Rajd Akropolu, jedna z najpoważniejszych rund sezonu, zawdzięcza swoją legendę trudności tras i warunków, w jakich się odbywa. W Grecji samochody i załogi zawsze wystawione są na ciężką próbę. W tym roku czeka je 20 odcinków specjalnych i aż 339 km jazdy na czas, na pewno więc rajd okaże się godny swojej reputacji. Rozegrany zostanie na północ i zachód od Aten, z pewnymi modyfikacjami w stosunku do lat ubiegłych. Start 55 edycji znowu, jak w dawnych latach, usytuowano u stóp wzgórza, któremu „Acropolis Rally” zawdzięcza swoją nazwę. W ten sposób bożyszcza sportu samochodowego otrą się, być może, o mitycznych bogów Starożytnej Grecji.
„Jak dotychczas, Akropol nie był dla nas szczególnie łaskawy” – mówi Xavier Mestelan-Pinon, dyrektor techniczny zespołu Citroën Sport. – „Rajd odbywa się w skrajnie trudnym terenie. Trzeba podejść do niego z pokorą, więc tym razem nie pozwolimy sobie na śmiałe zapowiedzi przedstartowe. Musimy liczyć się z wieloma przeszkodami: mocne słońce, wysoka temperatura, duże prędkości, pył. Ta mieszanka bywa zabójcza dla zawieszeń i dla opon, narażonych na wstrząsy i uderzenia. Przygotowania do rajdu odbyliśmy w kwietniu, w Grecji, w okolicach Livadii. Jak w każdym rajdzie, wykorzystamy efekty naszych najnowszych prac rozwojowych. Mamy nadzieję, że dzięki temu będzie nas stać na walkę o czołowe miejsca.”
To ostatnie zdanie podzielają w pełni Sébastien Loeb i Daniel Elena, którzy nie zamierzają pozostać długo przy wyniku 40 rajdowych zwycięstw w Mistrzostwach Świata. „Lubię okrągłe liczby, ale wolałbym, by sukcesów nadal przybywało. Będzie to potwierdzało naszą konkurencyjność i zbliży nas do prowadzenia w klasyfikacji. Na Sardynii odrobiliśmy część dystansu dzielącego nas od pozycji liderów. Akropol to dobra okazja, by nadal zmniejszać tę różnicę. Ale nie jest to mój ulubiony rajd. Drogi są w tak złym stanie, że jazda jest bardzo niszcząca dla samochodów, a ja tego nie lubię. Tegoroczna edycja może się okazać loterią: mówię to w kontekście wprowadzenia zakazu stosowania opon z musem zalepiającym przebicia. Z drugiej strony, na Sardynii przekonaliśmy się, że opony Pirelli Scorpion Hard dobrze znoszą trudy rajdu. Miejmy nadzieję, że w Grecji się to potwierdzi. Naszym celem będzie oczywiście zajęcie pierwszego miejsca”.
Dani Sordo i Marc Martí też zadają sobie pytanie o zachowanie opon. „Żeby uzyskać tu dobry wynik, trzeba wyjść obronną ręką z problemu przebijania opon albo wykazać się wielką sprawnością w razie koniecznej zmiany koła na trasie” – komentuje Sordo. – „W pierwszym etapie na naszą korzyść przemawiać będzie piąta pozycja startowa. Postaram się ją wykorzystać i zyskać nad moimi rywalami przewagę wystarczającą, aby nie martwić się później problemami z odkurzaniem trasy, które poważnie wpłynęły na nasze czasy na Sardynii. W ubiegłym roku czułem się doskonale na greckich oesach za kierownicą C4. Liczę na to, że tym razem będzie tak samo. Akropol to runda, w której liczą się cierpliwość, wytrzymałość i łagodne traktowanie samochodu. Chciałbym zdobyć dobre miejsce, zarówno dla siebie, jak i dla zespołu”.
Rajd Akropolu – informacje szczegółowe:
* 55 Rajd Akropolu (runda 7/15) (29 maja – 1 czerwca)
* Nawierzchnia: szuter
* Miejsce: Ateny, Tatoi.
* Informacje praktyczne: miejscową walutą jest Euro. Różnica czasu względem Francji wynosi jedną godzinę. Gdy w Paryżu jest południe, zegar w Atenach wskazuje godzinę 13.
* Sprawy techniczne: Silniki wykorzystane w Rajdzie Akropolu muszą następnie wystarczyć na dwa kolejne rajdy – Turcji i Finlandii. Ponadto, Rajd Akropolu połączony jest z w parę z Rajdem Turcji pod względem wykorzystania tych samych ram pomocniczych pod silnikiem i niektórych części mechanicznych. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
* Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Hard. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 42 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 27 maja i środę 28 maja w godz. 8:00-20:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km/h. Przy zapoznaniu z superoesem obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 29 maja w godz. od 8:00 do 12:00 na trasie długości 3,44 km; zaczynającej się o 5,27 km na północ od parku serwisowego.
* Konferencja prasowa: we czwartek 29 maja, od godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Uroczystość startu: we czwartek 29 maja od godz. 19:30, spod ateńskiego Akropolu.
* Trasa: o całkowitej długości 1311,32 km, w tym 20 odcinków specjalnych (10 różnych), o łącznym dystansie 339,94 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 30 maja: 465,24 km, w tym 7 OS (4 różne) na łącznym dystansie 110,08 km. Wyjazd z parku serwisowego (8:15); OS1: Schimatari 1 (11,57 km); OS2: Thiva 1 (23,76 km); OS3: Psatha 1 (17,41 km). Komasacja (12:51/18 min.). Serwis A (13:09/30 min.). OS4: Schimatari 2; OS5: Thiva 2; OS6: Psatha 2; OS7: Superoes Tatoi 1 (4,60 km); Serwis B (18:42/45 min.) Ostatni samochód w parc fermé o 22:45.
Etap 2: sobota 31 maja: 472,72 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 119,12 km. Wyjazd z parc fermé, serwis C (8:30/15 min). OS8: Aghii Theodori 1 (32,16 km); OS9: Pissia 1 (16,60 km); OS10: Aghia Triada 1 (10,80 km). Komasacja (13:09/18 min.), Serwis D (13:27/30 min.); OS11: Aghii Theodori 2; OS12: Pissia 2; OS13: Aghia Triada 2. Serwis E (18:21/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 22:30.
Etap 3: niedziela 1 czerwca: 191,22 km, w tym 7 OS (4 różne) na łącznym dystansie 110,74 km. Wyjazd z parc fermé, serwis F (5:50/15 min.). OS14: Avlonas 1 (20,00 km); OS15: Assopia 1 17,87 km). OS16: Aghia Sotira 1 (15,20 km). Komasacja (9:46/13 min); Serwis G (9:59/30 min.). OS17: Avlonas 2; OS18: Assopia 2; OS19: Aghia Sotira 2; OS20 Superoes Tatoi 2. Komasacja (14:42/3 min.); Serwis H (14:45/10 min.). Podium od godz. 15:03.
* Ogłoszenie wyników i podium: w niedzielę 1 czerwca, na terenie lotniska wojskowego Tatoi.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 1 czerwca od godz. 15:30 w biurze prasowym rajdu.
* Nowości: W odróżnieniu od ubiegłego roku, gdy wszystkie obiekty rajdu rozlokowane były w wiosce olimpijskiej, tym razem park serwisowy, parc fermé, biura prasowe, baza rajdu oraz nowa trasa superoesu usytuowane będą na terenie lotniska wojskowego Tatoi, na północ od Aten. Oprócz tego powróci w tym roku odcinek specjalny Psatha (OS3/6), po raz ostatni wykorzystany w roku 2006. W porównaniu do poprzedniej edycji skrócony jest OS8/11 Aghii Theodori, zmieniony przebieg ma także OS9/12 Pissia – na jego początku dodano nowe 3,12 km, a na końcu zawodnicy natrafią na fragment zapożyczony w 2007 r. do trasy oesu Aghii Theodori. W całości nowa jest trasa odcinka testowego.
* Citroën w Grecji zanotował do tej pory jedno zwycięstwo, w 2005 r. (Loeb/Elena/Xsara).
* Statystyki załóg przed rajdem:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 104. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 40. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 50. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 116. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Akropolu:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: wezmą z nim udział po raz ósmy. Poprzednie starty: 2007 (C4/2 miejsce), 2006 (Xsara/2 miejsce), 2005 (Xsara/1 m.), 2004 (Xsara/2 m.), 2003 (Xsara/nie ukończ.), 2002 (Xsara/7 m.), 2001 (Saxo/19 m./ 1 w klasie S1600).
Dani Sordo: czwarty start, wszystkie dotychczasowe wspólnie z M. Martí: 2007 (C4/24 m.), 2006 (Xsara/6 m.), 2005 (Oriol Julià/C2 S1600/nie ukończ.).
Marc Martí: ósmy start. Poprzednie: 2007 (Dani Sordo/C4/24 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/6 m.), 2005 (Carlos Sainz/Xsara/3 m.), 2004 (Carlos Sainz/Xsara WRC/19 m.), 2003 (Carlos Sainz/Xsara WRC/2 m.), 1998 (Oriol Gomez/Ibiza 16V Evo 2/16 m.), 1997 (Oriol Gomez/Ibiza 16V/15 m.).
* W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
Źródło: Citroën Polska
Zdjęcia z ubiegłorocznego Rajdu Akropolu
Najnowsze komentarze