Po dwóch rajdach zimowych i jednym szutrowym przyszedł czas na asfalt. Przed nami Rajd Korsyki, w zasadzie domowa, bo francuska przecież, runda Rajdowych Mistrzostw Świata. Barwy Citroën Total Abu Dhabi WRT reprezentować będą dwie załogi: Kris Meeke / Paul Nagle oraz legenda rajdów, Sebastien Loeb / Daniel Elena.
Rajd Korsyki będzie drugą z trzech zaplanowanych na ten sezon rundą, w której wezmą udział Loeb i Elena. W Meksyku wywalczyli piąte miejsce, a pewnie byliby wyżej, gdyby nie kapeć i konieczność zmiany koła na odcinku. Cóż – takie są rajdy, ale nie da się ukryć, że dorobek Citroën Total Abu Dhabi WRT został powiększony przez Sebastiena i Daniela. Mamy nadzieję, że i w asfaltowym Rajdzie Korsyki francusko-monakijska załoga dowiezie do mety dużo punktów.
Technicznie niełatwe etapy Rajdu Korsyki wymagają finezji, precyzji, a nawet odrobiny wirtuozerii za kierownicą, aby uzyskać absolutne maksimum z opon bez zniszczenia ich w czasie jazdy. Citroën zawsze był mocny na asfalcie, a i Rajd Korsyki wygrał siedmiokrotnie. W latach 1961 i 1963 René Trautmann pilotowany przez Jean-Claude’a Ogiera dwukrotnie zwyciężył za kierownicą Citroëna DS 19. W 1999 roku Philippe Bugalski odniósł zwycięstwo Xsarą Kit Car. Na prawym fotelu siedział Jean-Paul Chiaroni. Trzy lata wcześniej ta sama załoga zwyciężyła tam w Renault Megane Maxi.
W XXI wieku nastała era Sebastiena Loeba. Wraz z Danielem Eleną Seb zwyciężał w Rajdzie Korsyki w latach 2005-2008, dwukrotnie Xsarą WRC i dwukrotnie C4 WRC. Czy na listę zwycięzców zostanie w tym roku dopisany Citroën C3 WRC? Oby!
Sebastien Loeb zawsze był bardzo szybki na asfaltowych nawierzchniach (a na jakich nie był?…). Nic więc dziwnego, że i tym razem trzeba się liczyć z tym kierowcą. Załoga Loeb / Elena testowała na korsykańskich drogach przed Rajdem Korsyki, bo przecież ostatni start na tej nawierzchni zaliczyła podczas Rajdu Alzacji przed pięcioma laty.
Z kolei Kris Meeke i Paul Nagle na asfalcie też potrafią pokazać, na co ich stać. Doskonałym przykładem na to jest ubiegłoroczny Rajd Katalonii, w którym nie było mocnych na załogę z Wysp. C3 WRC na asfalcie potrafi być naprawdę bardzo szybki.
Pewną trudność dla Loeba może stanowić fakt, że nie zna on całej trasy tegorocznego Rajdu Korsyki. Z drugiej strony SuperSeb niejednokrotnie dowiódł już, że doskonale adaptuje się do nowych warunków. Poza tym jest przecież zapoznanie, a opisy Loeba i Eleny przeszły już do legendy.
„Po dwóch kolejnych podiach w Szwecji i w Meksyku zamierzamy powalczyć o naszą pierwszą wygraną w tym roku. W tym celu zaliczyliśmy czterodniową sesję testową na Korsyce, która to sesja okazała się bardzo pozytywna. Mimo wszystko jest to rajd, a to znaczy, że wszystko zdarzyć się może. Rajd, który jest jednym z najtrudniejszych w kalendarzu WRC – z wieloma zmiennymi i niepewnościami, zwłaszcza jeśli chodzi o pogodę o tej porze roku. Kris i Paul udowodnili w zeszłym roku, że mają możliwość wygrania tutaj. Również Sebastien i Daniel mogą powalczyć o najwyższe laury w miejscu, gdzie w przeszłości zawsze byli imponujący” – mówi Pierre Budar, szef zespołu Citroën Racing.
„Rajd Korsyki, to jedno wielkie wyzwanie, z wieloma trudnościami, ale zawsze podobały mi się zmagania tutaj. Byliśmy bardzo konkurencyjni tutaj w zeszłym roku. Oczywiście widzimy od początku sezonu, że wszyscy poczynili postępy, ale mam nadzieję, że nadal będziemy w czołówce. Nasze testy przed tym rajdem, które odbyły się na szerokiej gamie dróg, były bardzo produktywne, mam wrażenie, że zrobiliśmy postępy na brudnych i wyboistych odcinkach. W każdym razie jestem zadowolony z moich sesji testowych i nie mogę się już doczekać startu” – powiedział Kris Meeke. Brytyjczyk startował w Rajdzie Korsyki sześciokrotnie, a najlepszym wynikiem było czwarte miejsce wywalczone w roku 2015.
„Niedawno jeździłem C3 WRC na szutrze, ale podczas testów na Korsyce bardzo szybko znalazłem dobre wyczucie, mimo że nawierzchnia była inna. Zacząłem od podstawowych ustawień Krisa i szybko znalazłem to, co mi odpowiadało. Wyczucie było całkiem dobre pod koniec moich dni testowych, musimy poczekać i zobaczyć, jak sobie poradzimy w stosunku do wszystkich pozostałych. Po naszym występie w Meksyku mam nadzieję, że ponownie będziemy konkurencyjni, zwłaszcza, że zawsze czułem się komfortowo na asfalcie, także na Korsyce. W każdym razie jest to miejsce i rajd, który zawsze mi się podobał, nawet jeśli nie jest to najłatwiejsza impreza w sezonie. Odkąd ostatnio tutaj rywalizowałem trasa się zmieniła, ale wciąż jest wiele wąskich, technicznych i wyboistych odcinków. Będą dla mnie nowe, więc nie będzie łatwo sporządzić notatki na temat całej trasy” – dodał Sebastien Loeb. Dla SuperSeba będzie to dziesiąty start w Rajdzie Korsyki, w którym zwyciężał dotąd czterokrotnie.
Rajd Korsyki składa się w tym roku z dwunastu odcinków specjalnych o łącznej długości 333,48 km. Najdłuższy z nich, to 55,17-kilometrowa próba Vero – Sarrola – Carcopino. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją aż 63,75% dystansu całego rajdu zostało wytyczone na nowo. To znaczy, że nie tylko Seb i Daniel musieli wykonać dobrą pracę na zapoznaniu.
Dwa długie odcinki – wspomniany 55-kilometrowy i 49-kilometrowy – będą wymagały wyjątkowej koncentracji. To ponad 600 zakrętów w rajdzie zwanym często Rajdem 10.000 Zakrętów. Trzeba podczas całej imprezy jechać szybko jednocześnie dbając o opony. Na takiej trasie przyczepność jest kluczowa.
Jutro rano, o 8:00, zaplanowano shakedown. O 18:30 rozpocznie się ceremonia startu na Placu Świętego Mikołaja w Bastii, mieście położonym na północy wyspy. Zmagania rozpoczną się w piątkowy ranek. Plan rajdu przedstawia się następująco:
PIĄTEK, 6. kwietnia 2018
09:50: OS 1 – La Porta – Valle di Rostino 1 (49,03 km)
11:09: OS 2 – Piedigriggio – Pont de Castirla 1 (13,55 km)
15:12: OS 3 – La Porta – Valle di Rostino 2 (49,03 km)
16:31: OS 4 – Piedigriggio – Pont de Castirla 2 (13,55 km)
SOBOTA, 7. kwietnia 2018
07:37: OS 5 – Cagnano – Pino – Canari 1 (35,61 km)
09:18: OS 6 – Désert des Agriates 1 (15,45 km)
11:08: OS 7 – Novella 1 (17,39 km)
15:21: OS 8 – Cagnano – Pino – Canari 2 (35,61 km)
17:02: OS 9 – Désert des Agriates 2 (15,45 km)
18:39: OS 10 – Novella 2 (17,39 km)
NIEDZIELA, 8. kwietnia 2018
09:23: OS 11 – Vero – Sarrola – Carcopino (55,17 km)
12:18: OS 12 – Pénitencier de Coti-Chiavari (16,25 km)
Ceremonię podium zaplanowano na niedzielę, na godzinę 15:00. Odbędzie się w Ajaccio na place du Diamant.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Citroën
Najnowsze komentarze