Bieżący sezon WRC zbliża się do półmetku. Na Sardynii Zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi niezwykły, jednorazowy skład. Trzema Citroënami C3 WRC pojadą załogi Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin oraz Andreas Mikkelsen / Anders Jæger.
RAJD SARDYNI: TEN NAJTRUDNIEJSZY!
Po Argentynie i Portugalii, cykl WRC odwiedza kolejny kraj, w którym sport rajdowy cieszy się olbrzymią popularnością i wzbudza niezwykłe emocje. Włochy zapisały się mocno i trwale w kronikach tej dyscypliny. Kierowcy, zespoły i producenci z tego kraju osiągali niezapomniane sukcesy zarówno przed, utworzeniem Rajdowych Mistrzostw Świata WRC, jak i w dwóch pierwszych dekadach rozgrywania tego cyklu. W 2004 r. legendarny Rajd Sanremo został zastąpiony w kalendarzu WRC przez Rajd Sardynii. Dzięki tej zmianie zawodnicy przenieśli swą rywalizację w tereny zupełnie inne od tras Włoskiej Riwiery.
Odcinki specjalne na drugiej co do wielkości wyspie Morza Śródziemnego są niesamowicie skomplikowane – wymagające dla ludzi, dla samochodów, dla ogumienia. Drogi, najczęściej wąskie i kręte, biegną przez gęste zarośla, które wchodzą aż na pobocza i skrywają duże kamienie, grożące uszkodzeniem koła przy zbyt śmiałych cięciach. Nawierzchnie pokrywa gruba warstwa piasku i drobnego pyłu, przez co dużego znaczenia nabiera kolejność startowa. Pierwsi kierowcy „odkurzają” świeżą trasę czyli przecierają luźne warstwy szutru, zmagając się z gorszą przyczepnością niż startujący nieco później. Sytuacja ta zmienia się diametralnie podczas drugich przejazdów tych samych oesów. Po południu zawodnicy muszą się liczyć z głębokimi koleinami, wyrytymi na torze jazdy przez poprzedników. Spod szutru wychodzą coraz większe kamienie – wtedy z kolei najtrudniej mają ci, którzy startują jako ostatni. Jeśli dodamy do tego temperatury, które przez cały weekend oscylować będą wokół 30 st. C., nietrudno zrozumieć, czemu zespoły i załogi podchodzą do siódmej rundy sezonu z dużym respektem.
Rajd rozpocznie się we czwartek wieczorem od ceremonii startu w miejscowości Alghero. Po rozegraniu krótkiego superoesu na dystansie 2 km, zawodnicy przejadą z zachodniej do wschodniej części wyspy i na noc odstawią auta do parc fermé w Olbii. Dzięki temu w piątek od rana rajd przeniesie się na słynące z trudności odcinki specjalne Terranova i Monte Olia. Jednak najintensywniejszy program przewidziany jest na sobotę – obejmuje on długie oesy Monti di Ala’ i Monte Lerno. Na drugim z nich znajduje się kultowa hopka Micky’s Jump, zawsze obsadzona tłumami entuzjastycznej publiczności. Z kolei etap niedzielny ma charakter sprintu. Składa się on z tylko z czterech krótkich odcinków specjalnych, ale rozgrywany jest bez przerwy serwisowej.
MIKKELSEN W CITROËNIE CZYLI SENSACJA WISI W POWIETRZU
We włoskiej rundzie sezonu zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT zgłosił na start trzy C3 WRC. Jako, że kolejność startowa w pierwszym dniu będzie zgodna z pozycjami w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata, jako pierwsi spośród zawodników Citroëna na trasę wyjadą Craig Breen i Scott Martin. Irlandzko-brytyjska załoga ma na koncie 43 punkty i zajmuje siódme miejsce w tabeli, prezentując imponującą regularność w dotychczasowych rajdach. Potwierdzają to jej piąte miejsce zajęte w rajdach Monte Carlo, Szwecji, Korsyki i Portugalii. Na Sardynii Breen będzie zmuszony po raz kolejny radzić sobie z bardzo ograniczoną znajomością tras. Biorąc ten czynnik pod uwagę, w razie zajęcia jeszcze jednego piątego miejsca, kierowca ten będzie mógł mówić o sukcesie.
Kris Meeke i Paul Nagle zajmują dziewiąte miejsce w klasyfikacji, po zdobyciu większości ze swoich 27 punktów w zaledwie jednej rundzie – wygranym przez siebie Rajdzie Meksyku. Tuż przed półmetkiem sezonu, w którym do tej pory zaliczali bardzo nierówne wyniki, Meeke i Nagle obiecują postarać się o bezbłędną jazdę i doprowadzenie swojego Citroëna C3 WRC do mety na wysokim miejscu. Na konkurencyjność samochodu mogą liczyć z całą pewnością: dowodzą tego najlepsze czasy na pojedynczych odcinkach specjalnych, zaliczane w czterech ostatnich rajdach. Pozostaje tylko połączyć udane oesy w dłuższą serię i unikać pułapek.
Faktem o dużym znaczeniu przed wyjazdem na Sardynię jest włączenie w skład zespołu norweskiej załogi Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, ogłoszone po zakończeniu rajdu Portugalii. Co prawda Mikkelsen nie znał dotychczas Citroëna C3 WRC, za to na jego korzyść przemawia dobra znajomość tras Rajdu Włoch i bardzo dogodna pozycja startowa w pierwszym etapie. Norweg, startujący w tym sezonie samochodem klasy WRC-2 poza zespołami fabrycznymi, zajął miejsca w pierwszej dziesiątce w rajdach Monte Carlo i Tour de Corse i plasuje się obecnie na jedenastym miejscu w klasyfikacji indywidualnej sezonu. Z pewnością trudno jest prognozować, na ile skutecznie pojedzie na Sardynii C3 WRC z numerem startowym 9. Z drugiej strony, pewne jest, że załoga ta, szukająca obecnie miejsca w silnym zespole WRC, zademonstruje w barwach Citroën Racing olbrzymią motywację i ambicję zabłyśnięcia dobrym wynikiem.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„Przed tym rajdem stawiamy sobie wyważone cele. Od naszych załóg oczekujemy uplasowania dwóch samochodów w pierwszej piątce. Z pewnością, zaangażowanie Andreasa Mikkelsena na tę rundę wzbudza dużo entuzjazmu i kieruje na nas uwagę publiczności. Trzeba jednak pamiętać, że Andreas ma za sobą tylko jednodniową sesję zapoznawania się z C3 WRC, więc nie był w stanie w pełni wczuć się w ten samochód. Dlatego dajemy mu pełną swobodę: ma jechać zgodnie ze swoimi odczuciami i dostosowywać tempo do stopnia pewności siebie. Jego pozycja startowa w pierwszym etapie będzie bardzo korzystna. Co więcej, nie tylko on będzie miał ten atut. Również Kris Meeke może zapewnić sobie wysokie miejsce w pierwszym dniu Rajdu Sardynii”.
LAURENT FREGOSI, DYREKTOR TECHNICZNY
„Wiemy, że Rajd Sardynii jest jedną z najtrudniejszych rund w całym sezonie. Składają się na to wysokie temperatury, stosunkowo niskie średnie prędkości i charakter odcinków specjalnych, na których sprzęt narażony jest na wielkie obciążenia. Na skrajach dróg roi się od kamieni, dlatego nawet nieznacznie odchylenie od idealnego toru jazdy może drogo kosztować. Od powrotu z Portugalii nie odbywaliśmy testów, ale wcześniej, na początku maja, spędziliśmy cały tydzień na próbach w okolicach Olbii. Mamy pełne przekonanie o potencjale C3 WRC w tym terenie, a analiza danych zebranych w Portugalii potwierdza, że pod względem technicznym jesteśmy na dobrej drodze”.
KRIS MEEKE
„To oczywiste, że mamy za sobą dwa nieudane starty z rzędu: w Argentynie i w Portugalii. Jesteśmy w pełni skoncentrowani na tym, by odnaleźć skuteczność, dzięki której wygraliśmy w Meksyku, a następnie prowadziliśmy na Korsyce do chwili defektu technicznego. Musimy natomiast odnowić swoją znajomość tras na Sardynii, bo nie byliśmy tam w ubiegłym roku. Odcinki specjalne tego rajdu, bardzo techniczne, o śliskiej nawierzchni, wymagają wielkiej precyzji prowadzenia, zwłaszcza, że drogi są bardzo wąskie. W takim terenie nie jest łatwo o odczuwanie przyjemności z jazdy – mówiłbym raczej o skrajnym napięciu – ale bardzo przyłożymy się do tego, by jechać solidnie i skutecznie. Dołączenie Andreasa do naszego składu uważam za dobrą decyzję. Na pewno przyda się jego doświadczenie; zresztą to jest zawodnik, którego stać na wygrywanie rajdów. Będziemy współpracowali i postaramy się, by zwyciężył Citroën”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Sardynii: 5
Najlepszy wynik: 16. miejsce (2004)
CRAIG BREEN
„Tak samo, jak w Argentynie i w Portugalii, mamy przed sobą rajd, którego tras prawie nie znamy. W 2016 r. brałem udział w zapoznaniu, a kilka tygodni temu odbyliśmy testy na Sardynii, ale to bardzo mało w porównaniu do zawodników, który startują tu regularnie od lat. Na plus przemawia dla mnie to, że przygotowałem się bardzo starannie. Na przykład, kamery w samochodzie ustawione mam tak, by móc wykryć i zanotować największe pułapki trasy. Zaliczyłem w tym sezonie całą serię piątych miejsc i taki sam wynik osiągnięty na Sardynii uważałbym za sukces. Później zaś znajdziemy się na trasach, które znam znacznie lepiej – w Polsce i w Finlandii. Witam w zespole Andreasa! Nie mieliśmy jeszcze okazji lepiej się poznać, ale cieszę się, że teraz mam okazję z nim współpracować”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Sardynii: 1
ANDREAS MIKKELSEN
„Ostatnie dni były dla mnie fascynujące. Wizyta w bazie Citroën Racing, spotkanie z członkami zespołu, no i oczywiście pierwsze próby za kierownicą C3 WRC, zorganizowane na południu Francji. Teren, w którym je odbyliśmy, nie ma co prawda wiele wspólnego z trasami, które czekają nas na Sardynii, ale zebrałem cenne obserwacje na temat możliwości Citroëna C3 WRC. Moc silnika i własności aerodynamiczne składają się na imponujące wrażenia dla kierowcy. Zaczęliśmy prace przy ustawieniach auta, by dostosować je do mojego stylu prowadzenia. Nie mam natomiast pojęcia, jakie wyniki będziemy osiągali w następny weekend. Pierwszego dnia pomoże nam dobra pozycja startowa, jednak dzisiejszy poziom stawki WRC jest tak wysoki, że musimy zachować pokorę. Po prostu zrobimy wszystko, na co będzie nas stać w tym trudnym terenie”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Sardynii: 6
Najlepszy wynik: 4. miejsce (2014)
RAJD SARDYNII W LICZBACH:
19 odcinków specjalnych o łącznym dystansie 312,66 km
5 – liczba zwycięstw Citroëna w Rajdzie Sardynii. Wywalczyli je Sébastien Loeb (2005, 2006, 2008 i 2011) i Mikko Hirvonen (2012)
29° C. – temperatura w Alghero prognozowana na pierwszy dzień Rajdu Sardynii
1850 km – długość linii brzegowej Sardynii; to jedna czwarta łącznej długości włoskiego wybrzeża
22 – liczba stulatków na 100 tys. mieszkańców na Sardynii; stanowi ona najwyższy odsetek na świecie!
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD SARDYNII 2012
W sezonie tym Rajd Sardynii był przedostatnią rundą w kalendarzu. Pomimo, że Citroën Racing miał już w tej fazie zapewnione obywa tytuły Rajdowego Mistrza Świata WRC – kierowców i producentów – Yves Matton i tak oczekiwał od swoich kierowców walki o zwycięstwo. Na mecie pierwszego etapu Sébastien Loeb i Mikko Hirvonen zajmowali dwa pierwsze miejsca, a w dodatku dzieliła ich różnica tylko 1,1 s. W drugim dniu rywalizacji Loeb zrobił coś, co zdarzało mu się rzadko: popełnił błąd i uderzył w leżący na trasie kamień. Hirvonen objął prowadzenie i stale, odcinek za odcinkiem, aż do mety powiększał swoją przewagę nad rywalami. Po ośmiu miejscach na podium zaliczonych w jedenastu rundach, Mikko Hirvonen i jego pilot Jarmo Lehtinen odnieśli swoje pierwsze i jedyne w barwach Citroëna zwycięstwo. Jednocześnie, fińscy zawodnicy po raz czwarty zdobyli tytuł Rajdowych Wicemistrzów Świata.
PYTANIE TOTAL: CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ PŁYN CHŁODZĄCY W SAMOCHODZIE KLASY WRC?
Wysokie temperatury powietrza, mogące przekraczać 30 st. C, oraz stosunkowo niskie średnie prędkości na odcinkach specjalnych sprawiają, że z punktu widzenia mechaniki aut warunki na Rajdzie Sardynii należą do najcięższych w całym sezonie. W tej sytuacji szczególne znaczenie ma skuteczność układu chłodzenia silnika. Teoretycznie, wśród wszystkich płynów najlepsze własności odprowadzania ciepła ma czysta woda – w porównaniu do oleju z układu smarowania, są one niemal dwa razy lepsze. Niemniej, woda ma także działanie niekorzystne, sprzyja bowiem korozji metali. Aby uniknąć zjawiska utleniania, do płynu dodaje się środki zapobiegające korozji. Tworzą one na powierzchniach warstwę ochronną. ale jednocześnie pogarszają zdolności wody do odprowadzania ciepła. W silnikach samochodów wyczynowych taką warstwę ochronną można nałożyć wcześniej, przepuszczając przez układ chłodzenia płyn o dużej zawartości inhibitorów korozji. Metoda ta pozwala następnie powrócić do stosowania czystej wody, której skuteczności w ekstremalnych warunkach eksploatacji nie dorównuje żaden płyn.
ODWIEDŹ ABU DABI: TOR WYŚCIGOWY YAS MARINA
Od roku 2009 na torze Yas Marina odbywa się ostatnia runda w kalendarzu Wyścigowych Mistrzostw Świata Formuły 1. Jak wskazuje nazwa, tor ten wytyczony jest wzdłuż mariny na wyspie Yas. Jego najbardziej charakterystycznymi cechami są wyjazd z boksów serwisowych poprowadzony przez tunel pod trybunami oraz wielki hotel, zbudowany nad nitką toru pomiędzy zakrętami 18 i 19. Wyścig o Grand Prix Abu Zabi rozpoczyna się pod wieczór, a kończy już po zmroku. Tor wykorzystywany jest przez cały rok, goszcząc wiele imprez sportów motorowych. Działają na nim także szkoły jazdy sportowej, a oprócz tego z asfaltowej trasy o długości 5,554 km mogą także korzystać rowerzyści i biegacze.
PROGRAM RAJDU SARDYNII (strefa czasowa GMT+1)
CZWARTEK, 8 CZERWCA
08:00: Odcinek testowy (Olmedo – Monte Baranta)
17:00: Start (Alghero)
18:00: OS1 – Ittiri Arena Show (2,00 km)
20:31: Parc fermé (Olbia)
PIĄTEK, 9 CZERWCA
06:30: Strefa zakładania opon (Olbia – 10 min.)
07:18: OS2 – Terranova 1 (14,54 km)
07:41: OS3 – Monte Olia 1 (19,05 km)
09:12: OS4 – Tula 1 (15,00 km)
10:17: OS5 – Tergu-Osilo 1 (14,14 km)
11:56: Serwis A (Alghero – 30min.)
15:25: OS6 – Terranova 2 (14,54 km)
15:48: OS7 – Monte Olia 2 (19,05 km)
17:25: OS8 – Tula 2 (15,00 km)
18:30: OS9 – Tergu-Osilo 2 (14,14 km)
20:10: Serwis B Flexi (Alghero – 48 min.)
SOBOTA, 10 CZERWCA
05:00: Serwis C (Alghero – 18 min.)
07:45: OS10 – Coiluna – Loelle 1 (14,95 km)
08:41: OS11 – Monti di Alamin. 1 (28,52 km)
09:20: OS12 – Monte Lerno 1 (28,11 km)
12:11: Serwis D (Alghero – 30 min.)
15:08: OS13 – Coiluna – Loelle 2 (14,95 km)
16:04: OS14 – Monti di Alamin. 2 (28,52 km)
16:43: OS15 – Monte Lerno 2 (28,11 km)
19:24: Serwis E Flexi (Alghero – 48 min.)
NIEDZIELA, 11 CZERWCA
07:30: Serwis F (Alghero – 18 min.)
08;33: OS16 – Cala Flumini 1 (14,06 km)
09:08: OS17 – Sassari – Argentiera 1 (6,96 km)
09:28: Komasacja (Palmadula – 60 min.)
10:54: OS18 – Cala Flumini 2 (14,06 km)
11:20: Komasacja (La Pedraia – 45 min.)
12:18: OS19 – Sassari – Argentiera 2 – Power Stage (6,96 km)
13:15: Serwis G (Alghero – 10 min.)
13:45: Podium
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze