Dwa przejazdy legendarnego odcinka specjalnego Ouninpohja w programie ostatniego, trzeciego etapu Rajdu Finlandii, dawały załodze Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen szanse powrotu na podium. Pomimo ataku od pierwszych metrów aż do mety, zawodnicy Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zajęli ostatecznie czwarte miejsce. Dani Sordo i Carlos del Barrio, korzystając z faktu nieukończenia rajdu przez załogę Kris Meeke – Chris Patterson, uplasowali się na 5 pozycji.
Na trasę trzeciego etapu Rajdu Finlandii składało się 8 odcinków specjalnych o łącznej długości 130 km. Jej ukoronowaniem były dwa przejazdy oesu Ouninpohja, już tradycyjnie najbardziej oczekiwanego zarówno przez kibiców, jak i samych kierowców. Mikko Hirvonen, czwarty w klasyfikacji generalnej, zapowiadał ambitną próbę awansu na podium. Rzeczywiście, pierwszą pętlę dnia przejechał bezbłędnie, jednak różnice czasowe pozostały bez większych zmian. Na serwis w Jyväskylä w połowie etapu fiński kierowca wjeżdżał bez istotnych zdobyczy czasowych.
„Cóż, trzej czołowi zawodnicy też jadą bardzo szybko” – przyznał Fin, znający trasy w Kraju Tysiąca Jezior jak własną kieszeń.- „Okazuje się, że również moi rywale wystarczająco dobrze opanowali te odcinki, włącznie z Ouninpohja. W takich warunkach, nawet jadąc perfekcyjnie, bez popełnianie choćby najmniejszego błędu, nie da się odrobić różnicy czasu. Oczywiście, mógłbym pojechać jeszcze trochę szybciej, za cenę podjęcia na trasie ogromnego ryzyka, jednak nie sądzę, by taka taktyka była dla zespołu korzystna. W równej walce nie awansuję już na wyższe miejsce, powinienem jednak nadal atakować i wywierać na przeciwnikach presję. Zawsze przecież może wydarzyć się coś nieprzewidzianego…”
Kris Meeke, wczoraj przyblokowany na OS8 przez Jewgenija Nowikowa, po zakończeniu etapu otrzymał od sędziów korektę swojego czasu. Dzięki temu Irlandczyk po drugim dniu rajdu zajmował 5 miejsce, ustępując Mikko Hirvonenowi o 8,1 s. Pozycję tę utrzymywał przez całą pierwszą pętlę trzeciego etapu, szczególnie chwaląc sobie słynny odcinek Ouninpohja ze 169 skokami na trasie. „To jest jak jazda kolejką górską! Byłem tutaj już raz, przed siedmiu laty, ale wtedy startowałem Citroënem C2 Super 1600. Za kierownicą samochodu WRC wrażenia są zupełnie inne, jedzie się niewiarygodnie szybko. Atmosfery panującej na trasie tego oesu nie da się porównać z niczym innym. Na starcie jest cicho, publiczność nie hałasuje. To fachowi kibice, wiedzący, jakiej koncentracji potrzebują w takiej chwili kierowcy. Nie mogę się doczekać drugiego przejazdu!” – komentował zachwycony Meeke.
Niestety, tak wyczekiwany drugi przejazd oesu Ouninpohja zakończył się dla kierowcy Abu Dhabi Citroën Total WRT pechowo – wypadnięciem z trasy i dachowaniem na kilka zakrętów przed metą, wskutek czego Meeke ostatecznie nie zebrał owoców swojej znakomitej jazdy w niemal całym rajdzie.
Mikko Hirvonen, który na przejazd drugiej, popołudniowej pętli wybrał opony Michelin Latitude Cross o twardej mieszance, miał nadzieję odrobić różnice dzielące go od liderów. „Jednak droga nie przeschła wystarczająco, przez co mój wybór nie zapewnił mi przewagi, na jaką liczyłem” – mówił Fin.- „Robiłem, co mogłem, dałem z siebie wszystko, ale w tym rajdzie nie da się łatwo odzyskać straconego wcześniej czasu. Nie przyjechałem tutaj po czwarte miejsce, dlatego nie ukrywam, że jest to dla mnie wynik rozczarowujący”.
Dani Sordo nie zaliczał tak dobrych czasów, jak Hirvonen. Wprawdzie pod koniec rajdu awansował na piątą pozycję, ale i on nie był zadowolony ze swojej postawy. „Dla kogoś innego mój nienajlepszy rezultat mógłby być satysfakcjonujący, ja jednak po takiej jeździe w Finlandii nie mogę być z siebie dumny. Nie udało mi się znaleźć właściwego rytmu i zaufania do siebie na tych trasach. O weekendzie, który mam za sobą, chciałbym jak najszybciej zapomnieć” – mówił na mecie Hiszpan.
„Nie wprowadziliśmy na podium ani jednego samochodu i jest to wynik rozczarowujący dla całego naszego zespołu, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę, jak doskonale spisywał się Mikko na początku rajdu” – ocenił Yves Matton, dyrektor Citroën Racing.- „Szkoda nam Krisa, który w swoim pierwszym rajdzie rozegranym za kierownicą Citroëna DS3 WRC, niemal aż do mety radził sobie znakomicie. Żałujemy, że nie przypieczętował tego bezpiecznym dotarciem do mety. Od jutra myślimy już tylko o czekającym nas Rajdzie Niemiec – rundzie, w której bieżący sezon WRC powróci na nawierzchnie asfaltowe”.
Następna (dziewiąta) runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA odbędzie się w dniach 22-25 sierpnia w Niemczech.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Finlandii:
1. Ogier / Ingrassia, VW Polo R WRC, 2h43:10,4
2. Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC, +36,6
3. Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC, +57,6
4. Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +1:21,6
5. Sordo / del Barrio, Citroën DS3 WRC, +6:08,5
6. Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +8:39,7
7. Ketomaa / Sallinen, Ford Fiesta R5, +11:19,2
8. Andersson / Axelsson, Ford Fiesta RS WRC, +11:41,5
9. Kubica / Baran, Citroën DS3 RRC, +12:48,1
10. Mikkelsen / Markkula, VW Polo R WRC, +13:42,0
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2013 po rundzie 8/13:
1. S. Ogier, 181 pkt
2. JM. Latvala, 91 pkt
3. T. Neuville, 91 pkt
4. M. Hirvonen, 73 pkt
5. D. Sordo, 69 pkt
6. S. Loeb, 68 pkt
7. M. Østberg, 65 pkt
8. E. Nowikow, 39 pkt
9. M. Prokop, 37 pkt
10. N. Al-Attiyah, 30 pkt
11. A. Mikkelsen, 26 pkt
12. B. Bouffier, 10 pkt
13. J. Hänninen, 8 pkt
14. C. Atkinson, 8 pkt
15. E. Evans, 8 pkt
16. M. Kościuszko, 7 pkt
17. K. Block, 6 pkt
18. J. Ketomaa, 6 pkt
19. S. Wiegand, 4 pkt
20. H. Solberg, 4 pkt
21. B. Guerra, 4 pkt
22. R. Kubica, 4 pkt
23. PG. Andersson, 4 pkt
24. K. Al-Qassimi, 3 pkt
25. O. Burri, 2 pkt
26. E. Lappi, 1 pkt
27. Y. Al Rajhi, 1 pkt
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2013 po rundzie 8/13:
1. Volkswagen Motorsport, 247 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 196 pkt
3. Qatar M-Sport WRT, 112 pkt
4. Qatar WRT, 107 pkt
5. Jipocar Czech National Team, 39 pkt
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 33 pkt
7. Volkswagen Motorsport II, 30 pkt
8. Lotos WRC Team, 20 pkt
Wszystkie wyniki pozostają nieoficjalne do czasu oficjalnego zatwierdzenia i ogłoszenia przez FIA.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze