Chociaż żaden z nich nie jest Walijczykiem, Kris Meeke, Paul Nagle, Craig Breen, Scott Martin i Chris Patterson zgodnie uznają Rajd Walii za domową rundę WRC. W trzy tygodnie po zwycięstwie w Katalonii, zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT przystępuje, pełen nadziei i ambicji, do przedostatniej rundy w sezonie 2017.
CZAR BŁOTNISTYCH LASÓW
Deszcz, deszcz i jeszcze raz deszcz. Do tego mgły, a nierzadko nawet lód na trasie. Witamy w gęstych lasach północnej Walii, gdzie za kilka dni odbędzie się przedostatnia runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2017. Niech jednak nie zwiedzie nas ten ponury opis – Rajd Walii zalicza się do najbardziej oczekiwanych i widowiskowych w całym sezonie. Zarówno kierowcy, jak i kibice cenią go bardzo wysoko. Fani bez wahania wystawiają się na chłód i niepogodę, by móc oglądać swoich ulubionych zawodników, rywalizujących przy pełnej prędkości na szutrowych drogach, słynących z częstych i nagłych zmian przyczepności.
Zainteresowanie najbliższą edycją tego rajdu zwiększa fakt, że na tym terenie, którzy faworyzuje jazdę długimi, spektakularnymi poślizgami, po raz pierwszy zmierzą się nowe samochody WRC. Co więcej, na mecie tej rundy mogą rozstrzygnąć się losy tytułu rajdowego mistrza świata.
Baza rajdu znajduje się w Deeside w północnej części Walii. W czwartek wieczorem na terenie wyścigów konnych Tir Prince zostanie rozegrany superoes – coś w rodzaju widowiskowej przygrywki, poprzedzającej prawdziwą rywalizację. W piątek zawodników czekają dwa przejazdy pętli złożonej z trzech odcinków specjalnych, doskonale znanych większości załóg. Nie oznacza to, że będzie łatwo – na tych drogach każdy błąd, defekt mechaniczny, a nawet niewłaściwe decyzje, podjęte przy z pozoru banalnej zmianie opon w połowie piątkowego etapu, kończą się trudnymi do nadrobienia stratami. Drugi dzień rajdu trwać będzie aż siedemnaście godzin i przyniesie jeszcze więcej trudności. Pierwszym wyzwaniem będzie seria siedmiu oesów pokonywanych bez przerwy serwisowej; drugim – dwa odcinki przejeżdżane po zmroku, wyłącznie w świetle reflektorów. W niedzielę pięć ostatnich odcinków specjalnych przyniesie rozstrzygnięcia i trzy najszybsze załogi staną na podium na mecie rajdu w Llandudno.
Od chwili uroczystego startu z Tir Prince publiczność będzie miała wiele sposobności do spotkań z załogami. Okazją do zdobycia autografu będzie serwis zmiany opon w Newtown (w piątek 13:27) oraz przegrupowania w Chester (w piątek o 19:01), Corris (sobota, 11:13) i Brenig (niedziela 11:28), a także chwile poprzedzające start do odcinka specjalnego w parku otaczającym zamek Cholmondeley (sobota, 15:45). Aż pięciu zawodników zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT pochodzi z Wysp Brytyjskich – Kris Meeke z Irlandii Północnej, Paul Nagle i Craig Breen z Irlandii, Scott Martin z Anglii, Chris Patterson również z Irlandii Północnej. Fakt, że żaden z nich nie jest Walijczykiem, z pewnością nie będzie przeszkodą dla fanów oblegających ich z kartkami na autografy.
STAWKA W GRZE: WYKORZYSTAĆ POTENCJAŁ CITROËNA C3 WRC
Drugie miejsce zajęte przez Andreasa Mikkelsena w Niemczech i zwycięstwo Krisa Meeke w Hiszpanii oznaczają, że zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT rozpoczął na nowo serię pozytywnych wyników. Intensywna praca inżynierów, mechaników i załóg przynosi efekty, a uzyskane rezultaty jeszcze wzmacniają determinację ekipy kierowanej przez Yvesa Mattona.
Wszyscy mają oczywiście świadomość, że charakter rozgrywanego w Walii rajdu jest nieporównywalny do niedawnych rund na trasach asfaltowych. Jednak konkurencyjność Citroëna C3 WRC zademonstrowana podczas Rajdu Polski świadczy również o dużych możliwościach tego auta na „tłustych” trasach szutrowych – czyli nawierzchniach ciężkich i gęstych, błotnistych po deszczu, w odróżnieniu od suchych i żwirowych. Jak w większości rund, duży wpływ na przebieg rajdu może mieć połączenie warunków pogodowych z kolejnością startową w pierwszym etapie. Jeżeli piątek będzie deszczowy, ósma i dziewiąta pozycja Craiga Breena i Krisa Meeke na starcie może być przeszkodą a straty czasowe będą później trudne do nadrobienia. Niezależnie od okoliczności, na które nie mają wpływu, kierowcy Citroëna pragną pokazać się z jak najlepszej strony przed swoją publicznością.
W ramach przygotowań do Rajdu Walii Kris Meeke spędził dużo czasu za kierownicą samochodów klasy WRC. Gdy tylko zakończyły się oficjalne testy poprzedzające tę rundę, Meeke pojechał do San Marino, by wystartować Citroënem Xsara WRC w Rajdzie Legend. Brytyjczyk, który wygrał w tym sezonie dwa rajdy WRC – tyle samo co Sébastien Ogier i Ott Tänak – na własnym terenie będzie siłą rzeczy uważany za jednego z faworytów. W końcówce sezonu 2017 kierowca z Dungannon chce zająć jak najwyższe miejsce, by pokazać swoje możliwości w perspektywie przyszłego sezonu rajdowych mistrzostw świata. Biorąc udział w Rajdzie Walii po raz dziesiąty, będzie się starał powtórzyć swoją bliską perfekcji jazdę z edycji 2015, w której zajął ostatecznie drugie miejsce.
Craig Breen, mający za sobą sześć startów w Walii, nie może liczyć na tak dobrą znajomość tras tego rajdu jak Meeke. Na jego korzyść przemawia jednak nie raz zaprezentowana umiejętność szybkiej adaptacji do warunków i regularne tempo jazdy Citroënem C3 WRC. W dotychczasowych rajdach bieżącego sezonu Irlandczyk zajął pięć piątych miejsc i w Wielkiej Brytanii celuje w wynik na co najmniej podobnym poziomie. Trzecim fabrycznym C3 WRC pojedzie Khalid Al Qassimi. Kierowca z Abu Dabi nie startował w brytyjskiej rundzie WRC od roku 2010, ale on także deklaruje wielką motywację i chęć zademonstrowania postępów zrobionych za kierownicą Citroëna C3 WRC.
W ramach przygotowań do rajdu Citroën Racing zorganizował sesję treningów na południu Francji, na terenach o charakterze porównywalnym z leśnymi duktami Walii. Udało się nawet z pogodą: na zawodników czekały deszcz, błoto i mgła, pozwalając im naprawdę wczuć się w atmosferę czekającego ich wyzwania.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„W ostatniej europejskiej rundzie sezonu czeka nas konfrontacja z bardzo specyficznym terenem, który w przeszłości nie był szczególnie łaskawy dla Citroëna. Wraz z każdym kolejnym rajdem widzimy, jak C3 WRC rozwija się i jakie korzyści wynikają z wprowadzania ulepszeń – zarówno drobnych detali, jak i większych modyfikacji. Zawsze dążymy do tego, by samochód był coraz bardziej wszechstronny i coraz łatwiejszy do pełnego wykorzystania. Wielka Brytania pozwoli nam ocenić, jakie postępy zrobiliśmy w tym zakresie w ciągu kilku ostatnich miesięcy. Z uwagą śledzimy prognozy pogody, wiedząc, że czynnik ten może poważnie wpłynąć na nasze wyniki w pierwszym etapie. Bez względu na wszystko, będziemy zadowoleni, jeśli znowu zdołamy uplasować nasz samochód na podium”.
KRIS MEEKE
„Rajd Walii jest dla mnie z pewnością rundą bardzo szczególną. Właśnie na jego trasach debiutowałem w moim pierwszym rajdzie – było to dwadzieścia lat temu. Siłą rzeczy, jest to teren, który znam najlepiej i który jest dla mnie najbardziej naturalny. Nasze zwycięstwo w Hiszpanii ogromnie podniosło morale całego zespołu, ale trzeba mieć świadomość, że na zbliżający się rajd nie daje ono żadnych gwarancji. O tym, jaki będzie nasz poziom konkurencyjności w walijskich lasach, dopiero się przekonamy. Na pewno będzie to zależało od pogody. Jeżeli w piątek będzie padało, nasza dziewiąta pozycja startowa okaże się sporą przeszkodą. W każdym razie jestem bardzo zmotywowany i zrobię wszystko, na co będzie mnie stać, by wywalczyć kolejny dobry wynik dla Citroëna”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Wielkiej Brytanii: 9
Najlepszy wynik: 2. miejsce (2015)
CRAIG BREEN
„Na terenach Rajdu Walii jeździłem nie tylko w ramach WRC, lecz także w Rajdowych Mistrzostwach Wielkiej Brytanii, dlatego uważam, że moja znajomość tych tras jest całkiem niezła. Mam z nich dużo dobrych wspomnień, a najlepszym z nich jest tytuł mistrzowski w klasie Junior WRC. Zdobyłem go w 2011 r., a chwila triumfu na mecie była tym większa, że moim pilotem był Walijczyk, Gareth Roberts. Cieszę się, że wracam za kierownicę C3 WRC po nieobecności w Hiszpanii i wezmę udział w dwóch ostatnich rundach sezonu. Jak zawsze, trudno jest mi wyznaczyć sobie precyzyjne cele, widząc, ile różnych okoliczności może wpływać na kolejność załóg na mecie. Jednak po moich pięciu piątych miejscach oczywiste jest, że chciałbym wreszcie zająć jakąś wyższą pozycję!”
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Wielkiej Brytanii: 6
Najlepszy wynik: 13. miejsce (2012 i 2015)
KHALID AL QASSIMI
„W Rajdzie Wlk. Brytanii startowałem po raz ostatni w 2010 r., a więc dość dawno. Dlatego liczę się z tym, że powrót na te trasy będzie się dla mnie nowym, trudnym wyzwaniem. Wiemy, jak trudna jest to runda, szczególnie wtedy, gdy pada deszcz i drogi stają się błotniste. Przed wyjazdem do Walii będę miał okazję wziąć udział w jednodniowym treningu. Liczę na doświadczenie zespołu w zakresie regulacji samochodu i mam nadzieję, że auto, które dostanę do rąk, będzie właściwie dostosowane do mojego stylu prowadzenia”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Wielkiej Brytanii: 3
Najlepszy wynik: 11. miejsce (2010)
RAJD WALII W LICZBACH:
21 odcinków specjalnych o łącznym dystansie 304,36 km.
28 opon Michelin na każda załogę – do wyboru spośród opon Latitude Cross S5 (o miękkiej mieszance) et H4 (twardych).
3 zwycięstwa Citroëna w Wielkiej Brytanii, w latach od 2008 do 2010, odniesionych przez załogę Sébastien Loeb / Daniel Elena (Citroën C4 WRC)
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD WIELKIEJ BRYTANII 2009
Na starcie do rundy kończącej sezon WRC Sébastien Loeb miał jeden punkt straty do reprezentującego konkurencyjny zespół Mikko Hirvonena. Kierowca Citroëna C4 WRC od razu wyszedł na prowadzenie, wygrywał kolejne odcinki, ale rywal był bardzo szybki i w efekcie pod koniec pierwszego dnia Loeb jako lider rajdu miał tylko 5,3 sek. przewagi nad Finem. Nazajutrz rano alzacki mistrz dokonał przełomu, atakując w strugach deszczu na sto procent możliwości. Dwa odcinki specjalne pokonane w takich warunkach wystarczyły mu do zwiększenia przewagi do 25 sek. Jednak wynik wciąż nie był jeszcze przesądzony – do mety było jeszcze daleko. W niedzielę rano Loeb wskutek defektu mechanicznego stracił sporą część wypracowanej przewagi. W zespole Citroëna panowało skrajne napięcie i niepokój. Na trasie kolejnego odcinka specjalnego pech dopadł również Hirvonena, który stracił całą minutę.
W tej sytuacji już nikt ani nic nie mogło stanąć na drodze załogi Loeb/Elena do wygranej w Rajdzie Wielkiej Brytanii i jej szóstego z rzędu tytułu Rajdowych Mistrzów Świata.
PYTANIE TOTAL: ILE ZWYCIĘSTW W MISTRZOSTWACH ŚWIATA ZALICZYLI WSPÓLNIE CITROËN I TOTAL?
Oficjalne zespoły Citroëna, od zawsze wspierane przez firmę Total, zdobywały tytuły mistrzowskie w trzech seriach formatu Mistrzostw Świata FIA. W rajdach terenowych Pierre Lartigue, Ari Vatanen i Timo Salonen zgromadzili łącznie 36 zwycięstw. Kierowcy startujący w WTCC (Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych) – José María López, Yvan Muller, Sébastien Loeb i Ma Qing Hua – zapisali na swoim koncie 47 wygranych wyścigów. Od czasu niedawnego Rajdu Hiszpanii WRC Total i Citroën mogą się pochwalić 98 rundami Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Sukcesy te odnosili Sébastien Loeb, Sébastien Ogier, Kris Meeke, Carlos Sainz, Philippe Bugalski, Dani Sordo, Mikko Hirvonen, François Duval i Jesus Puras. W sumie daje to 181 zwycięstw w zawodach rangi mistrzostw świata – i licznik bije dalej.
ODWIEDŹ ABU DABI: OAZA AL AÏN Z LISTY ŚWIATOWEGO DZIEDZICTWA UNESCO
Kiedyś pełna życia i bujnej zieleni, oaza Al Aïn (słowo to oznacza wiosnę) było jedną z najstarszych osad ludzkich znanych na świecie. Miejsce to, zaliczone w poczet obiektów światowego dziedzictwa UNESCO, składa się z sześciu oaz i obejmuje tereny wykopalisk archeologicznych Bida bint Saud, Hafeet oraz Hili, które pozwalają rekonstruować dzieje aktywności ludzi osiadłych w tym regionie od epoki neolitu. Według UNESCO, do najcenniejszych znalezisk należą tutaj koliste kamienne grobowce datowane na 2500 lat p.n.e., studnie oraz relikty wielu innych budowli. Na terenie Hili znajduje się także jeden z najwcześniejszych znanych przykładów fajal – systemu inteligentnego nawadniania, pochodzącego z epoki żelaza.
PROGRAM RAJDU WIELKIEJ BRYTANII (do 28.10 GMT+1, od 29.10 GMT)
CZWARTEK, 26 PAŹDZIERNIKA:
08:00: Odcinek testowy – Clocaenog (3,32 km)
18:57: Start (tor wyścigów konnych Tir Prince)
19:00: OS1 – Visit Conwy Tir Prince (1,49 km)
20:04: Parc fermé (Deeside)
PIĄTEK, 27 PAŹDZIERNIKA:
07:15: Serwis A (Deeside – 15 min.)
10:20: OS2 – Myherin 1 (20,28 km)
11:00: OS3 – Sweet Lamb 1 (4,24 km)
11:15: OS4 – Hafren 1 (35,14 km)
13:27: Strefa zmiany opon i montażu dodatkowego oświetlenia (Newtown – 15 min.)
14:31: OS5 – Myherin 2 (20,28 km)
15:11: OS6 – Sweet Lamb 2 (4,24 km)
15:26: OS7 – Hafren 2 (35,14 km)
20:01: Serwis B (Deeside – serwis Flexi 45 min.)
SOBOTA, 28 PAŹDZIERNIKA:
06:10: Serwis C (Deeside – 15 min.)
07:55: OS8 – Aberhirnant 1 (13,91 km)
08:47: OS9 – Dyfnant 1 (17,91 km)
09:59: OS10 – Gartheiniog 1 (12,61 km)
10:28: OS11 – Dyfi 1 (25,86 km)
12:08: OS12 – Gartheiniog 2 (12,61 km)
12:37: OS13 – Dyfi 2 (25,86 km)
15:48: OS14 – Cholmondeley Castle (1,80 km)
16:55: Serwis D (Deeside – 30 min.)
18:55: OS15 – Aberhirnant 2 (13,91 km)
19:47: OS16 – Dyfnant 2 (17,91 km)
22:26: Serwis E (Deeside – serwis Flexi 45 min.)
NIEDZIELA 29 PAŹDZIERNIKA
07:00: Serwis F (Deeside – 15 min.)
08:34: OS17 – Alwen 1 (10,41 km)
09:08: OS18 – Brenig 1 (6,43 km)
10:06: OS19 – Gwydir (7,49 km)
11:09: OS20 – Alwen 2 (10,41 km)
12:18: OS21 – Brenig 2 Power Stage (6,43 km)
13:35: Meta (Llandudno)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze