Ford jednak nie ma zbyt wielu powodów do radości, bo Jari-Matti Latvala spadł w tej samej tabelce z miejsca piątego na szóste, wyprzedzony przez Jewgienija Nowikowa. Rosjanin wyraźnie okrzepł w rajdach, ostudził swoją gorącą głowę, i zaczął regularnie dojeżdżać do mety. A na pewno zauważalnie regularniej, niż Latvala. W efekcie Rosjanin dowiózł do mety dwanaście punktów, co przy dziewięciu Fina (w tym trzy za wygranie Power Stage) pozwoliło mu wyprzedzić go w klasyfikacji sezonu!
A teraz, gdy wiemy już, jaka sytuacja panuje w Mistrzostwach, popatrzmy, co działo się podczas ostatniego etapu Rajdu Nowej Zelandii.
OS16 – Burnside – Wech Access 1 – 7,30 km
Sebastien Loeb podziękował zespołowi za to, że pozwolono mu walczyć przez dwa dni z Mikko Hirvonenem. Francuz z Finem szli naprawdę na pojedyncze sekundy i zakończyli drugi etap z różnicą tylko 6,4 sekundy. Yves Matton powiedział jednak po sobocie „Dosyć” i zasugerował, by utrzymać swoje dotychczasowe pozycje. Mistrzostwo przede wszystkim, zarówno w Klasyfikacji Kierowców, jak i Zespołów.
Mając dużą przewagę nad resztą stawki, zarówno Loeb, jak i Hirvonen, trochę odpuścili. W efekcie Wech Access 1 wygrał dość niespodziewanie Thierry Neuville, który zastosował ciekawy manewr (acz znany już w Citroënie) z oponami, zakładając je na krzyż. Przyniosło to efekt może nie aż tak spektakularny, jak cztery miękkie, ale zapewniło z jednej strony dobre zbalansowanie DS3 WRC, z drugiej zaś pozwoliło oszczędzić miękkie gumy, które kończyły się w Nowej Zelandii dość szybko.
Sebastien Loeb zadowolił się szóstym miejscem na mecie tej próby, ale jego strata do belgijskiego kierowcy wyniosła tylko 2,9 sekundy. Co jednak ważniejsze, okazał się wolniejszy od Pettera Solberga jedynie o 0,4 sekundy, a do tego pokonał dziewiątego w wynikach Hirvonena o 4,1 sekundy.
OS17 – Brother Puhoi 1 – 17,94 km
Neuvillowi najwyraźniej spodobało się wygrywanie, a do tego czołówka chyba postanowiła dowieźć swoje pozycje do mety. Tak, czy inaczej, Belg znowu wygrał odcinek, tym razem już nieco dłuższy, niż ten inaugurujący niedzielny etap. I to wygrał dość wyraźnie – drugi na mecie Jewgienij Nowikow stracił do kierowcy Citroëna 4,7 sekundy.
Loeb byłtym razem piąty (+6,4), a Hirvonen ósmy (+11,7), ale były to bezpieczne straty –Solberg osiągnął metę na szóstej pozycji z czasem o niespełna siedem sekund gorszym, niż wynik Neuville’a. Belg zaś starał się dogonić Otta Tänaka, zajmującego piąte miejsce w generalce. Różnica czasowa między Estończykiem i Belgiem wynosiła po tej próbie 14,7 sekundy, to się więc mogło udać!
OS18 – Super Special Stage Auckland Domain 1 – 2,05 km
Niestety już na następnym odcinku różnica owa wzrosła – Tänak okazał się o 1,6 sekundy szybszy od Neuville’a w pierwszym przejeździe superOSu. Próbę wygrał Dani Sordo, goniący Neuville’a w generalce (22,6 sekundy straty), za którym finiszowali Nowikow (+1,4) i Solberg (+1,8).
Loeb był piąty (+2,6), a Hirvonen dziesiąty, ale strata Fina do Daniego Sordo wyniosła jedynie 4,2 sekundy, więc rozpaczy nie było ;-)
OS19 – Super Special Stage Auckland Domain 2 – 2,05 km
Drugi przejazd superOSu znowu padł łupem Daniego Sordo, ale tym razem Loeb był drugi (+2,7). Hirvonen znów zanotował dziesiąty czas (+6,2), karnie wykonując polecenia zespołu.
Thierry Neuville pokonał Tänaka o 0,1 sekundy kończąc próbę z piątym czasem. Do odrobienia zostało Belgowi 16,2 sekundy, a do tego od tyłu naciskał go Sordo (+18,8).
OS20 – Brother Puhoi 2 – 17,94 km
Powtórnie na Brother Puhoi najszybszy okazał się Thierry Neuville, który spokojnie zdobył piąte miejsce w generalce. A wszystko dzięki wypadnięciu z trasy i rolowaniu Otta Tänaka. Estończyk popełnił błąd po przejechaniu jednej trzeciej dystansu odcinka. Neuville wyraził z tego powodu ubolewanie, bo wolałby walczyć z estońskim kierowcą do końca, ale cóż – rajdy są nieprzewidywalną dyscypliną sportu…
Loeb oddał belgijskiej nadziei Citroëna tylko 1,8 sekundy. Hirvonen był piąty (+6,2), oczko za Solbergiem (+3,7) i spokojnie jechał po drugie miejsce w rajdzie.
OS21 – Auckland Conventions Ahuroa – 6,75 km
Spokój widać było na krótkiej próbie Auckland Conventions Ahuroa. W efekcie najlepszym czasem mógł błysnąć Latvala, a odcinkowe podium uzupełnili Solberg i Sordo.
Loeb osiągnął metę na pozycji szóstej, 0,2 sekundy za Hirvonenem i obaj najwyraźniej skupiali się na dojechaniu do końca i ewentualnej walce na Power Stage, acz z pewnością nie za wszelką cenę. Do stracenia było zbyt wiele.
Neuville, już spokojny o piątą pozycję, również jechał bez szaleństw, kończąc ten odcinek z ósmym czasem (+6,7), utrzymując 21-sekundową przewagę nad Danim Sordo, szóstym w generalce.
OS22 – Burnside – Wech Access 1 – 7,30 km (Power Stage)
Ostatnia próba rajdu pozwala na uzyskanie dodatkowych punktów dla trzech najszybszych załóg, jest więc całkiem istotna z punktu widzenia każdego kierowcy, a zwłaszcza tych, którzy kończą dany rajd gdzieś pod koniec pierwszej dziesiątki. To im może przynieść sporo korzyści, przy relatywnie niewielkich stratach, gdyby coś poszło nie tak.
Nic więc dziwnego, że mocno zaatakował dziś Jari-Matti Latvala. Standardowe sześć oczek, to w jego przypadku i mało, i sporo, ale warto było spróbować powalczyć o zwiększenie tego uzysku o nawet połowę. To się rzeczywiście udało – Latvala był dziś na Power Stage najszybszy.
Dwa oczka za drugi czas wywalczył Petter Solberg. Jedno przypadło temu, który stracić mógł najwięcej – Sebastianowi Loebowi, zwycięzcy tegorocznego Rajdu Nowej Zelandii.
Thierry Neuville musiał się zadowolić piątym czasem odcinka (+3,3), a Hirvonen – szóstym (+6,2). Ważniejsze dla nich były jednak ostateczne osiągnięcia – odpowiednio piąte i drugie miejsce w generalce.
I na koniec oczywiście nieoficjalna końcowa klasyfikacja (pierwsza dziesiątka):
1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, 4:04:51,2
2. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:00:29,6
3. Petter Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:36,4
4. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:02:13,6
5. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:02:42,4
6. Dani Sordo, Mini WRC, +0:03:03,1
7. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:04:52,9
8. Armindo Araujo, Mini WRC, +0:09:36,4
9. Ken Block, Ford Fiesta WRC, +0:10:30,3
10. Manfred Stohl, Ford Fiesta WRC, +0:11:26,3
KG
zdjęcia: Citroën Racing Citroen
Najnowsze komentarze