Kris Meeke i Paul Nagle po raz kolejny zapisali na swoim koncie miejsce na podium – sukces, jaki wcześniej osiągnęli swoim DS 3 WRC w rajdach Monte-Carlo, Argentyny i Finlandii. Jest to siódmy wynik na podium w bieżącym sezonie dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, który umacnia się na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej producentów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.
Stéphane Lefebvre, zdobywca czwartego miejsca w Rajdzie Francji w kategorii FIA Junior WRC, dzięki zdobytym punktom zapewnił sobie tytuł mistrzowski*. W przyszłym sezonie francuski kierowca startować będzie za kierownicą DS 3 R5 w kategorii WRC2.
Zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team rozpoczął ostatni dzień Rajdu Francji – Alzacja z oczami wpatrzonymi w niebo i ekrany Météo France. Deszcz, zapowiedziany na godziny południowe, skłonił obydwie załogi fabryczne do wybrania zapasu złożonego z trzech opon o miękkiej i trzech o twardej mieszance na każdy samochód. Najważniejsi rywale dokonali innego wyboru, zabierając na niedzielną pętlę po pięć opon twardych lub cztery twarde i dwie miękkie.
Pomimo znacznej wilgotności powietrza o wschodzie słońca, od czasu startu na trasę OS15 drogi pozostawały w przeważającej części suche. Niemniej, Kris Meeke zdołał utrzymać zajmowaną wcześniej trzecią pozycję, zyskując tym samym miejsce na podium, niezwykle istotne dla swojego zespołu w kontekście obydwu klasyfikacji.
Mads Østberg walczył o siódmą pozycję. Na OS 17 (Forêt de La Petite Pierre 2) kierowca z Norwegii po raz pierwszy w swojej karierze zaliczył zwycięstwo oesowe na trasie o nawierzchni w 100% asfaltowej. Co więcej, tylko jedna dziesiąta sekundy dzieliła Østberga od zajęcia miejsca w pierwszej trójce na dodatkowo punktowanym odcinku Power Stage. Ostatecznie, na mecie Rajdu Francji Norweg powiększył swoje konto o 6 pkt.
Załoga Sébastien Chardonnet i Thibault De la Haye, która do mety rajdu zaliczyła dwa drugie i jeden trzeci czas odcinka, zajęła swoim DS 3 R5 trzecie miejsce w Rajdzie Francji w kategorii WRC2.
Alastair Fisher zanotował swoje pierwsze w bieżącym sezonie zwycięstwo w kategorii FIA Junior WRC. Kierowca DS 3 R3 wyprzedził na mecie Erica Camilli’ego i Quentina Giordano. Lefebvre, czwarty we Francji, swoim wynikiem zapewnił sobie tytuł mistrzowski w kategorii FIA WRC Junior*. W sezonie 2015 zawodnik ten będzie startował DS 3 R5 w ramach programu WRC2.
Załogi rywalizujące w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2014 zmierzą się w dniach od 23 do 26 października w Hiszpanii w jedynym w tegorocznym kalendarzu rajdzie o nawierzchniach mieszanych.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Kris Meeke: „Od samego startu jechaliśmy w dobrym tempie. W dalszej fazie skupialiśmy się głównie na tym, by utrzymać zyskaną wcześniej wysoką pozycję. Mam poczucie, że przez cały weekend spisywaliśmy się bardzo solidnie i że właśnie tej regularności zawdzięczamy nasze następne miejsce na podium. Myślę też, że jesteśmy w stanie zrobić jeszcze większe postępy i w przyszłości zaliczać jeszcze lepsze czasy”.
Mads Østberg: „Jestem naprawdę zadowolony, że dotarłem do mety Rajdu Francji. Mieliśmy pewne usterki, które nie pozwoliły nam pokazać pełni naszych możliwości – ale cóż, takie są rajdy i na to nie ma rady. Wtedy, gdy wszystko w naszym samochodzie funkcjonowało bez zarzutu, było nas stać na zaliczanie dobrych czasów. Wynosimy z tej rundy wiele pozytywnych doświadczeń i przede wszystkim zdobyte punkty”.
Marek Nawarecki (Team Manager Citroën Racing): „Celem naszych załóg było wykorzystanie doskonałej znajomości tej rundy przez cały zespół do tego, by walczyć o miejsce na podium. Kris Meeke dzięki swej wzorowej jeździe umożliwił nam osiągnięcie tego celu. Jego trzecie miejsce ma dla nas duże znaczenie. Kris pokazał że umie być szybki i potrafi pilnować raz zajętej pozycji. Jazdę Madsa zakłócały usterki techniczne, ale w chwilach, kiedy jechał sprawnym samochodem, wykazywał pewność siebie i notował dobre czasy. Dlatego bilans całego rajdu jest dla nas pomyślny. Dwóch kierowców naszego zespołu zdobyło punkty, a jako zespół umacniamy się na drugim miejscu w klasyfikacji producentów”.
Migawki z trasy
OS1 – Col de la Charbonnière 1 (11,11 km). Na starcie pierwszego odcinka specjalnego rajdu zawodników witają doskonałe warunki pogodowe. Pierwszą wygraną oesową zapisuje na swoim koncie Jari-Matti Latvala. Kolejne miejsca zajmują Sébastien Ogier, Andreas Mikkelsen i Kris Meeke – czasy tej grupy kierowców mieszczą się w zakresie jednej sekundy. Mads Østberg jest siódmy.
OS2 – Vosges – Pays d’Ormont 1 (34,34 km). Sébastien Ogier traci ponad cztery minuty z powodu defektu swojego samochodu. Andreas Mikkelsen wygrywa oes przed Krisem Meeke i obejmuje prowadzenie w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając w niej Jari-Mattiego Latvalę i Krisa Meeke. Mads Østberg zalicza szósty czas i awansuje w tabeli o jedną pozycję.
OS3 – Pays de Salm 1 (9,59 km). Jari-Matti Latvala odzyskuje prowadzenie, notując na trzecim odcinku specjalnym najlepszy czas przed Andreasem Mikkelsenem, Madsem Østbergiem i Krisem Meeke. W chwili zjeżdżania do parku serwisowego Meeke zajmuje w klasyfikacji rajdu trzecie miejsce, a Mads Østberg szóste.
OS4 – Col de la Charbonnière 2 (11,11 km). Mikkelsen zbliża się do Latvali, ale nie odbiera mu pozycji lidera. Kris Meeke walczy w czołowej trójce, zaliczając czas tuż za dwoma prowadzącymi. Mads Østberg awansuje na miejsce piąte.
OS5 – Vosges – Pays d’Ormont 2 (34,34 km). W drugim przejeździe długiego oesu, decydującego o układzie klasyfikacji w pierwszym etapie rajdu, Kris Meeke i Mads Østberg umacniają się na zajmowanych pozycjach. Liderem pozostaje Fin Jari-Matti Latvala.
OS6 – Pays de Salm 2 (9,59 km). Przed ostatniem odcinkiem specjalnym dnia, rozgrywanym w Strasburgu, Kris Meeke utrzymuje trzecią pozycję. Tuż za nim Mads Østberg zacięcie rywalizuje o czwarte miejsce z Hiszpanem Danim Sordo.
OS7 – Strasbourg (4,86 km). Dani Sordo i Andreas Mikkelsen zaliczają ex aequo najlepszy czas na odcinku, którego trasę wytyczono ulicami centrum Strasburga. Kris Meeke kończy pierwszy etap rajdu zaliczeniem czwartego czasu, Mads Østberg jest dziewiąty. W klasyfikacji generalnej miejsca czołówki pozostają bez zmian.
OS8 – Vallée de Munster 1 (18,90 km). Jari-Matti Latvala rozpoczyna drugi dzień rywalizacji w równie wysokim tempie jak poprzedni etap i wygrywa oes przed Andreasem Mikkelsenem. Kris Meeke zalicza piąty, a Mads Østberg siódmy czas.
OS9 – Soultzeren – Le Grand Hohnack 1 (19,93 km). Na suchych drogach Latvala powiększa swoją przewagę na prowadzeniu. Drugi jest Sébastien Ogier, piąty Kris Meeke. Mads Østberg spada o jedno miejsce w klasyfikacji generalnej – wyprzedza go Robert Kubica.
OS10 – Pays Welche – Riquewihr 1 (21,49 km). W klasyfikacji generalnej nie zachodzą zmiany. Zawodnicy zjeżdżają na serwis wysunięty w miejscowości Colmar. Jari-Matti Latvala nadal zalicza najlepsze czasy i umacnia się na pozycji lidera przed Andreasem Mikkelsenem i Krisem Meeke. Thierry Neuville wraca do czołowej dziesiątki.
OS11 – Vallée de Munster 2 (18,90 km). Jeszcze jedna wygrana oesowa Jari-Mattiego Latvali. Elfyn Evans przejmuje od Bryana Bouffier ósmą pozycję w tabeli. Sébastien Chardonnet, jadący Citroënem DS3 R5, po raz pierwszy tego weekendu zalicza najlepszy wynik odcinka w kategorii WRC2.
OS12 – Soultzeren – Le Grand Hohnack 2 (19,93 km). Sébastien Ogier kładzie kres zwycięskiej passie Jari-Mattiego Latvali – wygrywa oes, wyprzedzając Krisa Meeke. Kierowca zespołu fabrycznego Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zmniejsza różnicę dzielącą go od Andreasa Mikkelsena do mniej niż 30 sekund. Sébastien Chardonnet ponownie wygrywa oes w WRC2.
OS13 – Pays Welche – Riquewihr 2 (21,49 km). Mads Østberg otrzymuje 70 sekund kary za spóźnienie na start oesu, spowodowany usterką tylnego mechanizmu różnicowego w swoim Citroënie. Sébastien Ogier wygrywa oes. Kolejne miejsca zajmują Jari-Matti Latvala i Kris Meeke.
OS14 – Mulhouse (4,86 km). Jari-Matti Latvala kończy drugi etap Rajdu Francji jeszcze jedną wygraną na oesie. Kris Meeke zalicza czwarty czas i umacnia się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Mads Østberg po dwóch dniach rywalizacji pokazuje, że szybka naprawa usterki okazała się skuteczna i na ostatnim sobotnim odcinku zajmuje ósme miejsce.
OS15 – Forêt de La Petite Pierre 1 (12,33 km). Robert Kubica, wyposażony w opony o miękkiej mieszance, zalicza najlepszy czas na pierwszym niedzielnym odcinku specjalnym. Polak wyprzedza Elfyna Evansa i Andreasa Mikkelsena. Mads Østberg i Kris Meeke zajmują na oesie miejsca w czołowej ósemce.
OS16 – Forêt de Saverne 1 (19,36 km). Sébastien Ogier, jadący jak pierwszy, wygrywa pierwszy przejazd odcinka Forêt de Saverne. Mads Østberg po dobrej jeździe jest czwarty, a Kris Meeke trzecim czasem potwierdza pozycję zajmowaną w klasyfikacji generalnej.
OS17 – Forêt de La Petite Pierre 2 (12,33 km). Pierwsza wygrana oesowa Madsa Østberga w rajdzie rozgrywanym na nawierzchniach w 100% asfaltowych. Norweg kończy przejazd dwunastokilometrowego odcinka przed Thierrym Neuville i Elfynem Evansem. Thierry Neuville awansuje na dziewiąte miejsce, które odbiera Bryanowi Bouffier. Kris Meeke jest wolniejszy od swego kolegi z zespołu o 6 sekund.
OS18 – Power Stage Forêt de Saverne 2 (19,36 km). Sébastien Ogier zalicza najlepszy czas i dopisuje do swojego konta trzy dodatkowe punkty za wygranie Power Stage. Miejsca drugie i trzecie zajmują Elfyn Evans i Jari-Matti Latvala. Latvala wygrywa swój pierwszy rajd asfaltowy, pokonując Andreasa Mikkelsena i Krisa Meeke. Mads Østberg, czwarty na Power Stage, kończy Rajs na siódmym miejscu, awansując wskutek wypadnięcia z drogi Roberta Kubicy.
Klasyfikacja generalna Rajdu Francji po Etapie 1:
|
1:01:42,9 |
|
+8,2 |
|
+23,1 |
|
+51,2 |
|
+1:01,9 |
|
+1:02,9 |
|
+1:04,7 |
|
+1:45,7 |
|
+2:24,1 |
|
+2:28,1… |
Klasyfikacja generalna Rajdu Francji po Etapie 2:
|
2h06:40,4 |
|
+28,0 |
|
+53,7 |
|
+1:41,7 |
|
+1:42,6 |
|
+1:54,6 |
|
+3:04,6 |
|
+3:16,8 |
|
+3:47,0 |
|
+4:03,0… |
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Francji (meta):
|
2h38:19,1 |
|
+44,8 |
|
+1:05,3 |
|
+1:48,7 |
|
+2:00,7 |
|
+3:00,8 |
|
+3:02,5 |
|
+4:08,4 |
|
+4:12,9 |
|
+6:07,5… |
KLASYFIKACJA SEZONU 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 11/13)
KIEROWCY:
- Sébastien Ogier 217 pkt
- Jari-Matti Latvala 190 pkt
- Andreas Mikkelsen 143 pkt
- Mikko Hirvonen 93 pkt
- Thierry Neuville 83 pkt
- Kris Meeke 82 pkt
- Mads Østberg 80 pkt
- Elfyn Evans 71 pkt…
PRODUCENCI:
- Volkswagen Motorsport 373 pkt
- Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 175 pkt
- M-Sport World Rally Team 164 pkt
- Hyundai Shell World Rally Team 157 pkt
- Volkswagen Motorsport II 127 pkt
- Jipocar Czech National Team 41 pkt
- RK M-Sport World Rally Team 25 pkt
- Hyundai Motorsport N 22 pkt
Następna rundą sezonu 2014 będzie Rajd Hiszpanii (23-26 października 2014).
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze