromobilności na Politechnice Warszawskiej

Ryszard Olszewski

Ryszard Olszewski

Od kilkudziesięciu lat pasjonat Marki Citroen. Interesuje się tematyką związków rodziny Andre Citroen`a z Polską i Warszawą. Propagator historii grobu Babci, Dziadka i Siostry Andre Citroen`a w Warszawie, a także Rodziny Goldfeder. Dotychczas opublikował artykuł o „Śladach Andre Citroen`a i Jego Rodziny po Warszawie” w miesięczniku Skarpa Warszawska, a także w książce, której jest współautorem „Żydowska Warszawa”. Współtworzył blog na 100-lecie Marki Citroen dla Citroen Polska. Jest w ścisłym kontakcie z Rodziną Citroen`ów w Polsce i we Francji.

Następny

Ekspert Renault z wykładami o elektromobilności na Politechnice Warszawskiej

Peugeot 208 nagrodzony w Brazylii

Używany Citroën C4 II to naprawdę dobry kompakt! Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 47/2020

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Adaś - UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008
  • Jjj - Ten wykres pokazuje, że kolory samochodów w Polsce są coraz nudniejsze
  • Marcin - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Marcin - Nowa Dacia Duster 2024 – znamy kolejne szczegóły
  • Anonimowo - Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • Darek - UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008
  • Olaf - Citroën C-Elysee Urban Taxi 2022 odniósł duży sukces sprzedażowy w tym kraju
  • Anonimowo - Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • Polak - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • ZLA-viN - Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Luksusowy DS 4 225 Cross kontra Audi A3 Sportback 40 TFSI e. Który wygra?
  • Kultowe samochody Citroën 2CV, DS, Rosalie, Peugeot 203 z kolekcji śp. Andrzeja Drewnikowskiego do kupienia
  • Citroën C-Elysee Urban Taxi 2022 odniósł duży sukces sprzedażowy w tym kraju
  • Używany Peugeot Expert I: wszechstronny samochód dostawczy PSA i Fiata
  • Renault Mediallion w reklamie, która dzisiaj by nie przeszła
  • Ile realnie spala hybrydowy DS 9 E-Tense 225 KM?
  • Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?
  • Jakie przebiegi osiąga Dacia Duster, Dokker i Logan?
  • Fabrycznie nowy Citroën XM za 112 tysięcy zł: Ile kosztowały samochody w Polsce w 1997 roku?
  • Citroën C4 Picasso cabrio – 7-osobowy kabriolet, wersja na lato


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.